Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by kkanst »

Selvsagt vet jeg det, at det er varmen som gjør dem sorte. Alle vet vel det. Men jeg har i tillegg hørt at det kan være indikasjon på en motor som ikke har hatt det så godt i sitt liv av pipene er sorte/blånet fra sylinderene og et stykke ut. Se illustrasjonsfotoet her:

Image
Kilde: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23937787" onclick="window.open(this.href);return false;

Mener å ha hørt "olje" bli nevnt i kontekst sammen med brente piper..

Men hva mener ekspertene?
2001 1550 Deuce.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by Coldman »

Det er nok - som du sier - varmen fra eksosen som gjør dem blå. Man kan også få gulfarge.

På det gamle forumet var det en diskusjon om hva som indikerte for mager blanding... om det var blå eller gule rør. Tror ikke man klarte å komme fram til noen konklusjon. Noe blåfarging er nok ganske vanlig, men mange (de fleste kanskje) sykler har jo varmeskjold som gjør at det ikke synes . Tror ikke det er det har noe med olje å gjøre... men det er bare noe jeg tror. Har i alle fall aldri hørt om det.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by Lariat »

Mener bestemt at det handler om tenning og bensin (idelmix skruen på gasseren luft og bensin) når dette ikke stemmer for en gjerne en mager forbrenning og høy varme eller det kan være ventilene som ikke lukker og åpner skikkeligt så ja en tuning av det er sikkert bra greier og det kommer fra en med blåe eksosrør lol
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by Jan-Ivar »

tror ikke du skal legge så mye vekt på fargen i det store og hele.

skruen Lariat snakker om er vel blandings skruen på forgasseren å den justerer kun blandingen på tomgang.
det er velike ofte at motoren går veldig enge på tomgang.
høy varme kan du få av for mager blanding men også feil tennins innstilling og ikke minst feil tennplugger.
ventiler som ikke lukker skiklelig brenner, komprsjonen synker og motoen drar dårlig og går rart.

hvis motoren din går som ei klokke uten feil slag eller fusking tror jeg ikke du skal bekymre deg veldig.
men er du i tvil så ta den med deg til ett verksted som kan se på den for deg hvs du ikke selv har kunskaen eller verktøyet.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by kkanst »

Grunnen til at jeg spør, er ikke fordi jeg har fått det på min sykkel - men at jeg skal vite hva det kan indikere når jeg skal kjøpe meg sykkel..

Altså er det ikke min egen sykkel det er snakk om.

Men noen sykler har gått veldig langt med de samme pottene, og er relativt blanke/mildt gule. Mens andre er alvorlig blånet. NOE må det bety tror jeg..
2001 1550 Deuce.
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by DaddyCool »

Som Coldman er inne på så har det noe med blandingsforholdet luft/bensin å gjøre.
Male masculine icon...athletic godlike clone
User avatar
SHSHD
Posts: 27
Joined: 10 Mar 2010, 14:19

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by SHSHD »

Har aldri vært borti en sykkel som ikke har noen form for misfarging på pipene, dvs om den har vært kjørt litt. Det er nok veldig normalt. Så er det sikkert slik at graden av misfarging avhenger av flere faktorer, hvor blandingsforhold er ett element, andre er kvaliteten på eksosanlegget, hvor tykkt godset i rørene er, hvilket materiale de er laget av osv...Noen produsenter har sågar forsøkt med dobble vegger i rørene i et forsøk på å hindre blåning, uten at tror det har fungert optimalt. Det finnes også mirakelmidler som skal kunne fjerne denne misfargingen, ved hjelp av polering, tvilsomt. Men man vet at mager blandingsforhold gir høyere eksostemperatur, så i så henseende vil nok misfarging skje kjappere med veldig mager blanding. Og er anlegget blått helt bak til pottene, ville jeg nok lurt litt på hvordan resten av motoren har hatt det. Utover dette tror jeg det er lite man kan avlede av misfargingen...
D går sæ t'
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by Sharpeye »

Det kan indikere at den går litt magert. Som ikke er så bra.
Men igjen, hadde veldig blå potter på en Triumph jeg hadde, men på den var luft/bensin mix helt ok.

PS.
Det meste av missfargingen fjernes lett med Autosol.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by kkanst »

Det har kommet meg for øre nå, at sorte piper er noe som kan skje/skjer når eksosanlegget vs luftfilter vs innsug og bensinblandig ikke samsvarer. Ofte når det er hjemmeskifta i garasjen hjemme uten peiling på at man også må bytte ut luftfilter og endre bensinblandingen. :)
2001 1550 Deuce.
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Post by Lariat »

Hvilke stand farge er pluggene dine i ?
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
Post Reply

Return to “Eksos”