Få godkjent ettermarked potter?

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
Post Reply
User avatar
Stabil
Posts: 67
Joined: 10 Mar 2010, 08:42

Få godkjent ettermarked potter?

Post by Stabil »

Var hos tilsynet i morges og fikk slettet mangellappen på lyd så nå går originalpottene tilbake i esken igjen :D

Der traff jeg en kar som hadde følgende tips.
Sett på ettermarked eksos, sett inn ”quiet baffles”, få godkjent støytest, få sykkelen godkjent med disse pottene. Sett så inn andre ”baffles” som gir godlyd.
Da får tilsynet en utfordring neste gang man blir stoppet. Pottene er jo godkjent til sykkelen!

Er det så enkelt :?:
Kjør stabilt!
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Få godkjent ettermarked potter?

Post by Coldman »

Jeg tviler på at det er så enkelt. I alle fall ikke på nyere sykler.

Det er 2 ting, nemlig støy og utslipp.
Støykravet kan man alltids klare ved å dempe pottene tilstrekkelig, men så er det utslippskravet da...

Jeg har V&H med Quiet Baffles. Om de var en god del stillere kunne de kanskje ha passert, men originalpottene har jo katalysator for å få ned utslippet. Det har ikke V&H. Og med åpnere luft osv slipper den nok ut mye mer enn kravet.

Men i utgangspunktet kan man få godkjent hvilke potter som helst og få dem ført inn i vognkortet. Da jeg ble stoppet reagerte de ikke på støyen, men at det var uoriginale potter. Det var helt ok dersom det hadde stått noe i vognkortet om dem (som det selvfølgelig ikke gjorde). Så det jeg kunne gjøre var å få tatt en støy- og utslippstest, og deretter møte opp hos Biltilsynet for å evt. få dem ført inn i vognkortet.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Eksos”