Valg av kam til EVO-1340
Re: Valg av kam til EVO-1340
Har ikke sett toppene enda,ble litt usikker på om det er større ventiler eller bare noe jeg antok. Har justerbare støtstenger og alt blir tilpasset på verksted som har gjort dette før. Evt nye dyser og andre innstillinger kommer ferdig justert. Vet ikke hvor jeg havner ang hester men de som skal henge på over fjellet til neste pubrunde i Bergen får det ikke lettere.. 

Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Det går nok helt sikkert bra, og verkstedet du bruker har jo peiling
så dette bør gå på skinner.
Jeg tar runden selv, og nå er det en stund siden jeg skrudde motor sist... så dette blir en litt sånn skrekkblandet fryd affære
. Men, noen motorer har jo blitt bygget gjennom årenes løp, så jeg får ta det piano og følge boka så skal nok dette gå bra også. Skal uansett bli gøy å teste når snøen går og alt virker som det skal igjen 
PS! bytter til ny og litt smalere belt i år... får håpe at jeg slipper unna problemer med det oppsettet. Ellers kommer jeg nok til å angre på at jeg ikke konverterte til kjede

Jeg tar runden selv, og nå er det en stund siden jeg skrudde motor sist... så dette blir en litt sånn skrekkblandet fryd affære

PS! bytter til ny og litt smalere belt i år... får håpe at jeg slipper unna problemer med det oppsettet. Ellers kommer jeg nok til å angre på at jeg ikke konverterte til kjede

- chrissenator
tutte wrote:Har ikke sett toppene enda,ble litt usikker på om det er større ventiler eller bare noe jeg antok. Har justerbare støtstenger og alt blir tilpasset på verksted som har gjort dette før. Evt nye dyser og andre innstillinger kommer ferdig justert. Vet ikke hvor jeg havner ang hester men de som skal henge på over fjellet til neste pubrunde i Bergen får det ikke lettere..
Her er litt info om kansje kan hjelpe litt på valget av kam:
http://www.nrhsperformance.com/partscamshafts.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; nederst er det ørlite info om kammer med løft og tider.
http://www.nightrider.com/biketech/hdstage2.htm" onclick="window.open(this.href);return false; litt om hvor i rpm reg de forskjellige kammene er mest effektive.
http://www.nightrider.com/biketech/evocams.htm" onclick="window.open(this.href);return false; her er LSA impact table - Lobe Separation Angle (LSA) nøkkelen til suksess.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Det var disse sidene til Night Rider som gjorde meg litt skeptisk til EV46 kammen pga at den "starter" senere. Men pga de nye stemplene og porta toppene skulle ikke det være et problem.
EV46 kammen ble anbefalt til toppene og stemplene ikke omvendt, hadde først tenkt å beholde EV27 kammen.
Nå spørs det om clutchen holder, noen sa en gang at den var forsterket på Police utgavene.
EV46 kammen ble anbefalt til toppene og stemplene ikke omvendt, hadde først tenkt å beholde EV27 kammen.
Nå spørs det om clutchen holder, noen sa en gang at den var forsterket på Police utgavene.
- Per-øivind
Se der ja, da var du endelig ute på veien igjen. Hadde satt stor pris på om du kunne kommet med rapport utover vår/sommer på hvordan oppsettet på motoren din ble. Om du er fornøyd eller om det er ting du kunne tenkt deg annerledes. Per-ø
Foreløbig,etter kun 15 mil virker det som om motoren drar mye lettere. Prøvde med litt turtall også 5000 og det gikk veldig lett.Per-øivind wrote:Se der ja, da var du endelig ute på veien igjen. Hadde satt stor pris på om du kunne kommet med rapport utover vår/sommer på hvordan oppsettet på motoren din ble. Om du er fornøyd eller om det er ting du kunne tenkt deg annerledes. Per-ø
Får vel kanskje runda 100 mil i løpet av en uke eller to, så får jeg ta ett oljeskift så skal jeg fortelle mer.
PS: Ble litt overasket over turtallet, har forandret drevinga mens speedometerwiren var gåen.Nå er den på plass, 2400 rpm ga 100 km/t..
Ja , nå har jeg kjørt et par hundre mil med den nye kammen og de nye stemplene. Sykkelen går som en kule, drar mye "lettere" enn før. Men bruker 4 gir mye mere siden kreftene og dreimomentet er flyttet ca 500 rpm høyere. Var litt spennende å se om drivstofforbruket økte , det viser seg at forskjellen er så liten at det ikke er merkbart. Det eneste som jeg synes å merke er noe tenningsbank (tror det er det) ved tungt pådrag ved høye gir så nå skal jeg prøve med 98 Superduper bensin.
- Per-øivind
Flott med oppdatering. Ser ut som om du er rimelig fornøyd med ombyggingen så langt. Dette har vært en meget bra tråd så langt, god informasjon om hva som er gjort og hvordan du opplever dette selv, flott Tutte. Per-ø
Hei Tutte,
Hyggelig å høre at du er fornøyd
. Kom nå i mål med min egen oppgradering, men da med EV27 fra Andrews. Fikk kun kjørt noen "heat cycles" og en liten tur på 50km før jobben krevde sitt og været slo om til snø... 
Men, motoren var tett og fin, ingen ulyder og sykkelen gikk godt, selv om jeg tvang meg selv til å ta det pent på første kjøretur. Variabelt turtall og ikke over 3000 RPM de første 50km. Det var i alle fall den oppskriften jeg gikk for
. Tok en sjekk på pluggene, og syntes det så ut som om den gikk litt magert. Fikk dette bekreftet hos Lazyboyz, så nå går jeg til en 190 mainjet men beholder 45 slowjet'en. Så får vi se da, om pluggene ser ut som om de trives bedre.
Nå skal jo sant sies at det er vel ikke optimalt å forsøke å lese plugger når gradestokken er på maks ved 4,5 grader...
Så, gleder meg til at våren skal titte frem igjen og jeg kan fortsette å teste og fintune doningen litt
.
Hyggelig å høre at du er fornøyd

Men, motoren var tett og fin, ingen ulyder og sykkelen gikk godt, selv om jeg tvang meg selv til å ta det pent på første kjøretur. Variabelt turtall og ikke over 3000 RPM de første 50km. Det var i alle fall den oppskriften jeg gikk for

Nå skal jo sant sies at det er vel ikke optimalt å forsøke å lese plugger når gradestokken er på maks ved 4,5 grader...
Så, gleder meg til at våren skal titte frem igjen og jeg kan fortsette å teste og fintune doningen litt

Har kjørt med EV 27 i over 5 år, jeg vet du kommer til å smile