STARTEREN HAR LØSNET LITT!

Shovelhead
Post Reply
AlbertH

STARTEREN HAR LØSNET LITT!

Post by AlbertH »

Hei!
Jeg skulle gjerne ha konsultert noen litt i sakens anledning - STARTEREN HAR LØSNET LITT!

Dette er en FX 1200 1976 årgang. Jeg har demontert oljetank og batteri og ser hvordan festene for startmotoren på Shaft housingen er. Starteren er godt fast i Shaft housing, men Shaft housing er litt løs fordi en av skruene (mutter) er litt løs.

Det er de to skrufestene i "Shaft housing" som er litt løse. Det vil si - det er bare den ene som som ikke vil "ut eller inn"! Den skruen - som ligger nærmest bakover (mot bakhjul) er grei nok. Den kan trenge en sprengskive. Men den som går inn på andre siden på Shaft housing - den går bare rundt og rundt. Jeg tror det er en vanlig type låsemutter - slik som har blå plast inni - ! Det er bare det at skruen er blitt slakk og dermed er hele Shaft housingen litt løs. Jeg kan stramme opp den bakre skruen, men det hjelper ikke nok.

Nå har jeg løsnet startmotoren og gjort klart til å ta den ut. Dermed kommer jeg jo mer inn til Shaft housingen, men jeg tror ikke det løser prøblemet med den skruen som bare går rundt og rundt!?

Det store spørsmål er nå: - - hvordan kommer jeg til for å få tak i den fremre skruen - på Shaft housingen - den som bare går rundt og runt og ikke vil inn og ikke vil ut, men, som altså er litt slakk og gjør Shaft housingen også slakk/liltt løs!? Hvor finner jeg hodet så jeg kan holde den fast slik at mutra løsner mer eller kan festes helt?!?

Håper dette ble forståelig og at noen har tid til et svar.

Ha en fin dag.

Alberth
Per-øivind

Re: STARTEREN HAR LØSNET LITT!

Post by Per-øivind »

Du må nok av med primær dekselet ditt for å se hva slags innfestning det er der. Har sett forskjellige innfestninger, bolter med og uten mutter og gjengeskrue som sitter i primærdekselet som du dytter shaften på og setter fast med mutter.
viking

Re: STARTEREN HAR LØSNET LITT!

Post by viking »

Ditt problem er nok sansynligvis at gjengene på den ene pinbolten, evt gjengene i innerprimæren er gåen. Om det er selve pinbolten som er problemet så skal du ha en som heter 24811-59A, Stud, starter shaft housing. Hvis det er gjengene i innerprimæren som er gåen så er løsningen helicoil eller å borre opp, slå nye gjenger og så inn med ny overdimensjonert pinbolt eller en vanlig skrue/bolt...
Det er altså ingen gjennomgangsbolt som det er mulig å holde igjen for å stramme, men en pinbolt som er skrudd fast i innerprimæren.
Forutsetter at det er originalt, ikke ombygd eller modifisert på noe vis.
Kjør som om enhver bilist er en elg! "Gammelt vikingordtak!"
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”