Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?
Posted: 03 Mar 2011, 11:15
Holder til på Raufoss å sykkelen står i oslo traktene,men mulig jeg greier å lure med meg en tidligere harley eier jeg jobber sammen med..
Norges største online forum for Harley Davidson entusiaster!
https://www.hd-forum.no/
Hvis man får kvittering på kjøp av olje så kan man legge fram det. Det er ikke sikkert at det skjer noe med motor ved ikke å skifte olje, men jeg har erfaring med en snøfreser der jeg hoppet over et oljeskift fordi den var lite brukt den sesongen og dro igang en sesong til. Resultatet ble et smell og et svært hull i blokka. Kostnad: ny motor. \u/ Da koster et oljeskift lite i forhold til ny motor :err:BikerEva wrote:Jeg har ikke noe servicehistorikk på min. Jeg nekter nemlig å betale 1500++ for et oljeskift på verksted, dermed har jeg ikke et eneste stempel i boken heller, selv om sykkelen har fått jevnlig pleie og sjekk.
Hvor mye kan det ødelegge om man IKKE bytter olje hvert år, om sykkelen er gått rett over 1000 km i året siden den var ny?
Var årsaken "Ikke byttet olje" eller "Ikke sjekket at det er nok olje, til tross for at den er gammel"? Jeg ser ikke helt for meg at brukt olje (og ikke OPPbrukt) kan forårsake slikt havari.mustang wrote:Hvis man får kvittering på kjøp av olje så kan man legge fram det. Det er ikke sikkert at det skjer noe med motor ved ikke å skifte olje, men jeg har erfaring med en snøfreser der jeg hoppet over et oljeskift fordi den var lite brukt den sesongen og dro igang en sesong til. Resultatet ble et smell og et svært hull i blokka. Kostnad: ny motor. \u/ Da koster et oljeskift lite i forhold til ny motor :err:BikerEva wrote:Jeg har ikke noe servicehistorikk på min. Jeg nekter nemlig å betale 1500++ for et oljeskift på verksted, dermed har jeg ikke et eneste stempel i boken heller, selv om sykkelen har fått jevnlig pleie og sjekk.
Hvor mye kan det ødelegge om man IKKE bytter olje hvert år, om sykkelen er gått rett over 1000 km i året siden den var ny?
Ikke byttet olje fikk jeg beskjed om av en som den gang hadde eget verksted for fresere , båtmotorer , gressklippere og alt annet som går med motor. Bytte olje hvert år er en liten kostnad isteden for å bytte motor.Guffen wrote:Var årsaken "Ikke byttet olje" eller "Ikke sjekket at det er nok olje, til tross for at den er gammel"? Jeg ser ikke helt for meg at brukt olje (og ikke OPPbrukt) kan forårsake slikt havari.mustang wrote:Hvis man får kvittering på kjøp av olje så kan man legge fram det. Det er ikke sikkert at det skjer noe med motor ved ikke å skifte olje, men jeg har erfaring med en snøfreser der jeg hoppet over et oljeskift fordi den var lite brukt den sesongen og dro igang en sesong til. Resultatet ble et smell og et svært hull i blokka. Kostnad: ny motor. \u/ Da koster et oljeskift lite i forhold til ny motor :err:BikerEva wrote:Jeg har ikke noe servicehistorikk på min. Jeg nekter nemlig å betale 1500++ for et oljeskift på verksted, dermed har jeg ikke et eneste stempel i boken heller, selv om sykkelen har fått jevnlig pleie og sjekk.
Hvor mye kan det ødelegge om man IKKE bytter olje hvert år, om sykkelen er gått rett over 1000 km i året siden den var ny?