Noen spørsmål om Sportster..

User avatar
Børson
Posts: 127
Joined: 09 Mar 2010, 23:51

Re: Noen spørsmål om Sportster..

Post by Børson »

Det ser nesten ut som du har en "thunderslide" slide, og da er det originalt med alle hullene som jeg kan se ut i fra bildet her.
Image

Står litt om denne "sliden" her:
http://xlforum.net/vbportal/forums/show ... nder+slide" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.dynojet.com/pdf/European/Har ... 12.001.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Har planen klar,men skal bare først :)
User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Post by Scirocco »

Når det gjelder forbruk kan jeg jo fortelle hva jeg opplevde.
Riktig nok ikke sportster, men prinsippet er det samme.
Jeg synes også jeg hadde høyt forbruk når jeg fikk Nattoget mitt. Denne er også trimmet og det sies at det skal være +- 100hk på denne. Og første året kjørte jeg det motoren var god for. Mye akselerasjoner, forbikjøringer og generellt aggressiv kjøring. Forbruket lå på godt over litern. Men 1.mai var jeg med et følge som kjørte stille og rolig rundt Mjøsa. Og overraskelsen var stor når jeg oppdaget at forbruket lå på det halve.
Med andre ord har kjørestilen mye å si. Er du vant med å kjøre plasrakett kan det hende at forbruket går ned om du innser at det er en Harley du kjører og tar det litt mer med ro :-)
User avatar
TrueBeliever
Posts: 66
Joined: 09 Mar 2010, 20:32

Re: Noen spørsmål om Sportster..

Post by TrueBeliever »

!"#¤%&/( NÅ ER JEG SKIKKELIG OPPGITT OVER MEG SELV!!! Etter å ha lånt en slide av Børson tok jeg meg en testtur, og resultatet var fortsatt det samme... Da jeg kom tilbake til garasjen skulle jeg sjekke pluggene. Fremre sylinder var gloheit, bakre var såvidt lunket. Skrur ut bakre tennplugg og ser at den er helt svart av sot, og finner ut at den ikke vil gniste. Fremre funker fint. Rengjorde bakre plugg, sjekker gnist og starter sykkelen på nytt.. Tok en kjapp tur og nå går sykkelen som ei kule. ER DET MULIG?? Jeg husker at jeg har sjekket gnisten bak før, men sjønner ikke at jeg ikke har oppdaget hva som var problemet før..

Men når et problem er fikset blir et annet avduket (tror jeg). Virker som om motoren/klutsjen slurer ved gasspådrag (turtallet øker mye kjappere enn hastigheten..). Får se mer på det i morgen.

Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe. Har i hvert fall lært masse om hvordan forgasseren funker. Tok et bilde av min slide/springseat/nål sammenlignet med det jeg lånte av Børson (mitt til høyre og børsons til venstre). Ser ut som et thunderslide kit ja!

Børson: Jeg skifter tilbake til min gamle slide i morgen og tar en testtur opp til deg hvis du er hjemme? Når på dagen i så fall?
Live to Fight - Fight to Live
User avatar
TrueBeliever
Posts: 66
Joined: 09 Mar 2010, 20:32

Re: Noen spørsmål om Sportster..

Post by TrueBeliever »

To etterbrennere til forrige post:

Klutsjen ble nylig skiftet av forrige eier, for ca 1 år siden, så det ville overraske meg og den begynte å bli sliten. Da må den i så fall være montert feil..

Thundersliden er laget av plast, og er merkbart lettere enn den originale i metall. Derfor kreves det nok mindre vakum for å løfte den, som igjen gjør det mulig å kjøre med 5 ekstra hull. Jeg får se mer på hvor godt det funker i morgen.
Last edited by TrueBeliever on 02 May 2010, 20:30, edited 1 time in total.
Live to Fight - Fight to Live
User avatar
Børson
Posts: 127
Joined: 09 Mar 2010, 23:51

Re: Noen spørsmål om Sportster..

Post by Børson »

TrueBeliever wrote:!"#¤%&/( NÅ ER JEG SKIKKELIG OPPGITT OVER MEG SELV!!! Etter å ha lånt en slide av Børson tok jeg meg en testtur, og resultatet var fortsatt det samme... Da jeg kom tilbake til garasjen skulle jeg sjekke pluggene. Fremre sylinder var gloheit, bakre var såvidt lunket. Skrur ut bakre tennplugg og ser at den er helt svart av sot, og finner ut at den ikke vil gniste. Fremre funker fint. Rengjorde bakre plugg, sjekker gnist og starter sykkelen på nytt.. Tok en kjapp tur og nå går sykkelen som ei kule. ER DET MULIG?? Jeg husker at jeg har sjekket gnisten bak før, men sjønner ikke at jeg ikke har oppdaget hva som var problemet før..
Hadde prakk selv med min i dag.
Kjørte til Malvik(motorveien) og gamle veien tilbake.
Da fjusket "hæsten" min som bare rakkern hele veien hjem.
Sjekket plugger, og de var kølsvarte :).
justerte ned blandingsskruen og rensket pluggene, og da gikk den fint igjen, :err: :err:
Må vel til med litt småjusteringer fromover tenker jeg :lol: :lol:
TrueBeliever wrote:Men når et problem er fikset blir et annet avduket (tror jeg). Virker som om motoren/klutsjen slurer ved gasspådrag (turtallet øker mye kjappere enn hastigheten..). Får se mer på det i morgen.

Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe. Har i hvert fall lært masse om hvordan forgasseren funker. Tok et bilde av min slide/springseat/nål sammenlignet med det jeg lånte av Børson (mitt til høyre og børsons til venstre). Ser ut som et thunderslide kit ja!

Jeg skifter tilbake til min gamle slide i morgen og tar en testtur opp til deg hvis du er hjemme? Når på dagen i så fall?
Er hjemme hele dagen jeg, så send på melding og kom når det passer deg :)
Har planen klar,men skal bare først :)
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Noen spørsmål om Sportster..

Post by Harlex »

Det var jævlig mye plukk for så lite problem.... Jaja... Det positive er som du sier læringen.... Min klutsj slurte ved kraftig gasspådrag/høyt turtalll etter 1200 konvertering men med litt justering av clutsj ble den helt fin.
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
TrueBeliever
Posts: 66
Joined: 09 Mar 2010, 20:32

Re: Noen spørsmål om Sportster..

Post by TrueBeliever »

Testturen opp til Børson endte med stopp i Okkstadbakken.. Sykkelen slurte mer og mer under gasspådrag, og halvveis opp bakken slurte den så mye at sykkelen stoppet selv om motoren gikk. Er til og med mulig å rulle sykkelen bakover selv om den står i gir nå. Lukter svidd kløtsj. Noen som har erfaring med dette?

Når kløtsjen var gåen på en gammel bil jeg hadde var det ikke mulig å få den ut av gir, og man måtte starte den i gir for å kunne kjøre den.. Dette er ikke problemet nå, det virker nesten som om kløtsjplatene ikke får kontakt eller noe... Ser ut som jeg kommer til å åpne hele primæren/kløtsjen når jeg får tid, sikkert ikke før 17. mai helga...
Live to Fight - Fight to Live
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Noen spørsmål om Sportster..

Post by Bernt »

Tror ikke at det er clutchen som er slitt. Det kan være justering skruen i senter som har løsnet og skrudd seg ut.
User avatar
Børson
Posts: 127
Joined: 09 Mar 2010, 23:51

Re: Noen spørsmål om Sportster..

Post by Børson »

Bernt wrote:Tror ikke at det er clutchen som er slitt. Det kan være justering skruen i senter som har løsnet og skrudd seg ut.
Vi prøvde å skru justeringsskruen 3-4 omdreininger inn, og da tok clutchen bittelitt.
Kan det være at clutchen har sluret så mye at lammelene er blitt glasserte tro ?

http://xlforum.net/vbportal/forums/show ... p?t=227842" onclick="window.open(this.href);return false;
Har planen klar,men skal bare først :)
User avatar
TrueBeliever
Posts: 66
Joined: 09 Mar 2010, 20:32

Re: Noen spørsmål om Sportster..

Post by TrueBeliever »

Den foreløpige enden på visa er slik:

Da jeg trillet sykkelen hjem var det noen fra en lokal klubb som tilbydde sin hjelp. Mens jeg var på jobb en drøy uke fikk de skrudd opp primæren og sett/fikset på problemet. Det viser seg at primærkjedet, lager til klutsjkurven og lameller måtte byttes. Clutch huben er realtivt slitt den også, men krysser fingrene for at den holder ut sesongen. Kjempemessig å få hjelp i fra folk i hvert fall, det satte jeg utrolig stor pris på!! :)

Etter å ha kjørt sykkelen en runde nå, slurer den fortsatt litt ved gasspådrag. Håper dette bare har noe med fininstilling av clutchen å gjøre.. Får sett mer på det i helga...
Live to Fight - Fight to Live
Post Reply

Return to “Sportster”