Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Harlex

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Harlex »

Harlex wrote:Du fikk ikkje med kirurg-tangen når du kjøpte scavengeren sant?
Jeg trekker spørsmålet. Grunnen til jeg lurte var at jeg ikke fikk med denne.

Etter å ha funnet vidunderet frem og lest monteringsanvisning fant jeg imidlertid ut hvorfor... Det funker på en annen måte på min 2008. At det er BETYDELIG lettere både med montering og utførelse gjør heller ingenting. På med "pucken" deretter løsner man returslangen fra oljetanken og kobler på den medfølgende dreneringsslange. Start, tøm og trykk slangen på oljetanken igjen... "Selv mor kan" :-D
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Ronin73

Post by Ronin73 »

Harlex wrote:Du fikk ikkje med kirurg-tangen når du kjøpte scavengeren sant?
Nei, den stjal jeg fra operasjonsstua på Fredrikstad Sykehus...Neida, kødda. Alt fulgte med fra USA; kirurg-tang, slanger, klemmer etc. :-D
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Ronin73

Post by Ronin73 »

Jeg trekker spørsmålet. Grunnen til jeg lurte var at jeg ikke fikk med denne. /quote]

Etter å ha funnet vidunderet frem og lest monteringsanvisning fant jeg imidlertid ut hvorfor... Det funker på en annen måte på min 2008. At det er BETYDELIG lettere både med montering og utførelse gjør heller ingenting. På med "pucken" deretter løsner man returslangen fra oljetanken og kobler på den medfølgende dreneringsslange. Start, tøm og trykk slangen på oljetanken igjen... "Selv mor kan" :-D
Det skjedde vel en del store endringer både i ramme og utførelse av Sportster fra 2004 og utover. Sikkert grunnen til at det er litt annerledes hos deg ;)

EDIT:
Jeg kjøpte dette settethttp://www.roguechopper.com/products/Sportster ... _RC130.htm.

Der står det at settet gjelder Sportster 1988-dagens modeller...Uansett, funker bra.

Om en måneds tid kjøper jeg Screamin Eagle SYN3 20W50, og bytter ut vår-olja fra Biltema ;)
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
chrissenator

Post by chrissenator »

Harlex wrote: Jeg trekker spørsmålet. Grunnen til jeg lurte var at jeg ikke fikk med denne.

Ser på XLF at flere med EFI Sportstere bruker det nye filteret isteden for pucken og løsner returslange og ellers som du beskriver Harlex - flere mener det fungerer utmerket!
To Sportstere er dobbelt så gøy
Ronin73

Post by Ronin73 »

Jeg startet denne tråden, chrissenator, og den gikk fra interessant til litt agressiv, og nå i det siste til veldig informativ og fin tråd om olje. Det var du som gjorde meg obs på at det fantes noe som heter Scavenger. Akkurat DET er jeg veldig happy for i dag :-D Nå får jeg helt ny olje til Sportsteren. Det skal bli spennende å se hvor lang tid det tar før den begynner å bli grå igjen. Nå vet jeg i hvertfall at kjøleegenskapene og smøreegenskapene innenfor de forskjellige temperaturer stemmer for den oljen jeg velger å kjøpe :takk:

Egentlig litt synd Biltema ikke lager en fullsyntetisk 20W50, for så mye som jeg har lest om olje denne vinteren, så er jeg enig med deg chrissenator. Biltema med høyeste API spec og siste JASO spec, tror jeg har meget gode egenskaper. Det finnes sikkert bedre oljer der ute, med bedre tilsetninger. Men dersom man bytter olje med Scavenger, og har to oljeskift i løpet av en sesong, så tror jeg nesten det er hipp som happ hva man bruker. Bare synd utvalget med Mobil1 20W50 og Amsoil ikke finnes i Norge. Men ut i fra de største testene, så kommer SYN3 hakk i hel med Amsoil, også. Så derfor blir det SYN3 til motoren.

Og dette med at SYN3 ikke er fullsyntetisk...vel, det er slått fast at "fullsyntetisk" ikke har noe med produksjonen av oljen å gjøre, men egenskapene. Når oljene har egenskaper som fullsyntetisk, så regnes de som fullsyntetisk uavhengig av produksjonsmetode eller baser (over baseoil 3)...
Harlex

Post by Harlex »

Ronin73 wrote: EDIT:
Jeg kjøpte dette settethttp://www.roguechopper.com/products/Sportster ... _RC130.htm.

Der står det at settet gjelder Sportster 1988-dagens modeller...Uansett, funker bra.

Om en måneds tid kjøper jeg Screamin Eagle SYN3 20W50, og bytter ut vår-olja fra Biltema ;)

Mitt sett heter RC130a (2004-present) og inneholder som sagt litt andre deler.....

Hvor mye ny olje gikk det med totalt etter du hadde pumpet ut driten.....?
Last edited by Harlex on 11 Mar 2012, 22:06, edited 2 times in total.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Harlex

Post by Harlex »

chrissenator wrote: Ser på XLF at flere med EFI Sportstere bruker det nye filteret isteden for pucken og løsner returslange og ellers som du beskriver Harlex - flere mener det fungerer utmerket!
Det du sier går sikkert helt greit ja.... Men du har jo også alternativet med varme opp oljen ved en kjøretur ut til meg der vi smeller på pucken og slangen og pumper ut driten... ;)
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Ronin73

Post by Ronin73 »

Harlex wrote:
Mitt sett heter RC130a (2004-present) og inneholder som sagt litt andre deler.....

Hvor mye ny olje gikk det med totalt etter du hadde pumpet ut driten.....?
Tror det gikk med nesten 3,5 liter.
chrissenator

Post by chrissenator »

Harlex wrote: Det du sier går sikkert helt greit ja.... Men du har jo også alternativet med varme opp oljen ved en kjøretur ut til meg der vi smeller på pucken og slangen og pumper ut driten... ;)

Den e go, e du på beina igjen nå?..
To Sportstere er dobbelt så gøy
Harlex

Post by Harlex »

chrissenator wrote:

Den e go, e du på beina igjen nå?..
Yepp... Formen er god...... :toff:
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Post Reply

Return to “Sportster”