Page 1 of 1
lufttrykk
Posted: 09 Mar 2011, 10:23
by øystein røsberg
hvor mye luft trenger jeg i et Metzler 200x60 16 dekk,på en softail
Re: lufttrykk
Posted: 09 Mar 2011, 10:46
by Coldman
For meg høres det naturlig ut at lufttrykket skal være det samme som du ellers bruker. Altså helt uavhengig av dekkdimensjon og fabrikat. Man skal jo ha et trykk som passer til sykkelens vekt.
Så er det kanskje slik at enkelte profiler og dimensjoner "trives" best med et litt annet trykk? Aner egentlig ikke.
Men i et 200-dekk må man jo nødvendigvis fylle flere lere liter luft enn i et 130-dekk for å oppnå det samme trykket (forutsatt at profiler og må ellers er ganske like). Det er jo trykket, f.eks. pund/kvadrattomme, man måler - ikke luftmengden.
Re: lufttrykk
Posted: 09 Mar 2011, 17:25
by øystein røsberg
takker og bukker
Re: lufttrykk
Posted: 09 Mar 2011, 17:55
by shovel78
Jo større dekk, jo mindre luftTRYKK trenger du for å bære samme vekt.
Re: lufttrykk
Posted: 09 Mar 2011, 19:39
by Coldman
shovel78 wrote:Jo større dekk, jo mindre luftTRYKK trenger du for å bære samme vekt.
Det høres fornuftig ut. Regner med at det har med det at kontaktflaten mot veien blir større(?). Uansett gjør jo dette det hele litt vanskeligere. Dekkfabrikantene har sine anbefalinger og jeg husker godt at jeg økte trykket i mine Metzeler i forhold til Dunlop med samme dimensjon. Dekktrykket skal jo være slik at dekkets form blir mest mulig optimalt i forhold til sykkelens vekt. På et bildekk kan man jo enkelt finne det ut ved å dra noen krittstreker tvers over dekket og deretter prøve å se hvordan kontaktflaten er. På en sykkel er det verre.
På sykkelen jeg har nå, gikk jeg fra 160 til 180 og beholdt samme lufttrykk. Ellers driver jeg ikke å fyller mer luft i dekkene selv om jeg kjører med passasjer. For optimal slitasje og comfort burde man vel gjøre det, men det blir litt i overkant mye pes.
Kunne vært interessant å høre flere synspunkter rundt dette.
Re: lufttrykk
Posted: 09 Mar 2011, 20:37
by chrissenator
Det står på dekket all nødvendig info, det er et min og max trykk oppgitt i PSI og BAR og innenfor de to verdiene kan du sjonglere som du ønsker.
Re: lufttrykk
Posted: 09 Mar 2011, 22:59
by tutte
Jeg økte lufttrykket med 4 psi på Metzler Marathon iforhold til Avon Venom X som jeg bruker std lufttrykk på.
Avon har noe mykere gummi blanding og passer bedre i kaldt og vått vær- Metzler mere stabile i høy fart og kan gi noen flere km.
Re: lufttrykk
Posted: 28 Apr 2011, 18:40
by FLHTCU
tutte wrote:Jeg økte lufttrykket med 4 psi på Metzler Marathon iforhold til Avon Venom X som jeg bruker std lufttrykk på.
Avon har noe mykere gummi blanding og passer bedre i kaldt og vått vær- Metzler mere stabile i høy fart og kan gi noen flere km.
For å spørre jævli dumt her nå: hvilket dekk passer beste på sykkeln din? ( og min

) Skal bytte bakdekk på min egen nå og lurer på om jeg fortsatt skal gå for Dunlop
Re: lufttrykk
Posted: 28 Apr 2011, 19:31
by tutte
Det blir vel anbefalt å ha samme type foran og bak. Jeg bytter ca 2 bakdekk pr framdekk.
Kjører du ikke i slaps/snø kan du trygt kjøpe Metzler,grunnen til at jeg byttet over til Avon var nettopp derfor.
PS: Gikk opp 4 psi på Metzler Marathon iforhold til std.trykk både foran og bak.