Ronin73 wrote:HD anbefaler 20W50 evt 10W40. Om du putter på noe annet så får jo det være din sak. Men synes du kan utvise noe forsiktighet med å anbefale oljer til andre. Du går som du sier kun etter pris og at de er full syntetiske. Viskositet spiller ingen rolle virker det som? Sammenligningene dine blir også litt off. Det finnes mange full synt oljer på 20W50 å velge i. HD20W50 mineral olje er IKKE den eneste 20W50-olja på markedet. Det samme gjelder for del synt. Og si at HD har godt av vinteregenskaper som 0W og 5W innehar, er jeg spørrende til. Med mindre du kjører HD i 5-10 kuldegrader så holder 20W50 lenge, selv i en forlenget MC sesong. Det er heller ikke noen myte at oljer med store viskositetsspenn innehar egenskaper som ikke alltid er optimale for en luftavkjølt motor. Det er nok info rundt dette på nett. Eksempelvis sier Volvo at på de nye 5-sylyndrede dieselmotorene så er det 0W30 som gjelder, og ikke f.eks 0W60. Det er det en grunn til. Mindre spenn gir som regel bedre egenskaper.
DynaCycle 20W50,som er semi-syntetisk, gruser Mobil1 5W50 hel-syntetisk på de vesentligste punkter. Og når DynaCycle i tilegg er innenfor viskositetsanbefalingene, så blir valget enkelt for meg. Mobil1 lager også 20W50 beregnet for Big Twin, og det er det en grunn til (selv om den ikke selges i Europa).
For de som setter på piggdekk på Haleyen sin og kjører hele vinteren, kan det være greit å bytte til vinterolje. For alle andre som kjører fra mars til oktober i temperaturene 5-25 varmegrader, fyll på 20W50, og fortrinnsvis hel- eller semi-syntetisk. Det er i hvertfall min klare anbefaling.

Det er ikke alltid at den billigste olja duger, bare fordi det står stemplet "Hel-syntetisk" på flaska...
Anbefalingene mine av oljer er absolutt kurant selv om du antar at noe annet enn det som er gitt ligger til grunn, det du ikke forstår kan vel ikke være avgjørende for mine anbefalinger om den optimale olje for en HD.
No1 HD anbefaler mye fler varianter enn du tar høyde for tom diesel olje og 60W olje om forholdene tilsier, det ligger fullstendig info i denne tråden om hvilke sykler som takler helsyntetisk olje og de fleste forstår at dette ikke gjelder veteran motorer.
Viskositet spiller stor rolle på tross av det du viser til her, du har vel tidligere antydet at du kan og forstår betegnelsen og forholdet til viskositet og merking av oljer, du sågar selger olje men nå er du litt på tulltur - regner med at du ser det selv.
Egentlig hadde jeg ingen lyst til å kjøre dette løpet med deg men jeg skal prøve å snu litt på flisen.
Hvilken forskjell kan du påvise på en motor om den kjører med 0W50, 5W50, 10W50 eller en 20W50 under samme forhold og hva er viskositetsforskjellen på angitt virkeområde?.
For de som kjører hele året eller de som kjører fra mai til juli så er fremdeles Mobil1 5W50 den optimale olje om man tar hensyn til at Spec overgår HDs anbefalinger(dvs at oljen har betydelig bedre egenskaper enn HD krever), vi tar hensyn til at den kan brukes hele året, den ligger i pris på 99.5kr literen som er bortimot uslåelig for en olje av så høy kvalitet. Oljen har lenger levetid og bedre egenskaper i sin levetid enn en delsynt og mineral olje. Tatt alle de forhold i betraktning, samt god tilgjengelighet(Jula/Mekonomen/CoopOBS) og at de fleste kan kjøre en sesong på denne oljen(10 000) km uten at oljen er blitt nevneverdig slitt/har tapt egenskaper så har jeg ingen som helst betenkeligheter med å anbefale Mobil1 5W50 til alle som bruker 20W50 og deres motor "spiser" helsyntetisk olje.
Gidder ikke å diskutere hvilken og hvorfor en del eldre sykler ikke takler helsyntetisk, de årsaker er de fleste som kjøre HD vel klar over!.
Så når det gjelder billigste olje og hvorvidt den duger så tror jeg at jeg tørr satse 10 000kr på at en uavhengig test ville vist så små forskjeller på en 5W50 olje enten det var Biltema,Dunacycle, Castrol eller Mobil1 at de aller fleste som leste testen uten tvil ville funnet oljene så gode at de ville tatt et kvalifisert valg basert kun på pris, de testene jeg har lest på nett hvor sammenligningen av helsyntetiske oljer så er forskjellene ikke av betydning før oljen har blitt kjørt rundt 13000 km og det er vel innenfor oljeskift intervallene til HD, normalt 8000km.
Så når det kommer til pris så har jeg overhodet ingen betenkeligheter med å anbefale Mobil1 5W50 som mange vil være mer fortrolig med enn feks Biltemas olje eller Dynacycle(relativt ukjent i Norge).
Så min lille til deg er at det er langtfra sikkert at Dynacycle er den beste oljen selv om Dynacycle påstår det, at det er en fullverdig og god olje er jeg ikke et sekund i tvil om, men best kan du nok avskrive..
Min subjektive påstand er og har vert at de fleste oljene her på berget, i Norge er av såpass god kvalitet at om en holder seg til de kjente merkene så er det ett fett hvilken olje en velger om en holder seg innenfor olje skift intervallene og Spec gitt av HD, en trenger ikke å kjøpe overpriset olje eller noe ultra hyper GTX super turbo XL olje til 799kr literen - selv Biltema olje er god nok til en HD. Ergo kan en kjøpe olje basert på pris, no more no less!.