Page 2 of 2
Re: Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
Posted: 20 Apr 2011, 21:27
by Coldman
Litt kjapp der ja. Av med gassen, selvfølgelig.... og dermed virker det sikkert bare på sykler med throttle by wire (som bare er på touring).
Men: ALLE Twincam 96 (dvs 2007 og nyere) - og dermed Fat Bob inkludert - har EITMS. Men den må slås på av forhandler eller vha SERT osv. Greia er jo at det ligger i ECM'en. Det er jo den som styrer hvor mye bensin, luft osv den enkelte sylinder skal ha.
Re: Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
Posted: 21 Apr 2011, 09:28
by Jan-Ivar
EITMS kutter enkelt å greit ut både gnist og bensin tilførsel til den bakre sylinder´n slik at den bare funker som ei luft pumpe, er det sånn å forstå.
morsom sak. hva skjer ved kraftige pådrag hvor motor tempen øker betraktelig? kuttr en nda ut bakre sylinder. kan jo eventuelt gi noen morsomme opplevelser. f.esk ved forbikjøring, pling å der forsvant motor effekten ja.
Re: Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
Posted: 21 Apr 2011, 10:07
by Coldman
På etter 6 sek dersom ALLE disse punktene er oppfylt:
- Motortemp over 165° C
- Gasspjeld åpent mindre enn 2%
- Fart mindre enn 2 km/h
- RPM under 1200
Av straks EN AV disse punktene oppfylles:
- Motortemp under 135° C
- Gasspjeld mer enn 2,3% åpent
- Fart over 3 km/h
- RPM over 1350
- Clutch slippes når sykkelen er i gir
Altså ingen problemer med forbikjøringer.
Re: Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
Posted: 21 Apr 2011, 10:43
by Jan-Ivar
OK: bare gjør meg noen tanker.
jobebr til daglig med bil og ser jo masse morsomem ting som kan skej som egentelig ikek skal skje. bare derfor jeg spør.