Det er også viktig å sjekke primær kjeden.... Den er årsak i en del vibrasjoner, når du kjører og når du skal stoppe går sykkelen lett i fri fra 1 og opp - 2 og ned?..
Omdreving til en tann eller tre på primær hjulet(fremre drev på reimen) løser evnt vibrasjoner om det ikke er primær kjeden..
Det finnes mange løsninger til å "fjerne" vibrasjoner med dempere ol i styre men det fjerner ikke selve problemet - men bare ytterste konsekvens og effekten av vibrasjonene der du føler de, er det feks primærkjeden og man setter på vekter i styret så er jo fremdeles primæren eks for slakk!.
Primærkjeden er utrolig enkel å kontrollere og å justere - 30min så er den årsaken eliminert - det inkludert clutch justering.(dette bør gjøres hver 5000km anyway)
Å dreve om fra Europa mod 883 med 28 tenner til 29 eller 30 er en annen og effektiv løsning - selv har jeg liggende et 30tenners drev som jeg skifter nå en av dagene så mister jeg litt på akselerasjon men får en større toppfart, det viktigste er å redusere turtall på alle gir og etter sigende skal man med 30tenner kunne ligge på flat vei i 80kmt på 4gir uten at sykkelen rister ut tenner og påfører leddgikt
Har ikke helt tabellen foran meg men ca 600rpm lavere på motoren i 4gir og litt mer i 5gir med 30 tenner fremre drev/front pulley.
Alternativt kan man dreve om primær drev til standard 1200 - obs da må man ha lengre kjede og får da enda bedre forhold mtp vibrasjoner og rpm/fart - bytter man både primær og sekundær drev blir forholdet ca identisk til stock 1200 gear.
Rimeligste løsning for å knekke vibrasjonsgåten er i rekkefølge:
1 Justering av primær kjede + clutch.
2 Dreve om til 29/30 fremre sekundær drev/front pulley(det florerer av brukte til noen hundringser- helst originalt(nytt billigst i -USA)).
3 Dreve om bakre primær(dyrt og litt knot med clutch hub etc - men veldig effektivt og stabilt).
Vibrasjoner i speil og peggs skal forsvinne, det blir nevnt i tråden stempler i billige 1200kit og det kan ikke understrekes godtnok tydeligvis at billige kit er noe forbanna makkverk og kan sammenlignes med en pacemaker fra Kina til 34.90,- og en med garanti til 14000,- det er helt latterlig å spare 500-1000kr på et billig kit når halve motoren slites i stykker grunnet ubalanse, seriøse kit som eks mitt har "målebrev" på stemplene som faktisk stemmer