Page 2 of 2

Re: Sylinder topp Del 1

Posted: 15 Dec 2011, 08:15
by Coldman
Dette var interessant, morsomt og lærerikt fra en som virker ser ut til å veldig god motorkunnskap.

takamine4, jeg håper virkelig det kommer mer. Stå på!!!! :rockon:

Re: Sylinder topp Del 1

Posted: 15 Dec 2011, 08:54
by trøndertore
Angående støtstenger så gidder jeg å gå inn på det. Enhver med basiskunnskaper vet at for en gitt styrke er faste lettere enn justerbare. Gode faste støtstenger er å få "custom made" fra enhver speed-shop med respekt for seg selv. :) Om mantrenger de for vanlig gatebruk er en annen sak. :D

Re: Sylinder topp Del 1

Posted: 15 Dec 2011, 09:13
by panser
Føler meg nesten skyldig å røre rundt i en gryte som fort begynner å boble :o . Men, Takemine4 har ett veldig godt poeng (for meg), og det er fokuset på lowbudget! Vet at det er mange som meg, som har tatt seg råd til å holde en skikkelig doning ved siden av en bilpark og skrikende utgiftsposter (unger :D ). Og da lever man med relativt strenge grenser for seg selv (i alle fall mange av oss) som gjør at det å bruke f.eks 7 - 9 000 på topper er utopi (for da er det helt sikkert noe annet til resten av gjengen som må forsakes). Ergo, lowbudget tips er dyrebare, siden man ønsker mest "bang for the bucks".

Crissenator har også mange gode innlegg. Står for meg som en som virkelig går i dybden når han finner noe som interesserer han :D . Og, det er jo ikke helt feil det heller! Mye av tipsene er av godt kaliber, dersom man har kronene/muligheten til å følge dem opp. Så, en oppfordring fra meg til begge to, er å fortsatt skrive innlegg! Er rimelig sikker på at det er mange fler enn meg som leser dem, og som lærer av og setter pris på innleggene. Helt sikkert mange som ikke poster en kommentar etter å ha lest, men som bare suger til seg info ;) .

En annen ting jeg har lært meg etter å ha jobbet i en bedrift som driver med engineering, er at det ikke alltid er full enighet om hva som er den beste løsningen på en utfordring :shock: Men, en meningsutveksling med litt temperatur forteller oss i alle fall en ting, og det er at vi er i bevegelse! Bevegelse skaper friksjon, og det kan skape gnister! :lol: Og ut av det kommer det kreativitet og nye løsninger. Så ja til stor takhøyde ;)

Så til slutt, stå på og fortsett å poste gode tekniske artikler! For noen av oss (i alle fall meg) gjør det dagen litt lysere :lol:

Re: Sylinder topp Del 1

Posted: 15 Dec 2011, 09:21
by panser
Skriver fort like mye som jeg prater, så jeg glemte jo en ting :-). Oppfordrer alle som er innom forumet og leser på tekniske emner som chassis, motor etc å poste egne erfaringer på området... og da også de negative :-D.

Er jo ikke nødvendig å ramle ned i samme hull som andre har ramlet ned i tidligere :-). Skal avslutte med ett eksempel... for mange herrens år siden, så bygget jeg en stivrammet sportster. Fast aksling på bakhjulet og greier :-D Kjøpte vel en flatfender til bruk bak, og syntes ideen om at man kun skulle kunne få ett rizzla papir imellom dekk og skjerm var jxxlig god :-D. Vel, ny lakk på plass og første kjøretur.... prøveskilt klistret fast oppå bakskjermen og gode greier... Ved første stopp oppdaget jeg at prøveskiltet ikke lenger var rødt med tall på, men heller rødt i kantene og svart i midten...

Av dette lærte jeg at når farten øker, så forandrer dekket fasong... og med litt laber klaring mellom dekk og skjerm blir det bra med friksjon :-D. Og under prøveskiltet... ja der var det tynt med lakk, bare noe som så ut som en utbrent bil :-D.

Var på lowbudget den gangen også (student), så det var en dyrkjøpt lærepenge! Men, så fantes det tynt med forumer på den tiden da :-D.

Re: Sylinder topp Del 1

Posted: 16 Dec 2011, 22:44
by chrissenator
panser wrote: Var på lowbudget den gangen også (student), så det var en dyrkjøpt lærepenge! Men, så fantes det tynt med forumer på den tiden da :-D.
Er selv på lowbudget som student, leiter knallhardt for most bang for the buck hele tiden - det blir litt handel i rykk og napp men det blir bra til slutt.

Har fått priser fra flere som porter topper og det har kvalitetsmessig og prismessig kommet best ut hos NRHS - det er jo som kjent rimeligst å porte selv men det er en kunst og har man ikke helt full kontroll kan man gjøre en topp faktisk dårligere, litt kjiperen men jeg har samlet sammen noen linker til DIY porting, det meste jeg har funnet er til Sportstere men det finnes en del til BT også, har eksamen på tirsdag så jeg har tenkt å bruke litt tid på å finne litt god info om manuel porting etter eksamen så jeg kan kansje finne litt til dine topper. En god del kan man gjøre selv bare man er forsiktig og nøye.


Forholdet mellom stempel(form) og topp(invendig form) er et lite kapittel for seg der infoen jeg har kommet over er mer generel, ikke spesifikk til bestemte modeller av Harley topper - men en god del effekt å hente på rette kombinasjonen, og i motsatt verste fall en god del effekt å tape.

Valg av eksosanlegg og luftfilter er også viktige momenter ifbm å hente ut effekt på en motor, utrolig mye en kan sette seg inn i og så er det utrolig lærerikt.

En artig fyr som heter Tom Murphy har skrevet en skikkelig god bok som heter The Big Book of Harley Davidson Horsepower den har tatt for seg Evo TC og V-Rod. Denne boken følger Stage 1.2.3 og forklarer i greie vendinger hva en bør gjøre og hvorfor - en grei bok som går passelig i dybden til at man ikke går i de klassiske fellene og handler riktig i første omgang - i mine øyne er denne boke en seriøs teaser til å gå i dybden og studere teknikken som ligger bak en seriøst trimmet HD motor. ISBN 1-884313-54-X

De som kjører Sportster vil ha stor glede av Buzz Buzzelli sin Harley Davidson Sportster Performance Handbook - min er 3rd edition og omhandler Sportstere frem til 2006(OBS ingenting om EFI) - her er det mange gode tips og løsninger for den som vil ha 75+ RWHP også tar han for seg Luftfilter og eksos, Clutch og gear, Bremser, felg og dekk, og fjæring - de som har sportster og ønsker en god innføring i hva og hvor de skal begynne for å gjøre om sportsteren til en skikkelig Sportster bør lese denne ISBN 0760323534.

NB! Begge disse bøkene gir tips om trimming fra de enkleste DIY(gjør det selv) metodene til bortimot Race motorer så her er det tips og tricks for alle.

Litt snacks å lese på: http://www.nightrider.com/biketech/" onclick="window.open(this.href);return false;
Får ikke håpe jeg trakker noen på tærne :roll: