Page 3 of 5
Re: Start-trøbbel
Posted: 09 Aug 2011, 12:21
by 69-Shovel
Skal prøve det i kveld- ble litt sent i går for å vekke naboungene.. :err:
Re: Start-trøbbel
Posted: 09 Aug 2011, 13:44
by Jan-Ivar
jeg skifta ut krana å min i vinter å monterte ett ekstra filter på slangen. har så langt kjørt 4000 km uten problemer.
når det gjelder forgassern så er stortsett eneste vei inn for skitt via bensinen
Re: Start-trøbbel
Posted: 10 Aug 2011, 16:07
by 69-Shovel
Da var det ytre bensinfilteret fjernet , satt på ny slange , venter på litt opphold her så jeg får prøvd om det var det som skulle til ,
var endel smågrums inni filteret.
vil prøve dette før jeg event, går løs på krana.
i mellomtiden tenkte jeg å bytte gearolje ,
tømte av den gamle , fylte opp 0.71L som det sto i boka , men kan ikke se oljen i påfyllingshullet.
leste et sted her(eller var det i Clymer.manualen) at man skulle fylle til det var opptil kanten på påfyllingshullet
Hva er riktig?
det er en 4-trinns kasse med kick.
mengden som ble tømt ut var ca: 6DL
Re: Start-trøbbel
Posted: 10 Aug 2011, 18:46
by Erlend
Øh, på gearkassa har du vel en peilepinne?
Re: Start-trøbbel
Posted: 10 Aug 2011, 18:54
by Jan-Ivar
Erlendm, peilepinnne finnes bare på nyere sykkler.
Re: Start-trøbbel
Posted: 10 Aug 2011, 19:14
by 69-Shovel
Nei
ingen peilepinne , bare en skrue
I clymer boka sto det at det ved sjekk skulle stå olje opp til hullet , men mengden stemmer ikke.
derfor ble jeg usikker.
for å sjekke nivået innimellom , er det ikke noe annet å se etter enn hvor høyt i kasse oljen står , og som det er nå ser jeg den ikke
Re: Start-trøbbel
Posted: 10 Aug 2011, 20:23
by Bernt
sjekk når sykkelen står rett og ikke på sidestøtta! Dersom girkassa ikke lekker så skal det være nok med ca 0,7-0,8 ltr.
Re: Start-trøbbel
Posted: 10 Aug 2011, 21:27
by 69-Shovel
Ok , skal man kunne se noe olje når man ser ned der?
har rettet op sykkelen og ser fortsatt ikke noe , prøver med litt mer olje.
det bør jo være en måte å kontrollere mengden på under bruk, for å sjekke lekk-forbruk uten å måtte tømme-og fylle ny riktig mengde , selv om det ikke er en peilepinne ,
Re: Start-trøbbel
Posted: 10 Aug 2011, 22:19
by harleyhaug
Om du skrur av fylletuten på kassa å setter deg på sykkelen å heller den litt mot høre skal du kunne se oljen nede i fyllehullet. Noen kasser er utstyrt med en nivåskrue rett bakfor kicken men ikke alle. 0,7 litet er det jeg har på også. Tendens til å komme ut litt her og der om man fyller mye over det nivået...

Olja er såppas "grisete og seig" at du merker fort om du har en lekkasje. Bruker ikke å sjekke gearboxen for olje om jeg ikke ser dette. Skifter den den vinter da
Re: Start-trøbbel
Posted: 10 Aug 2011, 22:30
by 69-Shovel
Da kan jeg gledelig melde at villdyret har våknet
Fylte litt ekstra gearolje og da syntes nivået.
Kjørt ca 1 mil uten antydning til fusk eller bensinnød.
Skrudde inn blandingsskruen ca 1/4 omdr. og nå går den jaggu på tomgang også.(uten luftfilter riktignok) får sette på det og justere mer i morgen.
Så da vil jeg takke for alle tips og innspill som fikk meg i gang igjen! :rort: