Olje på 01 Big Twin

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Coldman

Re: Olje på 01 Big Twin

Post by Coldman »

takamine4 wrote:chrissenator. Siden du også har erfaring/vett mye onm olje, vett du også at motoren har den største slitetiden før motoren er varm.
pluss at ved bruk av god olje, annbefaler også oljeprodusentene å bytte på våren, for at du skal starte den opp med ny olje.

Hvis en tenker på sur olje som står i motoren hele vinteren, kan en også tenke på hvor mye olje er det egentlig i motoren i det hele tatt? (altså ikke i oljetanken (ok tc da)
Nå ble jeg forvirret. Jeg som trodde jeg hadde funnet den enkle løsningen, nemlig å følge boka. Ny olje før vinterlagring og eller følge intervallene.

Bør man altså skifte olje om våren også?

På min er det forresten ikke egen oljetank. Om man nå skulle være redd for sur olje, kunne man jo bare tappe av olja før vinterlagring... fordi mesteparten altså er i tanken... men så enkelt er det vel ikke? Det vil jo ligge sur olje i lagre mm om man tømmer tanken aldri så mye. Så da akter i alle fall jeg å skifte til ny olje før vinterlagring - og kjøre meg en runde slik at jeg får blanda ut den gamle dritten skikkelig. Jepp, jepp.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Guffen

Post by Guffen »

Er det noen som har havarert/fått ødelagt noe, eller kan påvise skader/økt slitasje fordi man har byttet olje på galt tidspunkt i forhold til sesongstart/-slutt? Eller konsekvenser av at man har kjørt to-tre sesonger på samme olje? (Forutsatt at det er nok, selvsagt).

Jeg synes det minner litt om flisespikkeri.....
Sharpeye

Post by Sharpeye »

Guffen wrote:Er det noen som har havarert/fått ødelagt noe, eller kan påvise skader/økt slitasje fordi man har byttet olje på galt tidspunkt i forhold til sesongstart/-slutt? Eller konsekvenser av at man har kjørt to-tre sesonger på samme olje? (Forutsatt at det er nok, selvsagt).

Jeg synes det minner litt om flisespikkeri.....
Det kan du nok ha rett i, i og med at oljer i dag har høy kvalitet. Men et oljeskift koster så lite og gjør så bra. Da får man ut gammel koks og sot som reduserer oljen smøre, kjøle og renseegenskaper. Det beste er da å få dette ut på høsten. Og så er sykkelen klar til våren.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
Guffen

Post by Guffen »

Helt enig med deg Sharp. Det er jo meningen man skal skifte olje, og det har en hensikt, og jeg heller også til den oppfatning at høst er best. Men der slutter det for min del :-)

Hadde det enda vært om olje til matlaging, eller massasje eller noe annet spennende :-)
Dusty

Post by Dusty »

Takker for mange gode råd folkens,ser at det er mange forskjellige meninger her :shock: men takk uansett for alle gode forslag :?
Dude

Post by Dude »

Jeg har brukt biltemaolje på både biler og mc i en god del år, uten noen problemer, og det er vel ikke å forvente heller, ikke før maskineriet har gått veldig langt hvis det er dårligere olje.

Det er jo en mulighet for at den dyre merkeoljen til f.eks HD er bedre, så jeg har nå brukt den på den nye sykkelen, for det er jo altfor lite penger å gamble for. Har man kjøpt en sykkel til over 200K så går det greit å koste på den de 2-300 kronene ekstra en gang i året. Men jeg tror veldig sikkert biltemaoljen hadde holdt veldig bra. Den er jo testet, og står ikke tilbake for merkeolje som er flere ganger dyrere. Tror det er viktigere å bytte olje ofte enn hvilken olje man bruker, så lenge den oppfyller kravene.

Det blir så godt som alltid en diskusjon når olje blir tema :-) men er man usikker, velg den dyre som noen mener er bedre, for det er så lite penger i den store sammenhengen, og det er vel verdt noen hundrelapper å ikke behøve å ha den usikkerheten.

