Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
Har nå hel syntetisk olje 10w40 fra Biltema nå, noe som har vært bra siden temperatur på morgenen har vært 0-5 grader. Starter med en gang. Hadde mer problem i fjor på samme tid med HD 20W50 mineral olje. Jeg har fått kjørt en god del allerede, og sjekker oljen jevnlig. Siden jeg kjørte oljeskifg med Scavenger, så er oljen fortsatt som ny. Fortsatt ser det ut som olivenolje og nesten umulig å se på peilepinnen.
Nå har jeg kjøpt og bestilt Dynacycle 20W50 olje fra USA. Den er bedre enn både Amsoil, Mobil1 og SYN3. Har lest nok uavhengige tester av olja og div forummedlemmers erfaringer til å bli overbevist. Mindre slitasje, lavere driftstemp, mindre bensin forbruk, beholder viskositet på samme nivå som Amsoil og gir økt HK i dynotester ift Amsoil og SYN3. Ser frem til å bytte:-)
Nå har jeg kjøpt og bestilt Dynacycle 20W50 olje fra USA. Den er bedre enn både Amsoil, Mobil1 og SYN3. Har lest nok uavhengige tester av olja og div forummedlemmers erfaringer til å bli overbevist. Mindre slitasje, lavere driftstemp, mindre bensin forbruk, beholder viskositet på samme nivå som Amsoil og gir økt HK i dynotester ift Amsoil og SYN3. Ser frem til å bytte:-)
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
DynaCycle oil sammenlignet med de andre store olje-merkene, Amsoil 20W50, Mobil1 og Harley SYN3:
http://www.beastcustoms.com/dynacycle/productinfo.htm
Denne er bestilt. Så etter et oljeskift med Scavenger, så skal Sportsteren fylles opp med DynaCycle 20W50
http://www.beastcustoms.com/dynacycle/productinfo.htm
Denne er bestilt. Så etter et oljeskift med Scavenger, så skal Sportsteren fylles opp med DynaCycle 20W50

1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
- trøndertore
- Posts: 104
- Joined: 23 Jan 2011, 17:08
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
Kan skjønne at du var glad for å ha litt tynnere synt. i motor ved slike temperaturer ja, er greit å få oljen fram til alle smørepunkter så fort som mulig.Ronin73 wrote:Har nå hel syntetisk olje 10w40 fra Biltema nå, noe som har vært bra siden temperatur på morgenen har vært 0-5 grader. Starter med en gang. Hadde mer problem i fjor på samme tid med HD 20W50 mineral olje. Jeg har fått kjørt en god del allerede, og sjekker oljen jevnlig. Siden jeg kjørte oljeskifg med Scavenger, så er oljen fortsatt som ny. Fortsatt ser det ut som olivenolje og nesten umulig å se på peilepinnen.
Nå har jeg kjøpt og bestilt Dynacycle 20W50 olje fra USA. Den er bedre enn både Amsoil, Mobil1 og SYN3. Har lest nok uavhengige tester av olja og div forummedlemmers erfaringer til å bli overbevist. Mindre slitasje, lavere driftstemp, mindre bensin forbruk, beholder viskositet på samme nivå som Amsoil og gir økt HK i dynotester ift Amsoil og SYN3. Ser frem til å bytte:-)
Fyllte min med Biltema 15W40 mineral for diesel, skal bare være i de første 100 mila av innkjøringa da, deretter blir det nok 20W50 mineral for videre innkjøring.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
- trøndertore
- Posts: 104
- Joined: 23 Jan 2011, 17:08
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
For de som er intressert, Motul 3000 20W50 er godkjent ifølge HD sine spesifikasjoner.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
Hvilke spesifikasjoner er det?trøndertore wrote:For de som er intressert, Motul 3000 20W50 er godkjent ifølge HD sine spesifikasjoner.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
- trøndertore
- Posts: 104
- Joined: 23 Jan 2011, 17:08
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
Aner ikke, men på flaska står det iallefall at den gjør det så da har de vel oppfyllt visse spesielle krav HD har.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
HD stiller så vidt jeg vet ingen krav til oljen, med unntak av anbefalt viskositet (20W50 og 10W40). HD har verken merket sin 20W50 mineral olje eller SYN3 med API-godkjenning eller JASO. Dermed vet vi ikke hvilke standard spec oljen tilfredsstiller. HD har vel leng lurt folk til å tro at alle andres oljer kan skade HD-motoren. Hvilket selvsagt er feil. Det samme har de sagt om syntetiske oljer. Nå har HD sin egen syntetiske olje med SYN3. Pga det har flere av de andre merkene sett seg nødt til å skrive at deres olje ikke skader motoren Derfor skriver de ofte at den og den oljen kan brukes på HD. Tør påstå at Biltema sin helsynt 10W40 med API SM og JASO MA2 (høyeste API og siste JASO) er bedre enn HD 20W50 olja, som kun skriver genuine Harley Davidson oil...
Skal i morgen bytte olje med scavenger igjen. Ut med Biltema og inn med DynaCycle 20W50. En olje som slår selveste Amsoil i test.
Jeg tror SYN3 er en ganske så brukbar olje. Det samme er nok oljen du nevner. Men ingen er i nærheten av de egenskapene som Amsoil og DynaCycle har!
Skal i morgen bytte olje med scavenger igjen. Ut med Biltema og inn med DynaCycle 20W50. En olje som slår selveste Amsoil i test.
