Page 1 of 2

DOT 4 og DOT 5

Posted: 02 Jun 2010, 09:09
by harleymann
Er det noen som har erfaring fra bremse systemer som skal ha DOT5, men som det er fylt og brukt DOT4? Sliter med å få bremsene foran på en Dyna til å virke 100% hvor dette var gjort.
Jeg har tappet på best mulig måte det som var av DOT4, jeg har kjørt igjennom DOT5 for å skylde systemet. Men forsatt virker det som bremse pumpa har problem med å få "fraktet" med seg nok bremsevæske for å få bremse stempelet til å bevege seg nok.

Noen som har vært borti dette?


Knut

Re: DOT 4 og DOT 5

Posted: 02 Jun 2010, 09:21
by Assman
Hei.
Dette burte du lese mer om før du sender sykkelen ut på veien igjen.
Jeg tror at dot 4 i et dot 5 system kan få gummi til å bli mykt.
Les her: http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_5" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan det være bremseslangene som sveller og ikke frakter kraften frem til stempelet lenger?

Re: DOT 4 og DOT 5

Posted: 02 Jun 2010, 09:46
by harleymann
Takker Assman. Er liksom ikke så god på disse orginal og nye syklene, men dette var til god hjelp og stemmer egentlig med min oppfattelse av problemet. Selv om jeg ikke tror at det ligger i selve bremseslagene og tror at selve slangene er lik på begge systemene. Men det jeg føler og tror er at selve bremse stempele ikke frakter nok bremsevæse, og det stemmer jo hvis gummien her er mykt.

Da er det bare å overhalle systemet. jævla idioter som ikke leste på lokket......


Knut

Re: DOT 4 og DOT 5

Posted: 02 Jun 2010, 19:43
by Lariat
Kan ikke annet en å fortelle at eg har med stort hell skifta fra dot 5 til dot 4 uten at det har fott noen konsekvenser av den grunn spylte i gjennom med dot 4 og slik har eg brukt dot 4 i over 3 år nå uten problemer .

Posted: 05 Jun 2010, 21:30
by fxr-or-die
Da jeg fikk bluppen min satt det doble bremseskiver på, men bremsereservoaret var for single disc. Bremsene var som skumgummi :-) Fikk på rett reservoar så var alt som det skulle igjen

Posted with TouchBB on my iPhone

Re: DOT 4 og DOT 5

Posted: 02 Aug 2010, 17:51
by fkjolner
Hvis noen lurer, og det er jo mulig, så vet jeg av erfaring at dot 4 i en beholder med dot 5 reagerer med hverandre å blir grått og ugjennomsiktig.

så da var det ikke dot 4 i fra før den beholderen likevel. :-(

Re: DOT 4 og DOT 5

Posted: 02 Aug 2010, 21:08
by Retroboy
Har akkurat hatt samme problem og erfaring, det er som det blir sagt her at feil DOT får gummien til å svelle og blir dett ille nok sá kommer det til slutt en bul på slangen og kraften forsvinner. Det skal ganske lite feil DOT veske som skal til før man får problemer, kansje ikke i dag eller de neste månedene, men problemer blir det til slutt av det. Har brukt en spritbasert veske som jeg kjørte igjennom systemet og som kvittet meg med allt av rester, men overhaling må til på ett eller annet tidspunkt uansett hvis man skal vêære på den sikre siden

Re: DOT 4 og DOT 5

Posted: 16 Aug 2010, 17:06
by FLHTCU
hvorfor er det om å gjøre å bruke en bremseveske som trekker mere vann? hvor mange her er det som bytter bremseveske hvert år?

dot 5 er silikonbasert og mye bedre å bruke. lett å se på den lilla fargen den har. Den må også byttes etterhvert men har ikke evnen til å trekke til seg kondens på samme måten. grums i bremsesystemet er vel stort sett eneste grunn til å bytte.
DOT 5 må IKKE forveksles med DOT 5.1 som er alkoholbasert som alt annet. Bare DOT 5 er silikonbasert.

Re: DOT 4 og DOT 5

Posted: 16 Aug 2010, 22:06
by Jan-Ivar
det spilel rvel iten role egentelig hvilken bremsevæske men har da des tortsett gjør samme jobben. problemet med DOT 4 og 5,1 er at de er hygroskopiske og tiltrejkker eg vann.
vannet forsårsaker ryust i calippere og hoved pumper oig selvfølgelig synker bremsevæskas koke punkt.

det er en enkel å gei sak å skifte bre,msevæske på motorsykklen. derfoir bør detet gjølres hvert år. skifter selv på bilen annet hvert. år

Re: DOT 4 og DOT 5

Posted: 18 Oct 2010, 22:40
by Toro
I følge manualen skal sykkelen min ha DOT5 (01 Fat boy). Da jeg sugde ut væska fra reservoaret var den gul orange. Spørsmålet er da: Er alle DOT5 bremsevæsker lilla eller er det forskjell på produsentene :?: Hvis ikke har den forige eieren hatt på feil væske og sykkelen har blitt kjørt med feil væske 3-5 år. Har ikke merka noe til at bremsene er noen dårligere. Har nå byttet til DOT5 (lilla). Håper da at DOT5 kommer i flere farger. Noen som veit :?: