
Gaffel olje
Re: Gaffel olje
Har jeg forstått det korrekt at hvis jeg luftdemping, så sitter ventilen for å justere det synlig til på toppen av demperne? 

"You know Billy, we blew it."
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Gaffel olje
Se post 7 http://www.hdforums.com/forum/touring-m ... lines.htmlNostalgia wrote:Har jeg forstått det korrekt at hvis jeg luftdemping, så sitter ventilen for å justere det synlig til på toppen av demperne?
To Sportstere er dobbelt så gøy
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Gaffel olje
Det er ikke mange som tør å bevege seg utenfor manualentutte wrote:Bra tråd.
Jeg byttet over til litt tynnere olje SAE 7,5 (1/2 parten SAE 5 og 10) og kjørte lufttrykket opp. Stivre fjæring med mykere demping. Dette passer min kjørestil bedre. Fikk bedre kontakt med veibanen spesielt i kaldt vær med mye telehiv.
Synes ikke den gynger heller.

Husker godt når jeg begynte å bli kjent med Sportsteren og begynte å kjøre litt aktivt, har ikke tall på hvor mange ganger jeg var dritt nervøs når jeg kjente at gaffelen var i bunn og hjulet hoppet som om jeg kjørte på et vaskebrett, nødbremsing var mildest talt angstfylte situasjoner - enkle rimelige oppgraderinger gjorde om bløte og direkte farlige original gafflen om til en komfortabel og sikker gaffel med mye kjøreglede for rundt 900kr!..
To Sportstere er dobbelt så gøy
- trøndertore
- Posts: 104
- Joined: 23 Jan 2011, 17:08
Re: Gaffel olje
Verdt å tenke på er at man for en mere progressiv fjæring kan heve oljenivået for å få mindre luftvolum i gaffelbeina.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Gaffel olje
Det er et godt poeng, en ting jeg har fundert litt på er hvor mye en kan øke nivået?. Det kan jo bli for mye.....trøndertore wrote:Verdt å tenke på er at man for en mere progressiv fjæring kan heve oljenivået for å få mindre luftvolum i gaffelbeina.
Før jeg monterte inn ventiler i topp skruene på min gaffel var det mange som var hellig overbevist om at simmerringene kom til å poppe ut som Champagne korker!! De har holdt fint til nå og ved full nedbremsing blir det jo ganske bra trykk men simmerringene har holdt og gaffelen er helt utrolig bra i forhold til originalen:D
To Sportstere er dobbelt så gøy
- trøndertore
- Posts: 104
- Joined: 23 Jan 2011, 17:08
Re: Gaffel olje
Selv har jeg den gamle 35mm gaffelen og der har jeg økt oljenivået til 12cm nedenom kanten ved helt komprimert gaffel før fjæra monteres, dette er mye høyere enn jeg har sett anbefalt noe sted, men har funka fint, er vel3 år siden jeg skiftet simmerringer sist. At de skulle poppe ut går ikke da de har låsering over seg. Dessuten; høyere trykk i gaffel vil trykke leppa på simmerringen hardere mot beinet. Kjører også med 20W olje og ett hull i demperrøret igjennloddet. På tross av allt dette er den fortsatt for myk, får vel investere i progressive fjærer, vil helst beholde gaffelen, er en del av Sportster-stuketchrissenator wrote:Det er et godt poeng, en ting jeg har fundert litt på er hvor mye en kan øke nivået?. Det kan jo bli for mye.....trøndertore wrote:Verdt å tenke på er at man for en mere progressiv fjæring kan heve oljenivået for å få mindre luftvolum i gaffelbeina.
Før jeg monterte inn ventiler i topp skruene på min gaffel var det mange som var hellig overbevist om at simmerringene kom til å poppe ut som Champagne korker!! De har holdt fint til nå og ved full nedbremsing blir det jo ganske bra trykk men simmerringene har holdt og gaffelen er helt utrolig bra i forhold til originalen:D

1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Re: Gaffel olje
Skikkelig forbedret kjørekomfort og det viktigste er at gaffelen holder hjulet i asfalten hele tiden så det er et bra sikkerhets aspekt inne i bildet også, mange synes det er mye å tenke på men når man finner rette kombinasjonen så har man oppskriften til en fantastisk respons i gaffelen og som du skriver at du får stivere fjæring med mykere demping,
Tynnere olje gjorde ikke fjæringen hardere, men jeg pumpet inn mer luft for å få hardere fjæring.
Tynnere olje gjorde ikke fjæringen hardere, men jeg pumpet inn mer luft for å få hardere fjæring.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
- Superbeetle
- Posts: 38
- Joined: 30 Jun 2011, 22:20
Re: Gaffel olje
Eldre FL (med luftfjæring foran) har vel påfylling i venstre holke på styret..
Nyere FL har cartridge demper på venstre side og en konvensjonell demper på høyre..
Nyere FL har cartridge demper på venstre side og en konvensjonell demper på høyre..
Re: Gaffel olje
Da var det gjort 
Gjorde det ganske enkelt da jeg allerede hadde demperne ute når jeg skiftet krone og lagrene ved at jeg helte det ut gjennom dempertoppen og rett i en flaske for å kontrollere mengden som kom ut. Deretter fylte jeg tilbake tilsvarende mengde gjennom samme hull
Dæven hvor den oljen som ut var svart...

Gjorde det ganske enkelt da jeg allerede hadde demperne ute når jeg skiftet krone og lagrene ved at jeg helte det ut gjennom dempertoppen og rett i en flaske for å kontrollere mengden som kom ut. Deretter fylte jeg tilbake tilsvarende mengde gjennom samme hull

Dæven hvor den oljen som ut var svart...
"You know Billy, we blew it."
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Gaffel olje
Bra jobbet Nostalgia, gleden over å ha gjort jobben selv og tanken på at dette kan man er god, veldig kjekt å lese tråder som dette.Nostalgia wrote:Da var det gjort
Gjorde det ganske enkelt da jeg allerede hadde demperne ute når jeg skiftet krone og lagrene ved at jeg helte det ut gjennom dempertoppen og rett i en flaske for å kontrollere mengden som kom ut. Deretter fylte jeg tilbake tilsvarende mengde gjennom samme hull
Dæven hvor den oljen som ut var svart...
Det er ofte ganske "stygg" olje som kommer ut!, husk på at en god syntetisk olje holder lenger i gaffelen, den er ikke noe særlig bedre enn en mineral olje, annet enn holdbarhet.
Gaffel olje er en seriøs sikkerhets faktor som mange er ganske sløv med, slitt olje og redusert demper effekt gir større bremselengde, dårligere veigrep og i panikk situasjoner kan en slapp gaffel sørge for at ting går åt skogen.
Bytte olje med to års intervaller er en god løsning og veldig mange kjenner god forskjell på kjøringen etter bytte av olje annet hvert år!..
As we speak!... Må huske å skifte på min i helgen :crap:
To Sportstere er dobbelt så gøy