lufttrykk

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
User avatar
øystein røsberg
Posts: 25
Joined: 16 May 2010, 01:39

lufttrykk

Post by øystein røsberg »

hvor mye luft trenger jeg i et Metzler 200x60 16 dekk,på en softail
lurer liksom på det meste jeg
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: lufttrykk

Post by Coldman »

For meg høres det naturlig ut at lufttrykket skal være det samme som du ellers bruker. Altså helt uavhengig av dekkdimensjon og fabrikat. Man skal jo ha et trykk som passer til sykkelens vekt.
Så er det kanskje slik at enkelte profiler og dimensjoner "trives" best med et litt annet trykk? Aner egentlig ikke.

Men i et 200-dekk må man jo nødvendigvis fylle flere lere liter luft enn i et 130-dekk for å oppnå det samme trykket (forutsatt at profiler og må ellers er ganske like). Det er jo trykket, f.eks. pund/kvadrattomme, man måler - ikke luftmengden.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
øystein røsberg
Posts: 25
Joined: 16 May 2010, 01:39

Re: lufttrykk

Post by øystein røsberg »

takker og bukker
lurer liksom på det meste jeg
User avatar
shovel78
Posts: 279
Joined: 31 Jul 2010, 21:18

Re: lufttrykk

Post by shovel78 »

Jo større dekk, jo mindre luftTRYKK trenger du for å bære samme vekt.
Når det gjelder %, er det vel 96% i kaffen jeg trives med.
Bikes don't leak oil, they mark their territory
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: lufttrykk

Post by Coldman »

shovel78 wrote:Jo større dekk, jo mindre luftTRYKK trenger du for å bære samme vekt.
Det høres fornuftig ut. Regner med at det har med det at kontaktflaten mot veien blir større(?). Uansett gjør jo dette det hele litt vanskeligere. Dekkfabrikantene har sine anbefalinger og jeg husker godt at jeg økte trykket i mine Metzeler i forhold til Dunlop med samme dimensjon. Dekktrykket skal jo være slik at dekkets form blir mest mulig optimalt i forhold til sykkelens vekt. På et bildekk kan man jo enkelt finne det ut ved å dra noen krittstreker tvers over dekket og deretter prøve å se hvordan kontaktflaten er. På en sykkel er det verre.

På sykkelen jeg har nå, gikk jeg fra 160 til 180 og beholdt samme lufttrykk. Ellers driver jeg ikke å fyller mer luft i dekkene selv om jeg kjører med passasjer. For optimal slitasje og comfort burde man vel gjøre det, men det blir litt i overkant mye pes.

Kunne vært interessant å høre flere synspunkter rundt dette.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: lufttrykk

Post by chrissenator »

Det står på dekket all nødvendig info, det er et min og max trykk oppgitt i PSI og BAR og innenfor de to verdiene kan du sjonglere som du ønsker.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: lufttrykk

Post by tutte »

Jeg økte lufttrykket med 4 psi på Metzler Marathon iforhold til Avon Venom X som jeg bruker std lufttrykk på.
Avon har noe mykere gummi blanding og passer bedre i kaldt og vått vær- Metzler mere stabile i høy fart og kan gi noen flere km.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
FLHTCU
Posts: 34
Joined: 12 Aug 2010, 21:41

Re: lufttrykk

Post by FLHTCU »

tutte wrote:Jeg økte lufttrykket med 4 psi på Metzler Marathon iforhold til Avon Venom X som jeg bruker std lufttrykk på.
Avon har noe mykere gummi blanding og passer bedre i kaldt og vått vær- Metzler mere stabile i høy fart og kan gi noen flere km.
For å spørre jævli dumt her nå: hvilket dekk passer beste på sykkeln din? ( og min :)) Skal bytte bakdekk på min egen nå og lurer på om jeg fortsatt skal gå for Dunlop
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: lufttrykk

Post by tutte »

Det blir vel anbefalt å ha samme type foran og bak. Jeg bytter ca 2 bakdekk pr framdekk.
Kjører du ikke i slaps/snø kan du trygt kjøpe Metzler,grunnen til at jeg byttet over til Avon var nettopp derfor.
PS: Gikk opp 4 psi på Metzler Marathon iforhold til std.trykk både foran og bak.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Post Reply

Return to “Chassis”