fusking og kakling i motor (`88 evo 883\1200)

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
Pilsebob

fusking og kakling i motor (`88 evo 883\1200)

Post by Pilsebob »

Hei.
Er totalt grønn når det kommer til HD, men får bare spørre ivei så lærer man etter hvert.
har en `88 sportster med 883\1200 motor.
denne fusker og (banker syns nå jeg.)
Skyter litt tilbake når jeg skal starte den og.
vet ikke om det er feiltenning eller feil justert gasser.... eller no værre? :?

tok en liten svipptur med den heromdagen og da fuska den til etpar ganger og da løsna den ene bolten som sitter på venstre side(sett bakfra) oppe på fremre sylinder ... like ved pluggen og begynte å svike luft fra sylinder. vet ikke hva disse er til, men stramma til den igjen så ble det tett igjen. er det riktig at det skal blåse utav denne hvis den løsner, eller er topppakningen gåen?

Sykkelen har vært lite brukt den siste tiden før jeg tok over den, så jeg har skifta ut bensin slik at dette er ferskvare, men dette hjalp ikke.
Ser ut til at den soter endel da.... + lukter skikkelig uforbrent bensin når den står å putrer på tomgang.

blir mye surr dette, ,men må starte et sted med å grave, så tar jeg det derifra.

så hvis noen har gode råd på hvor å begynne feilsøk, så skyt ivei :)
TrueBeliever

Re: fusking og kakling i motor (`88 evo 883\1200)

Post by TrueBeliever »

Er begge sylinderene like varme etter du har kjørt? Skru ut pluggene og sjekk gnist en gang til.. Lukt av mye uforbrent bensin kan tyde på at en av sylinderene ikke har skikkelig tenning, og at den bare drar gassen igjennom uten forbrenning..
Live to Fight - Fight to Live
Pilsebob

Post by Pilsebob »

jepp. virker som om at de er like varme ja.
Tok av luftfilter idag og så at det var potte tett, men gikk ikke no bedre uten filter.
tok ut pluggene og så at de er orntli nedsota.

kan være no justering på luft\bensin?
hvor sitter egentlig justeringsskruen for dette ?
BikerEva

Post by BikerEva »

Kan være feile dyser. Om du ikke trenger choke for å få fyr på den når den er kald, ville jeg begynt der.

Min -86 var også sånn, den spiste plugger og sotet dem så veldig ned at dersom jeg startet den, lot den stå på tomgang og ikke kjørte den skikkelig gjennomvarm, fikk jeg ikke start neste gang jeg prøvde... Med andre dyser og litt justering ble det bra :)
Pilsebob

Post by Pilsebob »

har ikkeno startproblemer.
MÅ ikke bruke choke for å starte, men hjelper innimellom...
Den går greit på tomgang, det er når jeg kjører jeg merker fuskinga og "bankinga"...
TrueBeliever

Post by TrueBeliever »

http://www.hd-forum.no/viewtopic.php?f=39&t=678" onclick="window.open(this.href);return false;

Hadde ikke et helt ulikt problem i våres.. Masse feilsøking for en bitteliten feil... Følg linkene så står det noe om hvor du finner blandingsskrua...

Forresten, kanskje det ikke er CV-gasser på 88 modellen...?
Live to Fight - Fight to Live
Jan-Ivar

Post by Jan-Ivar »

hvis luftfilteret er tett vil motoren gå å chocke konstant. det fører til sota tennplugger.
normalt bør du nok bruke chocke for å få startet en kald motor selv på sommeren spør du meg.

før du begynner å justere på forgasser eo g allt mulgi annet skift luftfilter og tennplugger å se om ikke det hjelper. hvis det ikke hjelper må du feilsøke videre.
hvis du selv ikke er komfortabel med å skru så stter du bort jobben til noen som kan det.
det kan fort bli dyrt å holde på selv hvis man ikke har kunnskap. ut i fr ahva du skiver virker det ikke om om mekanikk erdet du berhersker no offence! så da er kanskje et verksds besøk å anbefale
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
harleyhaug

Post by harleyhaug »

Hallo!

Kan bankinga være fra primærsida..? Feks ei slakk primærkjede som slår i primæren.. Ang. fusking/soting så hadde jeg også ville montert nye plugger og luftfilter før jeg hadde rørt noe mere..

Tommy
Pilsebob

Post by Pilsebob »

Er ingen mekaniker når det kommer til HD.... men alt har sin læringstid :-) no offense taken ;)

setter sykkelen ned til CBP i Skien for å la de ta en titt.
så får vi se hva resultatet blir....
Pilsebob

Post by Pilsebob »

Da er sykkelen hjemme igjen med overhalt gasser , noen utskiftede pakninger, samt har nå satt på en ny ultima tenning. og det hjalp betraktlig det :-)
Nå er det bare å få finjustert tenninga, (har litt bank nå) så blir det vel velstand .... får man håpe ;-)
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”