Hvis man vil bytte olje om høsten og våren som mange gjør, bytt til biltemaolje på høsten, og bytt til en dyrere merkeolje om våren kanskje?
Freedom is very expensive.....
`08 FXDF
Sharpeye

Post by Sharpeye »

takamine4 wrote:Sharpeye,,du skriver at du ikke synes at gamle motorer skal gå på ny type olje, og i neste innleg du skriver, sier du at "i og med at oljer i dag har høy kvalitet". Snakker deg litt imot der. Til dags dato tror jeg ikke det er noen motor produsenter som ikke vil at en skal bruke betre olje, enn oljen som på produksjons tidspunktet var tilgjengelig.

Etter mangen tester på oljer, er det som jeg har nevnt, oppvarmingstiden som sliter på motoren. Det er også testet om oljen faktisk mister smøre evnene etter x kjørte km. De testet 3 motorer (pluss 3 i reserve, for å se om resultatene stemte) 1 motor byttet olje og oljefiler etter hva produsentet sa. 2. byttet kun oljefiler, mens 3. bil byttet ingenting.
Etter 50.000 testet de slitasje, bilen som ikke hadde byttet filer var den eneste de kunnne se forskjell på. etter 100.000 testet de, (bilen som ikke hadde byttet oljefiler nådde kun 68.000 km, før den skar seg) forstsatt ingen forskell mellom de resterende to biler. Etter 150,000 km, var det fortsatt ingen forskell. (testen sluttet her)

OK, smøreegenskapene blir det sammen, filteret filtrerer ut drit. MEN å kjøre en motor i ett, er en annen ting en å bruke den i flere år. Derfor dette ang surhet. Tok kontakt med Pennsoil for å få ett svar fra de, de sa at med deres syntetsike olje, var jo mye av poenget at det ikke skulle danne seg surhet i oljen. Også de mente at våren var en bedre tid å bytte på, enn å risikere at det kunne komme kondens i oljen ved vinterlagring. Der det tross alt er mye slitasje ved første oppstart, eller ved oppstart på vinteren for at den skal svive litt for å unngå opptørking.

MEN jeg er vel av den oppfatning at valg av olje, bytting av olje, er som å snakke om kona. Alle har forskjellige meninger og opplevelser.
Hvis du leser litt nøyere bruker jeg ren SAE50 på veteransykkelen fordi den motoren var konstruert for den type olje og går best på den. Dette har jeg sjekket mang en gang med flere oljeeksperter. Ny moderne olje bruker jeg selvsagt på min nyere HD som er konstruert for det.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
Sharpeye

Post by Sharpeye »

Tror det blir mye egen synsing om oljer og når oljen bør/skal byttes fordi man ikke har sjekket med fagfolk om dette.
Det holder ikke alltid heller å høre med mc verkstedet (men oftest gjør det selvsagt det). Å sjekke med fagfolk som kun driver med olje er nok det beste (ringe f.eks Castrol, Esso, Shell you name it). Da blir det ikke synsing med viten.

-97 Heritage FLSTC-
Guffen

Post by Guffen »

Hvorfor ikke lese og følge det som står i manualen?
Å spørre en selger om hvor ofte man skal kjøpe olje hos dem kan vel ikke være helt nøytralt.

De fagfolk som bør spørres er vel motorprodusentene.
Coldman

Post by Coldman »

Guffen wrote:Hvorfor ikke lese og følge det som står i manualen?
Enig - inntil det kan bevises at det ikke er fornuftig. :mrgreen:

Jeg syntes det var litt mye lyd fra primæren min. Nevnte dette for Jonny i Skee da vi var innom der er gang. Han hadde løsningen i form av en superolje. Det kom til å bli helt stille, sa han. Fantastisk olje osv. Vel, jeg var nå skeptisk, men bet på. Pøh... ingen forskjell. Føler meg ikke lurt eller noe - og Jonny skal avlegges flere besøk. Veldig trivelig, bare så det er sagt.

HD-olja som anbefales i manualen er neppe verdens beste og alt annet enn verdens rimeligste, men jeg tror nå den er god nok. Og siden de (HD) anbefaler olje- og filterskift før vinteropplaget, følger jeg det.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”