Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

trøndertore

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by trøndertore »

tutte wrote:Jeg bruker 10w40 om vinteren og 20w50 på sommeren (prøver nå 15w40 hele året) Har over 20 vintre på 2 hjul men brente meg en gang ved å bruke 5w50 syntetolje denne viste seg å smøre for dårlig og fikk rådebank..
Man må huske at motorene i syklene våre har lang slaglengde dette krever en god olje film inne i sylinderene.
Har kjørt med 20w50 olje om vinteren men da har jeg satt på en vifteovn til å blåse på motoren en god time før avreise. Dette fungerte også bra men kjedelig ved lengre stopp feks telttur. Da ble den tungstartet..
No er det sånn at tallet foran 0-en sier noe om viskositeten på oljen når den er kald, tallet etter når den er varm(100gr).
Ergo; 5w50 og 20w50 skal være like tykke ved 100gr hvis ikke er det svindel.
Er jo en viss sansynlighet for at det kan skje, men med kjente merker er den vel "svindlende" liten :lol:
Noe helt annet er det når disse to viskositetene blir gamle og slitte, 5w50 er basert på en 5 olje og 20w50 på en 20 olje, så når polymerene som danner lange kjeder når tempen øker slutter å gjøre jobben sin vil 5w50 bli tynnere enn 20w50.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Ronin73

Post by Ronin73 »

Jeg skjønner heller ikke helt poenget med å fylle på annen viskositet enn det som HD anbefaler. Jeg bruker nå Biltema 10w40 som oppstart på året og vil gå over til 20W50 om sommeren.

Jeg tror heller ikke HD sin egen HD360 eller SYN3 er noe dårligere enn andre oljer. Jeg tror flere her i Norge har arvet litt av den amerikanske skepsisen til HD oljen. Men det er litt annerledes i USA. Saken er at i USA er prisen en helt annen enn i Norge og de har langt flere 20W50 oljer er å velge i. Feks Amsoil, Mobil1 V-Twin og Dynacycle og fler. Ift HD SYN3 er de vesentlig billigere og har vist hakket bedre egenskaper. I Norge har vi ikke like mange merker i 20W50 som jeg har sett, og de ligger alle stort sett på mellom 190-220 kr literen. Biltema selger jo som kjent kun 10W40.

De merkene jeg har funnet i Norge som selger 20W50. full syntetisk er SYN3, Royal Purple Max Cycle og Lucas Oil 20W50. Om noen kjenner andre så rop ut:-)
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
trøndertore

Post by trøndertore »

Ronin73 wrote:Jeg skjønner heller ikke helt poenget med å fylle på annen viskositet enn det som HD anbefaler. Jeg bruker nå Biltema 10w40 som oppstart på året og vil gå over til 20W50 om sommeren.

Jeg tror heller ikke HD sin egen HD360 eller SYN3 er noe dårligere enn andre oljer. Jeg tror flere her i Norge har arvet litt av den amerikanske skepsisen til HD oljen. Men det er litt annerledes i USA. Saken er at i USA er prisen en helt annen enn i Norge og de har langt flere 20W50 oljer er å velge i. Feks Amsoil, Mobil1 V-Twin og Dynacycle og fler. Ift HD SYN3 er de vesentlig billigere og har vist hakket bedre egenskaper. I Norge har vi ikke like mange merker i 20W50 som jeg har sett, og de ligger alle stort sett på mellom 190-220 kr literen. Biltema selger jo som kjent kun 10W40.

De merkene jeg har funnet i Norge som selger 20W50. full syntetisk er SYN3, Royal Purple Max Cycle og Lucas Oil 20W50. Om noen kjenner andre så rop ut:-)
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... W50-36928/
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
chrissenator

Post by chrissenator »

Syn3 er ikke syntetisk! Det er litt av HD's hype! Og forbrukernes mareritt..
To Sportstere er dobbelt så gøy
Ronin73

Post by Ronin73 »

Trøndertore: joda, men nå tenkte ikke jeg på mineralsk olje i 20W50.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
chrissenator

Post by chrissenator »

Syntetiske oljer, søk på Biltema: http://www.biltema.no/no/Sok/?quicksear ... lje&page=1
Ronin73

Post by Ronin73 »

chrissenator wrote:Syn3 er ikke syntetisk! Det er litt av HD's hype! Og forbrukernes mareritt..
Kan du være grei å utdype det?
chrissenator

Post by chrissenator »

H-D's SYN3 er kjemisk en miks av 60% syntetisk og 40% petroleum olje.
Material Safety Data Sheet (MSDS) on the SYN-3, as filed with the Federal Government.
Manufactured by - Citgo Petroleum.
Composition section:

Component
CAS #
Concentration

(1) 1-Decene Homopolymer, hydrogenated
68037-01-4
50% - 70%

(2) Proprietary Ingredients
Proprietary Mixture
1% - 10%

(3) Polyisobutylene
9003-27-4
1% - 10%

(4) Distillates, Petroleum, Hydrotreated Heavy Paraffinic
64742-54-7
0% - 20%

(5) Distillates, Petroleum, Solvent-Refined Heavy Paraffinic
64741-88-4
0% - 20%

(6) Zinc Alkyldithiophosphate
68649-42-3
0% - 2%

Er dette nok utdypet?
Dude

Post by Dude »

Nå er vel også syntetisk olje petroelumsprodukt, lages av råolje, så vi må vel si at det er en blanding av syntetisk og mineralolje, altså en delsyntetisk. SYN3 er et bedre produkt enn mineralolje, men for min del skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal holde på med sånt når man kan få best vare med helsyntetisk.
Freedom is very expensive.....
`08 FXDF
Ronin73

Post by Ronin73 »

Så vidt jeg har skjønt er ikke SYN3 en enkel blanding av mineralsk olje og syntetisk olje. Jeg leser at SYN3 går som fullsyntetisk, men at den i realiteten er en semi-syntetisk olje (USA definerer full syntetisk litt annerledes etter en rettsavgjørelse mellom Castrol og Amsoil). Altså ikke en lur vri fra HD, men helt innenfor etter amerikansk målestokk. Jeg leser også at en semi-syntetisk olje ikke er noe så enkelt som en blend med helsyntetisk og mineralsk olje. Det kan være det, men som regel er det ikke det. Del syntetisk er tett opp mot egenskapene til en helsyntetisk, men til en brøkdel av prisen. Del syntetisk er derimot veldig mye bedre enn en mineralsk olje. Hovedforskjellen mellom del syntetisk og full syntetisk, er at sist nevnte holder lengre, og man kan skifte olje sjeldnere. Dermed vil prisdifferansen også utjevne seg over tid. Men bytter man olje, si to ganger i løpet av en sesong, skal det godt la seg gjøre å merke forskjell på en god del synt og en full synt.

Men det er bare slik jeg har skjønt det. Ingen her, i alle fall ikke jeg, kjører sykkel på bane med 10-15000 rpm i 35 grader. Jeg kjører Sportster på vei i nordiske sommertemperaturer på rundt 20 grader. Greit å ha i bakhodet også...

Om SYN3 er så dårlig, så skjønner jeg i så fall ikke hvorfor mange av de store som Castrol selger 20W50 mc olje kun som del-syntetisk. Samme med Agip. Ei heller hvorfor SYN3, som da egentlig er en del syntetisk, slår Royal Purple Max Cycle (full syntetisk) på denne Four-ball wear test??
Post Reply

Return to “Sportster”