Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by kkanst »

Mine? Er ikke min sykkel det er bilde av :) Jeg er bare nysgjerrig. Pipene mine er nesten som ny.. Syntes bare det var utrolig mye på akkurat denne sykkelen jeg fant bilde av på finn.no..
2001 1550 Deuce.
User avatar
snekkern
Posts: 13
Joined: 10 Mar 2010, 18:52

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by snekkern »

Det er varmen som gjør det, og det har nok ikke noe med hverken plugger, olje eller blanding luft/bensin og gjøre. Bensin forbrenner i sylinderene, og det blir ingen/lite avkjøling før det kommer ut i eksosrørene. Hardere en kjører, desto mer varme.
For den som har holdt på litt med varme og sveising, så vil en se at metallet forandrer farge ved oppvarming. Det er det samme om en bruker surstoff/ac eller surstoff/propan, så vil det bli en forandring i metallet. Både i farge og struktur.
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by Svima »

Vil det kunne bety at det har mer med fabrikanten av eksosrørene å gjøre enn med varme eller blandingsforhold kanskje? At enkelte typer anlegg får mer misfarging enn andre, kanskje utifra tykkelse på krom, metall eller isolasjon invendig...?
/ Svima
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by Coldman »

snekkern wrote:Det er varmen som gjør det, og det har nok ikke noe med hverken plugger, olje eller blanding luft/bensin og gjøre. Bensin forbrenner i sylinderene, og det blir ingen/lite avkjøling før det kommer ut i eksosrørene. Hardere en kjører, desto mer varme.
For den som har holdt på litt med varme og sveising, så vil en se at metallet forandrer farge ved oppvarming. Det er det samme om en bruker surstoff/ac eller surstoff/propan, så vil det bli en forandring i metallet. Både i farge og struktur.
Enig i at varmen er årsaken, men som alle vet kjøler både olja og bensin motoren. Og dermed får disse tingene innvirkning. Magrere blanding gir varmere motor/eksos.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Eksos”