Tuning

BigTwin
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Tuning

Post by Coldman »

For nyere modeller har forhandlerne en såkalt "download". Jeg vil tro de har det for din også, men det vet jeg ikke.
Med den trenger man ikke noe PowerCommander, SERT eller liknende, men forhandleren har utstyr for å overskrive det som ligger i ECM'en. Dette er en engangs-greie - og det er vel ikke alle som er like happy med den etter hva jeg har hørt. Skal det evt. fintunes senere kommer du ikke utenom PowerCommander eller liknende. Download-greia er ikke billig, så da er det kanskje like godt å kjøpe en PowerCommander (eller liknende) med en gang.

Selv har jeg SERT og den er jeg veldig fornøyd med. Slipper bla. å montere noe på sykkelen. Bare å plugge mellom laptop og sykkel når man vil bruke den.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
warwick
Posts: 65
Joined: 24 Mar 2010, 11:21

Re: Tuning

Post by warwick »

SERT er nå avløst av en nyere utgave (SE Pro Tuner) for å håndtere overgangen til closed loop Lamda-systemet for 2010-modeller.

TTS Mastertune som skal være bedre enn SE Pro Tuner. Den som er interessert i TTS kan lese seg opp her:

http://www.mastertune.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Systemet gir mulighet for self-tuning opp til 95 % av RPM-området vi kjører i. Dvs at man trenger ikke å betale for dyr dynobenk for å tune sykkelen. TTS tar pre-2010 injection og 2010 injected bikes med Lamda. Og enda viktigere, forutsatt at du behersker programvaren, du blir uavhengig av forhandler mht stage-1-2-3 downloads. Du laster ned ferdige TTS maps som tilsvarer de endringer du har gjort (luftfilter, eksos, kam, etc) og gjennomfører self-tuning prosedyren i følge TTS manualen.

Lykke til.
Virago
Posts: 138
Joined: 10 Mar 2010, 18:57

Re: Tuning

Post by Virago »

SE Pro Tuner, Powercommander, FuelPak, SE-racetuner, PCIII, Dette er gresk for meg, noen som tar sjangsen på å gi meg en aldri så liten innføring i dette språket ? Er ganske fersk når det gjelder HD, Tuning for meg er å justere motoren så den går mest mulig rent og økonomisk, Trimming er for å få motoren til å yte maksimalt?? Korriger meg hvis jeg tar feil her. Har nylig kjøpt meg en Fat Boy FLFSTI 2001 mod, der står nå et Thunderhead eksosanleg på, Veit ikkje om det er gjort noe med luftfilter, innsprøytning osv, er dette noe jeg bør fått sjekket ut? Isåfall hvor får jeg gjort det, nærmeste HD forhandler ?
Som dere forstår er det mange ting jeg lurer på, og dette er vel rette plassen å få svar..
Alderen er kun et tall som man selv velger hvordan man forholder seg til "Virago"
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: Tuning

Post by Rider »

Regner med at når dere skriver om PC og programvare så relaterer dette seg til tuning av sykler med elektronisk innsprøyting?
Er det noen som vet hvordan man sjekker tenningen på en med forgasser? Bruker man stroboskop-lampe? Hvor er i så fall merkene? Har forstått det slik at på HD originalt så tenner begge pluggene samtidig uansett, så da spiller det vel ikke noen rolle på hvilken av ledningene man henger lampa?
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tuning

Post by chrissenator »

Skifter du luftfilter OG eksos er en justering og en fuel og air styring (PC, RF, osv) nødvendig.

Skal forklare det uhyggelig enkelt:

Større luftfilter, uendret eksos = mer luft inn, men ikke nok av - mer ut da en ikke har større rør ut = en liten økning av luftmengde og normalt ikke av betydning.

Større eksos, uendret luftfilter = mer eksos ut, men ikke nok av - mer luft inn da en ikke har større luft mengde inn = en liten økning av eksos ut og normalt ikke av betydning.

