Førstehjelp Mc ulykke

Post Reply
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Førstehjelp Mc ulykke

Post by Hanlucky »

Nå når sommeren og mc sesongen er igang, kommer også mc ulykkene...uheldigvis :cry:
Så mitt spr går da til dere medlemmer: Er det noen av medlemmene her på forumet som har vært i en ulykke og vet hva som skal gjøres???
Har laget en liten skisse fra man kommer som førstemann(dame) og til ambulanse/lege tar over.
Hvis det er noen som mener dette er feil, så kom med rettelser på dette.
Dette er noe som iallefall jeg synes vi som kjører mc burde kunne litt om.

PS: Admin kan gjerne flytte denne til en mer passende plass på forumet, slik at den kommer mer frem.

Ha en knallfin sommer videre og kjør pent folkens, og som Viking sitt ordtak sier: Kjør som en hver billist er en elg.



Førstehjelp (ved en eventuell MC-ulykke)

1: Varsle 113 så raskt som mulig. Ikke vent til du har undersøkt pasienten. Er skadested utenfor vei, sett noen/noe på veikanten for å vise stedet. Vurder om det er tilgjengelig for bil eller er helikopter nødvendig for transport?

2: Er det fare for påkjørsel (ligger den skadde i veibanen) trekk pasienten RASKT ut av faresonen uten tanke for "hensynsfull" opptreden. Ha ett øye på annen trafikk samtidig! Hvor mange personer er innvollvert? Passasjer etc. kan være kastet av og ligge ett annet sted!

3: Åpne visir, forsøk å få kontakt. Dersom pasienten kommuniserer med deg, gjør tiltak i SAMARBEID med pasient! Foretrekker pasienten å ligge/sitte/støttes opp etc. Kommuniserer pasienten IKKE, legg pasienten over på rygg og ta av hjelmen. Undersøk om pasienten puster. Dersom du oppfatter at pasienten puster, legg pasienten tilrett på en fornuftig måte, stabilt sideleie er å foretrekke. Omstendigheter rundt pasienten (steiner, vanskelig terreng etc.) kan gjøre dette stabile sideleie vanskelig å utføre - gjør da det beste ut av situasjonen. Vær ALLTID overbevist om at pasienten puster.

Hvis pasienten IKKE puster, start øyeblikkelig med munn til munn og hjertekompresjon. Dette skal man fortsette med inntil ambulanse ankommer.

4: I det øyeblikket kollisjonen er "over", har hjelmen utspilt sin rolle, og begynner nå å bli en kompliserende faktor for den forulykkede. Liggende på bakken med hjelm på, skaper det en unormal stilling i nakke, som kan forverre pasientens pusteevne. Luftmiljøet inne i en hjelm er ikke bra når man står stille (CO2). Skulle pasienten bli kvalm og kaste opp, er det absolutt ingen fordel å ha hjelm på (spesielt helhjelm). Det forvansker undersøkelsen av en pasient, dersom hjelm er på. Så konklusjonen - hjelm SKAL av, uansett hel/halv/åpning eller variasjoner over disse tema.

Det er en fordel å holde pasienten varm til ambulansepersonell kommer tilstede. La dress være på, men åpne opp glidelås/lukning i front, slik at det blir lett å puste for pasienten.

Er pasienten desorientert, blek og kaldsvett er det fare for at han/hun blør ett eller annet sted. Utvendige blødninger forsøkes stanset med trykk i såret (klem med fingre/hånd), og hev blødningen (skaden) høyere enn hjertet. Lokaliser eventuelt skaden ved å klippe opp kjøredressen. Blør pasienten innvendig, er det mindre man kan gjøre på skadestedet. La pasienten ligge ned og la beina ligge oppå noe (veske/bag) i sjokkleie.

5: Hold en dialog med pasienten, vær positiv! Snakk også til pasienter som du oppfatter som bevisstløse på en positiv måte - de kan høre deg! Sjekk og atter sjekk at bevisstløse puster. Observer endringer i pasientens tilstand. Husk at mange er relativt oppegående og "gira" rett etter ulykken, men blir raskt dårlig etter kort tid. Vurder sjokkleie dersom du mistenker blødning.
Noen tips som kan være lurt å tenke på
Det er vanlig å få en reaksjon i etterkant av en ulykke. Ikke slit med dette alene, men ta kontakt med helsevesenet der du er (legevakt/ambulanse etc) og forklar hva du har vært med på og hva som plager deg. Det er mulig å få profesjonell hjelp til å takle dette.

