Page 2 of 2
Re: Kamlager og ulyd
Posted: 28 Aug 2012, 10:30
by Nostalgia
Har noen vært borti nålelagre som har delt seg og sluppet et par ruller inn i blokka, altså motsatt vei enn inn i kamhuset?
Trenger en idémyldring om hvordan man kan få dette ut, siste utvei er motor ut av ramme og splitte blokk..
Ringte Lazy og ble fortalt at det kan la seg ordne med en magnet inn hullet hvor lageret sitter, og med litt flaks får man det opp.
Lurer litt på hvordan oljestrømmen er i bunn på blokka der, og det er noen sjans for suksess ved f.eks demontering av returslange, eventuelt oljepumpe (?) og forsøke å flushe rullene ut med ny olje.. Er dette en mulighet eller bare vas?
Takker for alle innspill

Re: Kamlager og ulyd
Posted: 28 Aug 2012, 11:30
by Trondsen
jeg har min sykkel nå på verksteded for å bytte kanlager , jeg opdaget det for sent og det var nor jeg gjerne skulle gjort om.. om lagtret gåt i stykker så vil det bli bra med omkostninger siden det er en plate som kammer, veiv er lagtet opp u og den polata koster meren sin vekt i gull....[/quote]
Heisann

Hvordan opplevde du lyden fra motoren når det hadde gått så langt? Hos meg har jeg bare en middels høy hvinelyd som blir noe lavere når motoren har oppnådd driftstemperatur. Ikke noe metallisk lyd/skraping eller noe.[/quote]
jeg hørte alsdri noen hvinelyd, men derimot en usystematisk bankelyd ev type metall. .
Re: Kamlager og ulyd
Posted: 28 Aug 2012, 17:51
by Nostalgia
Hørtes ikke moro ut Trondsen
Har nå fått fisket litt i veivhuset med en slange med magnet montert i enden, og der var det jaggu en rulle!

Spørsmålet nå er; vet noen hvor mange ruller et INA lager består av, så jeg vet om jeg har funnet alle...?
Re: Kamlager og ulyd
Posted: 11 Sep 2012, 08:32
by Nostalgia
Da var sykkelen endelig prøvestartet, med veldig positivt resultat

Etter å få fisket lagerdeler, hvor jeg kan opplyse at et INA-lager består av 18 ruller, montering av Torrington-lager, nye Crane støtstenger og ny Andrews EV27 kamaksel, startet sykkelen relativt villig søndag ettermiddag

Ikke at Andrews kammen er noe spesielt kvass, men kan høre en merkbar forskjell på måten gasseren suger luft i forhold til den originale kammen.
Kjører med en åpen Wimmer-stack og Mikuni-gasser, som gjør at man hører innsuget på en mye mer åpen måte, og det gir en "smattelyd" hver gang ne av innsugsventilene åpner med den nye kammen

Oh joy^^ Blir spennende å se om det er noen merkbar forskjell å kjøre med