Øker du begge faktorene MÅ AFR(air fuel ratio) endres og tilpasses. På nyere HD(EFI) er de originalt strupt ned og går "tørt" dvs at de får lite av luft og bensin for å gi lavere utslipp, EPA osv av fjollete krav :-) Det at en luftkjølt motor går tørt er egentlig noe dritt!.

Bensin er på tross av hva mange tror en av kjølefaktorene i motoren, lite luft er en vederstyggelighet og nermest en misshandling av en V twin.

Lite luft gir en lavere gjennomstrømming av bensin og øker driftstemperaturen = økt slitasje på motor og krever en olje med bedre spec enn hva mange tror, så en remap er ikke så veldig essensielt og gir ikke annet en en liten økning i gjennomstrømning av luft og dermed et ørlite større forbruk av bensin så helt sånn ultra motorteknisk er det en liten forbedring, men de fleste kjører lykkelig uvitende om dette i åresvis..

Les, søk gjerne på X-ieds så får du en rimelig grei tilleggsforklaring.

Det er i utgangspunktet en fordel med en AFR styring på en dønn original HD, her er X iedsen super forenklet utgave av AFR styring og den virker slik at den gir en ørlite feitere blanding(mer AF)..

Motoren lever og "går" bedre med en feitere blanding enn originalt oppsettet men er strengt tatt ikke nødvendig, det går jo på et vis uten :-)

Konklusjonen enkelt sett er å "safe" seg med en X-ied til en liten sum, ellers er en AFR styring mye dyrere men vil være klar for det meste av stages og eh! overstaging eks Stage 4 osv,,,, annet kapittel annen dag :-)

Du kan trygt kjøre med kun endret eksos, er det rakarør så bør husbonden snekkre et sett med lollipops, er det demping så kjør pent en tur eller to til EFIen får tilpasset seg og justert for den lille forskjellen - det klarer den nemlig på tross av hva mange sier, det står forøvrig klinkende klart i EFIs egen spec, NB!. Om kun en av faktorene er endret og andre er beholdt original.


Have no fear. Blondie - motoren din er såpass stor og "grov" i alle henseende at det er unødig å bekymre seg, endringen er rett og slett for liten til å utgjøre en forskjell av betydning.


*PS* Du får en ny og forbedret versjon for hvert HD verksted du besøker men produsenten av EFI har en litt annen oppfatning av produkttets kapasitet, tar du forskjellen i luftinntak på en kald dag eks +2 C kontra en +30 C så har du veeeeeldig mye mer luft inn på +2 enn på + 30 og differansen er større i dette tilfelle enn rakarør kontra originale puffpuffs...

Nå er det pils.......
To Sportstere er dobbelt så gøy
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: Tuning

Post by Rider »

Ingen som vet hvordan man sjekker/stiller tenning?
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: Tuning

Post by Rider »

He he. Svarer meg selv. Fikk greie på at det er maaange år siden man sluttet med stifter og gikk over til elektronisk tenning som ikke kan justerer (i følge min forhandler). Viser vel bare mitt kunnskapsnivå.....flaut.
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
User avatar
Blondie
Posts: 91
Joined: 09 Mar 2010, 18:16

Re: Tuning

Post by Blondie »

Rider - å spørre fordi en ikke vet og ønsker svar er ALDRI flaut! Det som KAN være flaut noen ganger, er hvordan den som spør blir møtt av den som svarer.

Og ifht biken min - har fått gode svar og tilbud hos en forhandler som jeg skal bestille time hos. Hjernen i sykkelen min er lagt med faste verdier, og kan derfor ikke tunes. Og det MÅ gjøres noe, det gir den beskjed om på flere måter :-))
Walk the line
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: Tuning

Post by Rider »

Takk Blondie.
Har vært litt i kontakt med en forhandler av Mikuni i Tyskland, og han mente at det å løfte nåla i forgasseren ett hakk vil gi en rikere blanding. Derved håper jeg at pluggen blir litt mindre hvit. Hadde vært fint å fått en tilbakemelding fra deg etter at du har vært på sykehuset.
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tuning

Post by chrissenator »

Hva ble løsningen på tuningen?....
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Elektronikk”