Direkte innsprøyting

Post Reply
User avatar
Pondus
Posts: 77
Joined: 16 Nov 2010, 09:00

Direkte innsprøyting

Post by Pondus »

Hvordan ble Sportsteren med direkte innsprøyting? Har selv en 2001 mod med shooke og dette fungerer selvfølgelig greit, men...........
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Direkte innsprøyting

Post by Coldman »

Har noen venner med EFI Sportster. Det fungerer aldeles utmerket.

EFI er kommet for å bli. Det er flere deler som kan ryke (sensorer, bensinpumpe, "hjernen" mm) enn på en forgassermotor, men det tror jeg ikke er noe å tenke på. Dette er meget stabile saker. På kjøpet får man perfekt start hver gang, ingen choke eller enrichener, perfekt blandingsforhold på alle turtall, lufttrykk, luftfuktighet, temperatur osv.

Folk grafser gladelig til seg elektronisk tenning og snur seg aldri mer etter stifter eller magnet for den del. EFI er man derimot litt mer lunken til. Pussige greier.

Når det er sagt, så ser jeg ikke stygt på forgassere. Aldeles ikke.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Direkte innsprøyting

Post by chrissenator »

Coldman wrote:Har noen venner med EFI Sportster. Det fungerer aldeles utmerket.

EFI er kommet for å bli. Det er flere deler som kan ryke (sensorer, bensinpumpe, "hjernen" mm) enn på en forgassermotor, men det tror jeg ikke er noe å tenke på. Dette er meget stabile saker. På kjøpet får man perfekt start hver gang, ingen choke eller enrichener, perfekt blandingsforhold på alle turtall, lufttrykk, luftfuktighet, temperatur osv.

Folk grafser gladelig til seg elektronisk tenning og snur seg aldri mer etter stifter eller magnet for den del. EFI er man derimot litt mer lunken til. Pussige greier.

Når det er sagt, så ser jeg ikke stygt på forgassere. Aldeles ikke.

Det er jæ#%a mange ekstra deler som kan ryke, og det er så inni *H#¤%/e dyrt å fikse dette om en ikke har tilgang på div test utstyr, deler får man rimelig fra over there du vet og kan man skifte selv så er det en rimelig affære.

På kjøpet får man originalt et oppsett som følger tempen utenfor motoren og justerer "choken" eller enricheneren - langt, til tider milevis unna perfekt ARF og spesielt ifht lufttrykk...

Det er ingen hemmelighet at HD sliter med å få dette på plass - evnt så er det en grei butikk for merkeverksteder å justere EMC til EFIen på plass, det er ikke uten grunn at det generelt anbefales å få montert en fuelcontroller som bla tar høyde for alle de faktorer som HD ikke klarer å få til....

Blir det mange feilmeldinger som popper opp og sensorer som ryker på min Sportster så er veien kort til avbiter, loddebolt og EFIen ligger på ebaien.
Nå har jeg ikke hatt problemer med min sykkel, men jeg har testet ut litt småsnacks og det aller meste er til det bedre mot originalt.

Har testet og manipulert nok på min Sportster til at jeg vil påstå at en skikkelig kvalitets forgasser er løsningen for de som vil trimme litt eller mye, for de aller fleste er nok EFI rimelig sytalaust - så lenge det virker som det skal og hadde jeg visst det jeg vet i dag ville jeg kjøpt en 2006 med forgasser før enn min 2007 EFI.

Kanhende det virker litt overkill slakt dette jeg skriver men det er min subjektive oppfatning av hele EFI VS Forgasser - og setter man seg litt inn i FUEL-CONTROLLER problematikken til det HD har levert kan en undre seg halvt ihjel på hva i allverden de har tenkt på egentlig, og en remapping- reflashing av ECU på et seriøst verksted(send PM for verstingliste \u/ ) er en av oppskriftene til å forbedre og forlenge levetiden på EFIen....

En skikkelig Fuelcontroller(ikke HD) 100% satt opp til akkurat din sykkel gir en kanonbra maskin med lang levetid og EFI er/blir da det ultimate oppsettet, men stock EFI og ECU er rent motorteknisk noe dritt, magert og surt helt HD originalt.....

Det er tydelige fordeler med EFI vs Forgasser og omvendt - det spørs hvordan du vil bruke/utnytte Sportsteren din...

Bare behold forgasseren og nyt sjarmen med chocken din Pondus, da har du full kontroll hele veien.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Sportster”