Page 1 of 4

Olje på 01 Big Twin

Posted: 15 Sep 2010, 13:38
by Dusty
Hei,jeg har en 01 Softail som jeg skal skifte olje på før den settes bort for vinteren.Er det noen som vet om det er samme olje på gir/primær som det er på motor(20-50)syntetisk/delsyntetisk?Spør samtidig om det er noen som har en anbefaling av alternativ olje til HD olje.Har hørt at Biltema leverer en fullgod olje til en langt lavere pris enn hos HD-forhandler.Er det noen som har erfaring med det? :? Takker på forhånd for gode råd :takk:

Re: Olje på 01 Big Twin

Posted: 15 Sep 2010, 14:04
by panser
Hei,

Kjøpte inn både motorolje og primærolje hos Lazyboyz. Var ikke samme til primær som til motor (og jeg har en 1999 Evo).

Hyggelig pris på olje og filter sett fra Revtech (mener jeg det var) hadde dem også. Skulle være fullgodt alternativ til HD's egen olje fikk nå jeg beskjed om :-)

Du har vel Twincam, så kanskje noen andre her inne kan svare bedre på akkurat den motortypen :-) Mine 2 cents i alle fall ;-)

Re: Olje på 01 Big Twin

Posted: 15 Sep 2010, 15:11
by sheerleg
Hallo ;)
Jeg bruker HD sin Screamin Eagle helsyntetisk på motor,primær og gear ;)
Når det gjelder Biltema sine oljer, kjenner til flere som bruker den på sin HD,har gått bra såvidt jeg vet ;)

Re: Olje på 01 Big Twin

Posted: 17 Sep 2010, 18:20
by TCB
Biltema lager ikke oljen sin selv, hvis det er noen som tror det.
De kjøper den inn fra grossister, med Biltema merker på embalasjen.
Regner med at den oljen ikke er verre enn andre oljer.
Harley lager heller ikke oljen selv :o

Knut.

Re: Olje på 01 Big Twin

Posted: 27 Sep 2010, 00:54
by chrissenator
Oljen bør vel skiftes på høsten, slik at det sure vannet(kondens) i oljen ikke legger seg øverst å tærer på lagre, pakninger og metall over hele vinteren men blir fjernet med et olje og filterskift

Re: Olje på 01 Big Twin

Posted: 27 Sep 2010, 15:07
by Sharpeye
chrissenator wrote:Oljen bør vel skiftes på høsten, slik at det sure vannet(kondens) i oljen ikke legger seg øverst å tærer på lagre, pakninger og metall over hele vinteren men blir fjernet med et olje og filterskift

Enig og amen

Re: Olje på 01 Big Twin

Posted: 27 Sep 2010, 15:10
by Sharpeye
Så lenge oljen oppfyller kravene til kjøretøyprodusenten er det ok å bruke den uansett om det er Biltema, HD eller annen olje.
Kravene fra kjøretøyprodusenten står spesifisert i brukermanualen og finner du samme spesifikasjon på oljekanna/flaska er den godkjent og kan benyttes.

Re: Olje på 01 Big Twin

Posted: 28 Sep 2010, 01:41
by chrissenator
Sharpeye wrote:Så lenge oljen oppfyller kravene til kjøretøyprodusenten er det ok å bruke den uansett om det er Biltema, HD eller annen olje.
Kravene fra kjøretøyprodusenten står spesifisert i brukermanualen og finner du samme spesifikasjon på oljekanna/flaska er den godkjent og kan benyttes.
Helt delvis enig, helt enig i at olje som oppfyller en gitt spec så oppfyller den kravene. Da var det slutt på enigheten, ihvertfall delvis...

Det er levetiden og de berømte additivene som skiller en OEM olje fra de mer eksklusive oljene - en skikkelig god olje til en HD er noe helt annet enn en en olje som oppfyller en gitt spec, nå bruker jeg HD motoren bevisst som eks for den er av den virkelige leie sorten for en oljeprodusent - eller en seriøs utfordring.

Oljen skal tilpasses en motor som er luftavkjølt, det er da de fleste olje firma får akutt lumbago for det er den verste motor å lage en kvalitets olje til, store sylindre = stor overflate = store temperatur endringer = store bevegelser i sylindere og aller verst - hurtige endringer.
Det er en stor utfordring å få en god olje til å takle de forhold en luftavkjølt motor generer, ta en kikk på luftkjølte småfly motorer og sjekk ut oljene de bruker - og skiftintervall og pris!!!! De har normalt strenge krav til fly, men til luftkjølte maskiner er det vist et helt annet kapittel og det er nettopp grunnet ekstreme og ujevne forhold i motoren, nok om det.

