Som med alt annet her i verden kan du ha både flaks og uflaks med det du handler. Jeg har opplevd begge deler med mine 2 jernsportstere.
Den første jeg kjøpte var nok en tikkende bombe og jeg hadde altfor lite greie på sykkel da jeg kjøpte den så den har stort sett stått og blitt skrudd på mye mer enn den har blitt kjørt

Siden den begynte å tulle har den ikke blitt kjørt lengre enn 5 mil uten at jeg visste at jeg kunne ringe noen med varebil eller henger så jeg kom meg hjem igjen hvis noe skulle skje.
Den neste derimot var et skikkelig godkjøp. Den ble kjøpt fordi motoren til den andre aldri kom igjen fra overhaling og jeg var lei av å kjøre lånt 2-takter hver gang jeg hadde lyst på en sykkeltur.
Den har sålangt gått 7000 km i mitt eie og det eneste tullet som har vært med den er selvpåført (feil dyse i den nye gasseren jeg satte på gjorde at den fikk altfor mye suppe og gikk dårlig, startvansker osv). Utover det får jeg meg en liten girkasse jobb til vinteren siden skiftergaffelen begynner å bli slitt så den er vanskelig å få i, og hopper ut av første ved pådrag. Dette er greit å sjekke før ev. kjøp. Selv med girkasseproblemet har jeg ingen betenkligheter med å dra av gårde på en 20-30 mils søndagstur alene med kun enkelt verktøy i veska.
Ellers er det vel ikke noe spesielt å sjekke på en jernsportster i forhold til en evo. Når du vel har kjøpt den bør du uansett gå over hele sykkelen med tanke på at den uansett ikke er yngre enn 25 år og at den sikkert har hatt både kyndige og ukyndige eiere som har "fikset" både det ene og det andre i årenes løp. I tillegg vet du som regel ingenting om når den fikk ny olje i motor og primær, filter, bremsevæske, gaffelolje osv.
Mitt beste tips er: Ta en lang prøvetur hvis du er usikker på noe som helst ved sykkelen.
Funker den greit uten feilslag, unormale ulyder (det er massevis av normale ulyder så derfor er det greit med en lang prøvetur), slakk i svingarms-, styre- og hjullager? Drar den godt fra bunn av og helt opp, virker bremsene, er motor, gir/primær uten store oljelekkasjer, er alle skruene i og rundt motoren på plass (hvis ikke mistenk strippa gjenger), funker alle lys, speedo, varsellamper som de skal? Sjekk pluggene før du prøver den og hvis de er nye er det veldig viktig å sjekke dem igjen når du kommer igjen (har den noe som helst problem med forbrenninga vil du mest sannsynlig ikke merke noe til det på en prøvetur hvis det er helt nye plugger men du vil se om de ser annerledes ut enn da du dro)
En grei ting å huske på er at han du kjøper sykkel av ikke vil ha den lengre. Den dagen han la ut sykkeln for salg var kjærligheten borte og han har mest sannsynlig allerede da gått videre i livet. Kun normalt, påkrevd vedlikehold utføres sånn at sykkelen faktisk skal være salgbar.
Du derimot har nettopp fått deg en ny flamme og vil selvfølgelig at hun skal ha det bra så hun ikke lager trøbbel for deg lengre ned i veien

Det du gjør med sykkelen din gjør du for deg og ikke fordi forrige eier ikke har gjort det.
Dette ble et vesentlig lengre innlegg enn jeg hadde tenkt meg så vi runder bare av med å si:
Har du tenkt å bruke den lokale HD sjappa til å serve sykkelen din kjøper du deg en evo. Er du intressert i sykkel og vet opp-ned på et pipesett kjøper du en jernsportster. Gleden ved å kjøre en velfungerende Ironhead er så langt i fra en kjønnsløs evo som du kan komme
