Modding av eksos.

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
Post Reply
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Modding av eksos.

Post by Sandman »

Har lest endel ang. eksos, og har da kommet fram til at jeg vil prøve å modifisere eksosen på min 02. Deuce.
Vil i utgangspunktet bruke SEII slipons og de orginale rørene, men røret fra fremre sylinder vil jeg prøve å kappe i samme lengde som det på bakre sylinder, for så å utvide røret derifra og bak til pottene med ca 10 mm i diameter. Dette fordi eksosrørene i utgangspunktet bør være like lange fra hver sylinder. For å kompensere for forskjellig lengde vil jeg derfor utvide diameteren på røret fra fremste sylinder.
Dette er noe som bla. Ducati har gjort på sine sykler med stort hell, og jeg lurer på om det også vil gi positive utslag på ytelse på min Deuce. Har også planer om litt andre modifikasjoner for å øke ytelsen, som feks åpnere luftfilter og nytt oppsett på PCIII'en.

Noen her inne som har erfaring med denne typen modding av eksosanlegg? Og evt. hvilke erfaringer har dere med dette?
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Modding av eksos.

Post by chrissenator »

Ah!ehem, ikke kapp ennå Sandman - les litt her først, spesielt om vinkler og bend for å utligne forskjell i lengde, kapper du dem like lange kan det godt være det ene blir for kort....! http://www.rbracing-rsr.com/exhausttech.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er himmelvid forskjell på en Ducati motor og en Harley - lysår i fra hverandre minst, så å adaptere exhaust tech tips fra Ducati til Harley kan gi noen underlige og uønskede resultater....

Logikk for eksos!!! http://dairally.net/daihard/chas/MiscCa ... iPipes.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Regne og kalkulere litt :-) http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er litt forskjellig å ta hensyn til så om du investerer 30min av ditt liv på å kikke litt på linkene så antar jeg at du finner frem til et anlegg med passelige lengder på rørene som fungerer på Deucen.....
To Sportstere er dobbelt så gøy
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Re: Modding av eksos.

Post by Sandman »

HM. Veldig interessant lesning. Ser her klart at jeg må revurdere å kappe fremste rør og heller få inn noen bend og forlenge det bakre røret i stedet for. Mulig jeg da kjøper "løse" deler og bend og prøver å "designe" mitt eget eksosanlegg. Ser at rb-racing sverger til 2-1 anlegg, men jeg synes det er mye tøffere med 2 - 2 og har derfor tenkt å gå for det. Ser også at de ikke anbefaler å bruke større enn 1 3/4" rør på TC88, så da bør jeg jo kanskje gå for det.

Hadde uansett vært artig å kunne kjøre rundt med "egen produsert" eksos. Får ta å lese litt mer om dette før jeg eventuelt går i gang.

I første omgang blir det vel å bruke litt tid på å sette seg inn i mattematikken. Så får vi se etterhvert hva som kommer ut av det. Eneste jeg mangler for å kunne lage mitt eget eksosanlegg er bøyeverktøy, og det er ikke så veldig dyrt å skaffe seg. Skjæreverktøy og sveiseverktøy har jeg.

Optimal lengde på rør er i følge rb-racing 37,5", men det er på 2 - 2,5" i diameter. Så min konklusjon blir da at jeg går fra 1 3/4" til 2" ved hjelp av en kon og at jeg kanskje bør ha dem litt lengre enn 37,5", men ikke over 40".

Dette er veldig spennede, men samtidig er jeg litt i stuss på om jeg skal begi meg ut på dette prosjektet. Vet jo ikke om en liten feil kan føre til totalt motorhavari, så kanskje jeg bør skaffe meg et "vrak" med tc88 motor å prøve meg på. (om dette er å oppdrive da, selvfølgelig)

Uansett så blir framtidsplanen å bygge sin egen sykkel, med mye "egenproduserte" deler.
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Modding av eksos.

Post by Lariat »

bikeline selger rustfrie bend og rør som er dugenes men husk å sveis med rustfri tråd :)
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Modding av eksos.

Post by chrissenator »

Det skal ganske mye restriksjoner til med påfølgende tvangsstarting før motoren kollapser...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Anders
Posts: 97
Joined: 10 Mar 2010, 21:58

Re: Modding av eksos.

Post by Anders »

Grove rør gir dårligere bunndrag, men mer trøkk i toppen på registeret og omvendt..
entusiast - Softail Custom
Post Reply

Return to “Eksos”