Page 4 of 6

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Posted: 03 Mar 2011, 11:15
by whitetrash
Holder til på Raufoss å sykkelen står i oslo traktene,men mulig jeg greier å lure med meg en tidligere harley eier jeg jobber sammen med..

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Posted: 03 Mar 2011, 12:25
by Guffen
Akkurat, ja. Selveste tettstedet, eller? Da ser jeg frem til at du får deg sykkel, så kan vi møtes utenfor Gydas og juge litt :-) Da er jeg nesten to kilometer hjemmefra.

Men det er helt sikkert noen i Oslo som stiller opp og hjelper deg med titting og vurdering.

Det går også an å spørre hvor sykkelen har fått service og reparasjoner, og så sjekke litt historikk på verkestedet.

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Posted: 03 Mar 2011, 13:39
by whitetrash
Sjølveste å sjølveste,neste hvertfall,kan nulle ut trip teller'n når jeg kjører forbi gyda på vei hjem fra jobb.

Ja,men det er nå for gæli å laste/plage helt uskyldige, ukjente mennesker med min uvitenhet å mangel på motorsykkel-dekk-sparke erfaring.. :roll:

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Posted: 03 Mar 2011, 13:49
by Guffen
Nei, det er nok ikke særlig for galt. Folk er interessert, folk hjelper og folk blir hjulpet. Jeg var på Kapp og så på en BMW som jeg ikke skulle ha, og det er vel mange som har bedrevet faglig titteassistanse.

Hvor i Oslo-området står sykkaln?

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Posted: 03 Mar 2011, 14:33
by whitetrash
Oslo var litt feil av meg å si oslo igrunn. Det viser seg nå (etter ett kart søk på gulesider) at det ligger utenfor oslo,vestby. Er ikke så kjent nedover den kanten jeg.

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Posted: 03 Mar 2011, 19:16
by mustang
BikerEva wrote:Jeg har ikke noe servicehistorikk på min. Jeg nekter nemlig å betale 1500++ for et oljeskift på verksted, dermed har jeg ikke et eneste stempel i boken heller, selv om sykkelen har fått jevnlig pleie og sjekk.

Hvor mye kan det ødelegge om man IKKE bytter olje hvert år, om sykkelen er gått rett over 1000 km i året siden den var ny?
Hvis man får kvittering på kjøp av olje så kan man legge fram det. Det er ikke sikkert at det skjer noe med motor ved ikke å skifte olje, men jeg har erfaring med en snøfreser der jeg hoppet over et oljeskift fordi den var lite brukt den sesongen og dro igang en sesong til. Resultatet ble et smell og et svært hull i blokka. Kostnad: ny motor. \u/ Da koster et oljeskift lite i forhold til ny motor :err:

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Posted: 03 Mar 2011, 19:34
by Guffen
mustang wrote:
BikerEva wrote:Jeg har ikke noe servicehistorikk på min. Jeg nekter nemlig å betale 1500++ for et oljeskift på verksted, dermed har jeg ikke et eneste stempel i boken heller, selv om sykkelen har fått jevnlig pleie og sjekk.

Hvor mye kan det ødelegge om man IKKE bytter olje hvert år, om sykkelen er gått rett over 1000 km i året siden den var ny?
Hvis man får kvittering på kjøp av olje så kan man legge fram det. Det er ikke sikkert at det skjer noe med motor ved ikke å skifte olje, men jeg har erfaring med en snøfreser der jeg hoppet over et oljeskift fordi den var lite brukt den sesongen og dro igang en sesong til. Resultatet ble et smell og et svært hull i blokka. Kostnad: ny motor. \u/ Da koster et oljeskift lite i forhold til ny motor :err:
Var årsaken "Ikke byttet olje" eller "Ikke sjekket at det er nok olje, til tross for at den er gammel"? Jeg ser ikke helt for meg at brukt olje (og ikke OPPbrukt) kan forårsake slikt havari.

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Posted: 03 Mar 2011, 22:46
by mustang
Guffen wrote:
mustang wrote:
BikerEva wrote:Jeg har ikke noe servicehistorikk på min. Jeg nekter nemlig å betale 1500++ for et oljeskift på verksted, dermed har jeg ikke et eneste stempel i boken heller, selv om sykkelen har fått jevnlig pleie og sjekk.

Hvor mye kan det ødelegge om man IKKE bytter olje hvert år, om sykkelen er gått rett over 1000 km i året siden den var ny?
Hvis man får kvittering på kjøp av olje så kan man legge fram det. Det er ikke sikkert at det skjer noe med motor ved ikke å skifte olje, men jeg har erfaring med en snøfreser der jeg hoppet over et oljeskift fordi den var lite brukt den sesongen og dro igang en sesong til. Resultatet ble et smell og et svært hull i blokka. Kostnad: ny motor. \u/ Da koster et oljeskift lite i forhold til ny motor :err:
Var årsaken "Ikke byttet olje" eller "Ikke sjekket at det er nok olje, til tross for at den er gammel"? Jeg ser ikke helt for meg at brukt olje (og ikke OPPbrukt) kan forårsake slikt havari.
Ikke byttet olje fikk jeg beskjed om av en som den gang hadde eget verksted for fresere , båtmotorer , gressklippere og alt annet som går med motor. Bytte olje hvert år er en liten kostnad isteden for å bytte motor.

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Posted: 04 Mar 2011, 08:04
by Erlend
Høres pussig ut. Oljebytte foregår jo normalt etter faste intervaller, X kilometer på bil/sykkel, X driftstimer på båt/gressklipper, ikke etter kalenderen. Kjører du bare til kirken på søndager med finvær og temperatur over 20° gir det seg selv at det fort kan gå noe tid mellom oljeskiftene. Uten at det egentlig skulle ha så mye å si.

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Posted: 04 Mar 2011, 09:56
by BikerEva
På bil og sykkel er det X km ELLER en gang i året, dersom man ikke kjører X km på et år.