6: Det er selvsagt smart å ha litt hjelpemidler for hånden, men på en MC er det begrenset hva man har plass til. Dog er litt bandasjemateriell (kompresser og elastisk bind), gummihansker og en munn til munn beskyttelsesduk ikke plasstrengende gjenstander og godt å ha i en kritsikk situasjon. En solid saks (kniv) beregnet for å klippe tøy/skinn/glidelåser etc. bør være tilstede.
Ellers anbefales det at man alltid har ett engangskamera med blitz med seg. Dokumenter det som har skjedd, ta oversiktsbilder FØR man flytter på biler etc. Det er gull verdt i etterkant når man skal begynne å diskutere skyldspørsmål. Det er ofte et liv etter ulykken, og lange rettssaker og krangling med påståelige bilister/forsikringsselskap er ikke måten å leve det på!
Raskere enn sin egen.....
User avatar
pinball
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2010, 22:23

Re: Førstehjelp Mc ulykke

Post by pinball »

Det aller viktigste punktet ved ankomst til ett skadested er EGEN sikkerhet. Sikre skadestedet, nødblink synlig etc, ring 113 mens du holder på med dette og meld posisjon.
Dernest er det oversikt over situasjonen, antall skade osv. Lås deg aldri i den første skadde personen du ser, få oversikt. Og husk, de som skriker høyest er sannsynligvis de som er i best "form" Det er lett å få "tunnelsyn i slike situasjoner, og fult fokus går over på en pasient. Hold hodet kaldt og få oversikten. Husk at selvom du ikke kommer på nøyaktig hva du lærte på ett førstehjelpskurs i 18 pil og bue, så er alt du gjør 1000 ganger bedre enn å gjøre ingenting.

Sjekk også alltid om pasienten har blødninger, med mye av kjøreutstyret som vi har, så vil disse forbli skjult i en lang tid, opp med glidelås og hendene inn, kommer det blod handling deretter.

Ikke helt enig med at hjelm skal av uansett. Puster pasienten, godt ved egen hjelp, behold hjelmen på etter min mening. Grunnleger det med at nakken er såppas utsatt ved fall/kollisjon. Er man alene på stedet, må det vries og vendes for å få av hjelmen og eventuelle skader blir forverret. Dette forutsetter da en bevist person som puster godt. Ved minste antydning til dårligere pust eller tap av bevisthet, så må hjelmen av uansett.

Litt rotete det her men, noe er fra egenerfaring annet er fra opplæring. men kan ikke presisere nok dette med egen sikkerhet først. Når man kommer opp i noe er det veldig lett å la seg rive med og skulle rett bort og hjelpe. bli ikke skadde person nr 2 fordi du ikke ivaretok din egen sikkerhet.
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Førstehjelp Mc ulykke

Post by Svima »

Veldig viktig og bra dette her, jeg skal sørge for å ha med meg dette i sideveska heretter !
/ Svima
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Førstehjelp Mc ulykke

Post by Guffen »

Bra innlegg, Lucky. Slikt må man tenke på innimellom. Tenke og øve, som alt annet man vil kunne.
For de som ikke er helt oppdatert på HLR (Hjerte Lunge Redning) som før het munn mot munn: Nå skal man starte med 30 hjertekompresjon etterfulgt av to innblåsninger. Ellers ingen endringer. Pump og blås til du får hjelp.

Det er også viktig å øve på å ta hjelmen av en person som spiller bevisstløs og ikke kan hjelpe til selv, i tillegg til at man tenker på minst mulig vridning på hode/nakke, bare hjelm. Det ER vanskelig! Når hjelmen skal av bør man være to. Hodet skal være mest mulig i ro, hjelmen rikles forsiktig av. Husk hakestroppen og pass på nesen! :-)

Og Pinball: Det er ikke opp til meg eller deg å vurdere om hjelmen skal av eller ikke. "Norsk Resuscitasjonsråd" (nrr.org) har vurdert og konkludert. Hjelm SKAL av. Gjør man sitt beste, uten å vite bedre, så må man akseptere det. Alle med førerkort og andre førstehjelpskurs har lært og vet at hjelm skal av.

Håper ingen får bruk for slik kunnskap!
Last edited by Guffen on 29 Jun 2010, 12:20, edited 1 time in total.
User avatar
BlackAngel
Posts: 15
Joined: 29 Mar 2010, 19:07

Post by BlackAngel »

En annen ting som kan være kjekt å ha i slike sammenhenger er maske til å legge over den skaddes munn før du blåser... Dette for å hindre evt smitteoverføring/bedre hygiene. ;)
Last edited by BlackAngel on 29 Jun 2010, 12:45, edited 1 time in total.
User avatar
BlackAngel
Posts: 15
Joined: 29 Mar 2010, 19:07

Post by BlackAngel »

Synes forøvrig det er flott at denne tråden kom! Vi trenger alle en påminnelse om hva vi kan/skal bidra med i Livredning/ulykkessammenheng!
Tusen takk til trådstarter! :)

Men krysser fingra for at de aller fleste av oss slipper å komme opp i situasjoner der dette trengs.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Førstehjelp Mc ulykke

Post by chrissenator »

Hele Hanluckys innlegg og to første avsnitt av Pinballs innlegg og Guffens tredje avsnitt burde bli redigert sammen og lagt ut som sticky.
Legge det opp slik at det blir utskriftsvennlig og kan lamineres og oppbevares i sidevesker ol til uvurderlig nytte i en eventuell situasjon.

Det er desverre slik at vi iflg statistikken vil en god del av MC førere være førstemann på et åsted(vi har lettere for å svinge inn til siden og å stoppe) og et slikt godt hjelpemiddel levert her som kan leses og repeteres i ny og ne vil forhåpentligvis utgjøre forskjellen på et være kontra ikke være for en forulykket.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Førstehjelp Mc ulykke

Post by Guffen »

Ikke enig i laminering og sideveske. Er du interessert, og synes du dette er viktig så trener du på det. Fysisk og mentalt. Det hjelper ikke å ha en fin laminert greie i sidevesken hvis du aldri har åpnet en pakke med trykkbandasje, eller kjent hvor slitsomt det er å utføre HLR.

Meld deg på kurs hvis det er lenge siden du lærte det. Oppfrisking, nye regler, øving og øving.

Når du kan det, bruk litt tid på visualisering i ny og ne. Se det for deg: F.eks....
"Du kommer til et ulykkessted der det er noen fra før. Det er du som kan mest og må prioritere og veilede andre. Det er møkt, og du har refleksvest i sidevesken. Du gjør sikre og trygge valg, og hjelperne dine stoler på deg. Hjelpen kommer, og alt går bra."

Det er en av mange måter å forberede seg på, og man blir aldri forberedt nok!
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Førstehjelp Mc ulykke

Post by Erlend »

Guffen wrote:Ikke enig i laminering og sideveske. Er du interessert, og synes du dette er viktig så trener du på det. Fysisk og mentalt. Det hjelper ikke å ha en fin laminert greie i sidevesken hvis du aldri har åpnet en pakke med trykkbandasje, eller kjent hvor slitsomt det er å utføre HLR.

Meld deg på kurs hvis det er lenge siden du lærte det. Oppfrisking, nye regler, øving og øving.

Når du kan det, bruk litt tid på visualisering i ny og ne. Se det for deg: F.eks....
"Du kommer til et ulykkessted der det er noen fra før. Det er du som kan mest og må prioritere og veilede andre. Det er møkt, og du har refleksvest i sidevesken. Du gjør sikre og trygge valg, og hjelperne dine stoler på deg. Hjelpen kommer, og alt går bra."

Det er en av mange måter å forberede seg på, og man blir aldri forberedt nok!
Word!
Keep the rubber side down!
User avatar
den lave rytter
Posts: 14
Joined: 01 Dec 2016, 15:39

Re: Førstehjelp Mc ulykke

Post by den lave rytter »

Den her hadde vært grei å få litt høyere opp, selvom det er vintertid nå. https://www.naf.no/globalassets/dokumen ... sted_1.pdf - viser til aktuelle råd. Angående hjelm er det uenighet, også blandt profesjonelle, så vi kan neppe avgjøre hva som er rett og hva som er feil. Angående å dra folk vekk fra ulykkesstedet kan det selvfølgelgi være nødvendig på motorvei, men ellers anbefaltes det å parkere bil rundt skadekomne i kombinasjon med varsel (mennesker eller trekant med blink), slik at vedkommende ikke skulle flyttes, da jeg var på kurs mens jeg tok mc-lappen.

Til slutt - ta førstehjelpskurs nå på vintertiden, tryggtrafikk, din lokale trafikkskole og røde kors tilbyr kurser overalt i landet.
Post Reply

Return to “Nyttige linker og info”