Ser en på bevegeligheten i en HD sylinder så er det i forhold til en vannkjølt veldig stor forskjell, det betyr at oljen må ha sin viskositet, smøreevne og varmeledingsevne i behold mye mye lenger enn en vannkjølt. Der kommer de additivene inn, en sylinder som beveger seg så mye som HD gjør at det er større behov for å kunne lede metall partikkler, forholdene mtp sure gasser og kondens er større i en motor med stort volum laverer rpm og liten slaglende mot en riskoker, ergo så må oljen tåle et hardere miljø og fjerne mer uhumskheter enn en vannkjølt. Additivene som det er flere av og mere av i en olje til luftkjølte er steindyre, det er bly, zink og haugevis av andre - men spesielt er det en molekyl mix som holder oljen(lenker) bedre i sammen over lengre tid, en utrolig vesentlig additiv til en HD motor og det er rimelig undervurdert(ukjent). Vi har i Norge blitt bortskjemt med at all olje skal kunne blandes det er en arv fra forsvaret som i sin tid krevde at all olje i Norge skulle kunne brukes av forsvaret i gitt situasjon, men det er ok med mineral og delsynt oljer, helsyntetiske mister egenskaper ved mixing og triksing. Den tanken som sviver i det norske folk er at olje er bare olje - følg spec og laveste pris så er det god sort...

Nope! Det er langtifra sannheten og veldig nærme en annen sannhet, en eldre motor - fra ca 1995 og nedover har litt andre forhold til olje enn en nyere motor, fabrikantene oppdaget at det dukket opp bedre oljer og veldig gode helsyntetiske oljer som gjorde sitt til at det var mulig å hente mer ut av motor i effekt osv for helsyntetisk olje er bare fenomenalt på alle måter men det har skapt en del olje tråder og disputter, for motorer tidligere så har de oljekanaler, pasninger og klaringer tilpasset feitere hel og delsynt oljer og enkelte motorer får rett og slett problemer om de får helsynt olje, de mangler trykk og press rundtom og det fungerer dårlig, kapilær kreftene og overflatebindingen til en helsyntetisk olje er uhorvelig mange ganger bedre enn mineral/delsynt. Tidligere var det mye debatt om oljelekasje på motorer som gikk over til helsyntetisk - vel det viser til de egenskapene vi ønsker og det er at oljen skal komme til over alt og smøre, problemet var at den trengte imellom eldre pakninger som hadde levd sitt liv med mineralolje sorgløst og så kom den hesyntetiske med sine sterke kapilærkrefter og penetrerte mellom pakning og metall uten problemer.....
Poenget mitt med dette er at det er viktig å skille eldre og nyere motorer, noen eldre HD motorer kan jo takle rein 70 olje uten problemer....

På nyere HD motorer er oljen mye viktigere enn for eldre maskiner, så når det kommer til levetid på oljen er det klart en
anerkjent men \u/ dyr olje klart å foretrekke lenge før en OEM olje som både biltema og HD leverer, det er det liten tvil om og rimelig greit dokumentert rundtom på nett.

Det paradoksale er at de fleste som kjører HD skifter olje en gang pr sesong uansett, tester viser at eksvis biltema/HD oljer som er OEM oljer ikke har så lang levetid(tapte egenskaper) en svensk test jeg leste viste at en av biltemas beste suuuuper kingkong ultra syntetisk holdt i hele 3600Km før den kun hadde varme og smøreegenskaper igjen - ingen av de testede OEM oljene var å anbefale etter 6000Km... :roll: :shit:

Så om du kjører under 6000Km kan du i realiteten drite 100 - 0 i alt det jeg har skrevet over her for de fleste oljene fungerer utmerket ca dertil og så var det jevnt slutt. Tester(uavhengige) vist til eks Mobil1 race olje for 4takt luftkjølt holdt egenskapene sine til rundt 22000Km Castrol og en til med samme egenskaper varte 19-21000Km og da er det noe som skurrer uansett hva HD og biltema proklamerer, jeg har vurdert opp og ned og lest noen tusen sider om oljer og forskjeller - det er en krystallklar sammenheng med kvalitet og levetid og en olje som ikke klarer 10000Km på en sesong er ikke tema på min HD, det er rett og slett ikke verdt å spare 100-200 kroner på oljeskift når forskjellene er så store på kvalitet og OEM - dessuten så tar HD grisegodt betalt for en OEM olje og biltema er ikke så langt unna i pris for suuuuper duper oljen som også er en OEM olje.

Min får helsyntetisk olje uansett og to oljefilter pr år,- oljen jeg bruker holder plenty i en sesong så da får den seg et nytt filter ca halvveis i sesongen.