Jeg tror SYN3 er en ganske så brukbar olje. Det samme er nok oljen du nevner. Men ingen er i nærheten av de egenskapene som Amsoil og DynaCycle har!
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
- trøndertore
- Posts: 104
- Joined: 23 Jan 2011, 17:08
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
HD har vel all rett i værden til å stille visse krav til en fabrikant for å få deres "approval", om den oljen blir bedre av den grunn kan en bare spekulere over, sannsynligvis ikke, uansett så gjelder garantien så lenge du følger de API kravene de setter.
Ville bare nevne det som en kuriositet. Motul selv har oljer som langt overgår 20W50, 3000 oljen uten at de har HD approval, syntes bare jeg skulle nevne det for de som ikke tør å bruke noe som ikke the Factory har velsignet
F.eks Motul sin 300V 15W50 double ester som nok er den råeste oljen du får kjøpt over disk har ikke engang API spesifikasjoner på flaska, ikke spør meg hvorfor, er vel ikke interesant for målgruppa, er vel mere en racing olje.
Ville bare nevne det som en kuriositet. Motul selv har oljer som langt overgår 20W50, 3000 oljen uten at de har HD approval, syntes bare jeg skulle nevne det for de som ikke tør å bruke noe som ikke the Factory har velsignet

F.eks Motul sin 300V 15W50 double ester som nok er den råeste oljen du får kjøpt over disk har ikke engang API spesifikasjoner på flaska, ikke spør meg hvorfor, er vel ikke interesant for målgruppa, er vel mere en racing olje.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
Var ikke noe vondt ment her:-) Jeg ville bare påpeke at HD sine motorer ikke er noe spesielt unike ift andre motorer. Hvilken "approval" er det, bortsett fra at det står "approved by HD"?
Sånn sett så kan man bruke stort sett alt av hel- og del synt oljer innenfor 10W40 og 20W50. 15W50 er ikke spesifisert viskositet hos HD, men den kan brukes uten problem. API forteller noe om minimums egenskapene til oljen. De merkene som ikke spesifiserer er nå i hvertall jeg skeptisk til. De trenger ikke være dårlige, men de kan like gjerne være rene racing oljer. Slike oljer er designet for ekstrem belastning over kort tid. I et racing miljø bytter de olje før hvert race. Om en slik racing olje er like god til en HD, hvor intervallene ligger på 5000-10000 km er jeg undrende til. Motul 300V er vel i utgangspunktet en slik racing olje.
Motul 300V er vel helt i toppsjiktet av oljer sammen med Amsoil 20W50 og Dyna Cycle 20W50. Alle de tre oljene gruser SYN3 i amerikanske lab tester.
Man skal heller ikke se seg blind på hvilke baser som benyttes. Amsoil er en helsyntetisk olje, og er vel basert på PAO. Motul på ester og DynaCycle er en semi synt olje. Tilsetningene i oljen er hemmeligheten til selskapene, og som gir de forskjellige egenskapene, og ikke minst prisforskjeller. I bunn og grunn uvesentlig om den er hel eller del synt. Det finnes del synt oljer som presterer langt bedre enn hel synt oljer.
Når jeg snakker om prestere, så mener ting som:
- hvor godt den holder viskositet etter 100 grader.
- friksjon og kjøleegenskaper
- rustbeskyttelse
- lav friksjon betyr mindre varme, betyr flere HK og dreimoment, betyr lavere bensinforbruk.
Sjøl bruker jeg nå kun DynaCycle 20W50, som har testet bedre enn Amsoil 20W50:-)
Sånn sett så kan man bruke stort sett alt av hel- og del synt oljer innenfor 10W40 og 20W50. 15W50 er ikke spesifisert viskositet hos HD, men den kan brukes uten problem. API forteller noe om minimums egenskapene til oljen. De merkene som ikke spesifiserer er nå i hvertall jeg skeptisk til. De trenger ikke være dårlige, men de kan like gjerne være rene racing oljer. Slike oljer er designet for ekstrem belastning over kort tid. I et racing miljø bytter de olje før hvert race. Om en slik racing olje er like god til en HD, hvor intervallene ligger på 5000-10000 km er jeg undrende til. Motul 300V er vel i utgangspunktet en slik racing olje.
Motul 300V er vel helt i toppsjiktet av oljer sammen med Amsoil 20W50 og Dyna Cycle 20W50. Alle de tre oljene gruser SYN3 i amerikanske lab tester.
Man skal heller ikke se seg blind på hvilke baser som benyttes. Amsoil er en helsyntetisk olje, og er vel basert på PAO. Motul på ester og DynaCycle er en semi synt olje. Tilsetningene i oljen er hemmeligheten til selskapene, og som gir de forskjellige egenskapene, og ikke minst prisforskjeller. I bunn og grunn uvesentlig om den er hel eller del synt. Det finnes del synt oljer som presterer langt bedre enn hel synt oljer.
Når jeg snakker om prestere, så mener ting som:
- hvor godt den holder viskositet etter 100 grader.
- friksjon og kjøleegenskaper
- rustbeskyttelse
- lav friksjon betyr mindre varme, betyr flere HK og dreimoment, betyr lavere bensinforbruk.
Sjøl bruker jeg nå kun DynaCycle 20W50, som har testet bedre enn Amsoil 20W50:-)
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
DynaCycle er temmelig gjennomtestet og kan blant annet leses om her:
http://www.cyclematters.com/motorcycle- ... cycles.cfm
http://www.cyclematters.com/motorcycle- ... cycles.cfm
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor