Jeg importerte en 2008 mod.
Posted: 11 Aug 2010, 11:21
Tar konklusjonen med en gang:
Styr unna import av nyere sykkel en 06.2003 fra USA om du ikke godtar følgende
- Å betale 35-50.000 til en HD forhandler i Norge for ombygging og nødvendige COC papirer
- Å ikke tjene noe på å gjøre det.
Min importsak inneholder en god prosjon griseflaks som reddet meg.
I desember 2009 kom jeg over en 2008 mod Street Bob i USA. Fikk en god pris og slo til etter å ha kalkulert avgifter og frakt.
Det jeg ikke viste da var de nye bestemmelsene ved US import av sykler nyere enn 06.2003. Det stilles krav til at sykkelen skal være godkjent etter EU direktivet. Dvs at sykkelen skal være EU sertifisert. Rent teknisk innebærer dette bl.a:
- Alle lykter skal være CE eller CCC merket
- Reflekser (feilplasserte og feil farge osv)
- Plass til skilt som ikke hindrer skilt belysningen
- E-merkede eksospotter
- Speedometer (KM/H)
- Bryter på støtten som sørger for at motoren stanser om støtten er nede og sykkelen settes i gir
- CO2 utslipp
So far so good, kanskje. Men den største hemskoen om sykkelens rammenummer ikke er e-merket er papirene som forteller at sykkelen oppfyller alle EU krav for å kunne bli registrert. Altså sykkelen tildeles et E nummer. Dette er det et Danskt firma som gjør, kun gjennom henvendelse fra et autorisert HD forhandler.
Min sak:
- Jeg fikk lov til å levere deler til ombyggingen som jeg hadde kjøpt selv fra USA. Og skaffet org. potter selv.
- HD butikken hadde gjort en feil (trenger ikke gå inn på hva slags) så jeg betalte svært lite for prossesen og papirene. Men har fått klar beskjed om at dette ikke vil skje eventuelt neste gang. Da blir regningen 40-50.000.
Så om du vurderer import av HD fra USA som er nyere enn 06.2003 og ikke HD butikken lar deg selv skaffe alle deler og gjør en feil som gir deg svært gunstig pris på papirene du MÅ ha: STYR UNNA.
Og en ting til: det nytter ikke å godsnakke med Statens Uvesen (unnskyld Vegvesen) for å få dette til. Eller få kvalifisert hjelp til prossesen. Om du ringer kan du blant annet få høre:
1. USA import av sykkel etter 06-2003 sier du....huff og huff nei det ville jeg latt være om jeg var deg.
2. USA import av sykkel etter 06-2003 sier du....glem det du
3. USA import av sykkel etter 06-2003 sier du...du liker en utfordring du gutten min
4. USA import av sykkel etter 06-2003 sier du...aj aj aj, det blir ikke lett. Sender deg en kopi av kravene så får du ha lykke til.
Styr unna import av nyere sykkel en 06.2003 fra USA om du ikke godtar følgende
- Å betale 35-50.000 til en HD forhandler i Norge for ombygging og nødvendige COC papirer
- Å ikke tjene noe på å gjøre det.
Min importsak inneholder en god prosjon griseflaks som reddet meg.
I desember 2009 kom jeg over en 2008 mod Street Bob i USA. Fikk en god pris og slo til etter å ha kalkulert avgifter og frakt.
Det jeg ikke viste da var de nye bestemmelsene ved US import av sykler nyere enn 06.2003. Det stilles krav til at sykkelen skal være godkjent etter EU direktivet. Dvs at sykkelen skal være EU sertifisert. Rent teknisk innebærer dette bl.a:
- Alle lykter skal være CE eller CCC merket
- Reflekser (feilplasserte og feil farge osv)
- Plass til skilt som ikke hindrer skilt belysningen
- E-merkede eksospotter
- Speedometer (KM/H)
- Bryter på støtten som sørger for at motoren stanser om støtten er nede og sykkelen settes i gir
- CO2 utslipp
So far so good, kanskje. Men den største hemskoen om sykkelens rammenummer ikke er e-merket er papirene som forteller at sykkelen oppfyller alle EU krav for å kunne bli registrert. Altså sykkelen tildeles et E nummer. Dette er det et Danskt firma som gjør, kun gjennom henvendelse fra et autorisert HD forhandler.
Min sak:
- Jeg fikk lov til å levere deler til ombyggingen som jeg hadde kjøpt selv fra USA. Og skaffet org. potter selv.
- HD butikken hadde gjort en feil (trenger ikke gå inn på hva slags) så jeg betalte svært lite for prossesen og papirene. Men har fått klar beskjed om at dette ikke vil skje eventuelt neste gang. Da blir regningen 40-50.000.
Så om du vurderer import av HD fra USA som er nyere enn 06.2003 og ikke HD butikken lar deg selv skaffe alle deler og gjør en feil som gir deg svært gunstig pris på papirene du MÅ ha: STYR UNNA.
Og en ting til: det nytter ikke å godsnakke med Statens Uvesen (unnskyld Vegvesen) for å få dette til. Eller få kvalifisert hjelp til prossesen. Om du ringer kan du blant annet få høre:
1. USA import av sykkel etter 06-2003 sier du....huff og huff nei det ville jeg latt være om jeg var deg.
2. USA import av sykkel etter 06-2003 sier du....glem det du
3. USA import av sykkel etter 06-2003 sier du...du liker en utfordring du gutten min
4. USA import av sykkel etter 06-2003 sier du...aj aj aj, det blir ikke lett. Sender deg en kopi av kravene så får du ha lykke til.