Et tips til billig olje er CooP som ofte har Mobil1 helsynt race olje til luftkjølte på tilbud ca 400kr for en 4liters dunk - det er vanskelig å slå den selv for biltema og HD har ikke nubbesjangs hverken på pris eller kvalitet, ellers er det en godt skjult og litt hemmelig olje pusher i Bergen som selger Mobil1 billig(billigst i landet :-) og billigst er det å kjøpe motorolje på 10liters dunk - Mobil sin gear olje som har bedre spec enn HDs anbefaling koster hele 75kr for en liter :err: , stedet er Grønner maling på Nøstet med oljer til det meste og til utrolig gode priser......

Re: Olje på 01 Big Twin

Posted: 28 Sep 2010, 08:51
by Coldman
Det er jaggu like mange meninger om olje som det er sykler på veien. Derfor gjør jeg det veldig enkelt og følger det som står i boka. Innebærer bl.a. HD-olje og ny olje før vinterlagring. Sikkert dårlig økonomi i det hele. Satser på at olja er god nok.

Re: Olje på 01 Big Twin

Posted: 29 Sep 2010, 10:13
by Sharpeye
chrissenator wrote:
Sharpeye wrote:Så lenge oljen oppfyller kravene til kjøretøyprodusenten er det ok å bruke den uansett om det er Biltema, HD eller annen olje.
Kravene fra kjøretøyprodusenten står spesifisert i brukermanualen og finner du samme spesifikasjon på oljekanna/flaska er den godkjent og kan benyttes.
Helt delvis enig, helt enig i at olje som oppfyller en gitt spec så oppfyller den kravene. Da var det slutt på enigheten, ihvertfall delvis...

Det er levetiden og de berømte additivene som skiller en OEM olje fra de mer eksklusive oljene - en skikkelig god olje til en HD er noe helt annet enn en en olje som oppfyller en gitt spec, nå bruker jeg HD motoren bevisst som eks for den er av den virkelige leie sorten for en oljeprodusent - eller en seriøs utfordring.

Oljen skal tilpasses en motor som er luftavkjølt, det er da de fleste olje firma får akutt lumbago for det er den verste motor å lage en kvalitets olje til, store sylindre = stor overflate = store temperatur endringer = store bevegelser i sylindere og aller verst - hurtige endringer.
Det er en stor utfordring å få en god olje til å takle de forhold en luftavkjølt motor generer, ta en kikk på luftkjølte småfly motorer og sjekk ut oljene de bruker - og skiftintervall og pris!!!! De har normalt strenge krav til fly, men til luftkjølte maskiner er det vist et helt annet kapittel og det er nettopp grunnet ekstreme og ujevne forhold i motoren, nok om det.

Ser en på bevegeligheten i en HD sylinder så er det i forhold til en vannkjølt veldig stor forskjell, det betyr at oljen må ha sin viskositet, smøreevne og varmeledingsevne i behold mye mye lenger enn en vannkjølt. Der kommer de additivene inn, en sylinder som beveger seg så mye som HD gjør at det er større behov for å kunne lede metall partikkler, forholdene mtp sure gasser og kondens er større i en motor med stort volum laverer rpm og liten slaglende mot en riskoker, ergo så må oljen tåle et hardere miljø og fjerne mer uhumskheter enn en vannkjølt. Additivene som det er flere av og mere av i en olje til luftkjølte er steindyre, det er bly, zink og haugevis av andre - men spesielt er det en molekyl mix som holder oljen(lenker) bedre i sammen over lengre tid, en utrolig vesentlig additiv til en HD motor og det er rimelig undervurdert(ukjent). Vi har i Norge blitt bortskjemt med at all olje skal kunne blandes det er en arv fra forsvaret som i sin tid krevde at all olje i Norge skulle kunne brukes av forsvaret i gitt situasjon, men det er ok med mineral og delsynt oljer, helsyntetiske mister egenskaper ved mixing og triksing. Den tanken som sviver i det norske folk er at olje er bare olje - følg spec og laveste pris så er det god sort...

Nope! Det er langtifra sannheten og veldig nærme en annen sannhet, en eldre motor - fra ca 1995 og nedover har litt andre forhold til olje enn en nyere motor, fabrikantene oppdaget at det dukket opp bedre oljer og veldig gode helsyntetiske oljer som gjorde sitt til at det var mulig å hente mer ut av motor i effekt osv for helsyntetisk olje er bare fenomenalt på alle måter men det har skapt en del olje tråder og disputter, for motorer tidligere så har de oljekanaler, pasninger og klaringer tilpasset feitere hel og delsynt oljer og enkelte motorer får rett og slett problemer om de får helsynt olje, de mangler trykk og press rundtom og det fungerer dårlig, kapilær kreftene og overflatebindingen til en helsyntetisk olje er uhorvelig mange ganger bedre enn mineral/delsynt. Tidligere var det mye debatt om oljelekasje på motorer som gikk over til helsyntetisk - vel det viser til de egenskapene vi ønsker og det er at oljen skal komme til over alt og smøre, problemet var at den trengte imellom eldre pakninger som hadde levd sitt liv med mineralolje sorgløst og så kom den hesyntetiske med sine sterke kapilærkrefter og penetrerte mellom pakning og metall uten problemer.....
Poenget mitt med dette er at det er viktig å skille eldre og nyere motorer, noen eldre HD motorer kan jo takle rein 70 olje uten problemer....

På nyere HD motorer er oljen mye viktigere enn for eldre maskiner, så når det kommer til levetid på oljen er det klart en
anerkjent men \u/ dyr olje klart å foretrekke lenge før en OEM olje som både biltema og HD leverer, det er det liten tvil om og rimelig greit dokumentert rundtom på nett.

Det paradoksale er at de fleste som kjører HD skifter olje en gang pr sesong uansett, tester viser at eksvis biltema/HD oljer som er OEM oljer ikke har så lang levetid(tapte egenskaper) en svensk test jeg leste viste at en av biltemas beste suuuuper kingkong ultra syntetisk holdt i hele 3600Km før den kun hadde varme og smøreegenskaper igjen - ingen av de testede OEM oljene var å anbefale etter 6000Km... :roll: :shit:

Så om du kjører under 6000Km kan du i realiteten drite 100 - 0 i alt det jeg har skrevet over her for de fleste oljene fungerer utmerket ca dertil og så var det jevnt slutt. Tester(uavhengige) vist til eks Mobil1 race olje for 4takt luftkjølt holdt egenskapene sine til rundt 22000Km Castrol og en til med samme egenskaper varte 19-21000Km og da er det noe som skurrer uansett hva HD og biltema proklamerer, jeg har vurdert opp og ned og lest noen tusen sider om oljer og forskjeller - det er en krystallklar sammenheng med kvalitet og levetid og en olje som ikke klarer 10000Km på en sesong er ikke tema på min HD, det er rett og slett ikke verdt å spare 100-200 kroner på oljeskift når forskjellene er så store på kvalitet og OEM - dessuten så tar HD grisegodt betalt for en OEM olje og biltema er ikke så langt unna i pris for suuuuper duper oljen som også er en OEM olje.

Min får helsyntetisk olje uansett og to oljefilter pr år,- oljen jeg bruker holder plenty i en sesong så da får den seg et nytt filter ca halvveis i sesongen.

Et tips til billig olje er CooP som ofte har Mobil1 helsynt race olje til luftkjølte på tilbud ca 400kr for en 4liters dunk - det er vanskelig å slå den selv for biltema og HD har ikke nubbesjangs hverken på pris eller kvalitet, ellers er det en godt skjult og litt hemmelig olje pusher i Bergen som selger Mobil1 billig(billigst i landet :-) og billigst er det å kjøpe motorolje på 10liters dunk - Mobil sin gear olje som har bedre spec enn HDs anbefaling koster hele 75kr for en liter :err: , stedet er Grønner maling på Nøstet med oljer til det meste og til utrolig gode priser......
Jeg står fast at dersom oljen oppfyller kjøretøyprodusentens krav eller bedre kan oljen benyttes. Da inneholder oljen de additiver og den kvalitet den skal. Som et eksempel så selger nå Biltema Long Life olje til f.eks Audi. Den oppfyller alle krav fra Audi og kan benyttes til alle Audi som kjører på long life olje (altså f.eks serviceintervall på 30.000km). Biltemas Long Life olje koster en tredjedel fordi det står biltema og ikke Castrol på den og at bensinsasjoner og Audi forhandler har en helt annen fortjenestekalkyle.

En liten digresjon:
Hadde en annen oljediskusjon her for litt tilbake. Jeg har en engelsk veteran fra 1959 med paralelltwin motor på 650cc. På denne benytter jeg ren Single Grade SAE 50 olje fordi det står i den original manualen og ble benyttet originalt på den tiden. Men så får jeg argumenter imot som sier at det nå finnes oljer som er mye bedre som f.eks en 15W-40 og som de benytter på sin veteran sykkel.
Dette er jeg uenig i. Hovedgrunnen er at motorene som sitter i våre veteransykler ble konstruert og produsert for ren SAE 50 som var den olje som da fantes. Ved å bruke f.eks en 15W-40 får du ikke rett smøring og høyere oljeforbruk da motoren ikke er kontruert for denne graderingen.