GPS
GPS
Jeg vet at temaet er noe følsomt å snakke om for HD eiere:-) Tilsøle en så flott sykkel med en plastdings som hjelper deg å finne veien. I jobben min som sjåfør bruker jeg GPS mye så har blitt godt vant med å ikke sitte med kartboka på fanget hele tiden. En ting jeg ikke liker er å kjøre på måfo i store byer som Berlin, Hamburg og min nye hobby...det å finne de lokale HD butikkene rundt omkring i Eurpoa.
Jeg ser at Tom Tom og Garmin har hver sin GPS. Jeg kjenner kun Tom Tom sine produkter for bil og er godt fornøyd med de, men kanskje andre har erfaringer med GPS på sykkel? Bruk av hansker på skjerm, montering, synlighet i sol, kvalitet på skjerm, kvalitet på kart, oppdateringer også videre.
Om innlegget bryter totalt med alt som har med HD kultur å gjøre, bøyer jeg meg i støvet og skylder på min "rookie" status:-)
Jeg ser at Tom Tom og Garmin har hver sin GPS. Jeg kjenner kun Tom Tom sine produkter for bil og er godt fornøyd med de, men kanskje andre har erfaringer med GPS på sykkel? Bruk av hansker på skjerm, montering, synlighet i sol, kvalitet på skjerm, kvalitet på kart, oppdateringer også videre.
Om innlegget bryter totalt med alt som har med HD kultur å gjøre, bøyer jeg meg i støvet og skylder på min "rookie" status:-)
- Christer
Re: GPS
Hei.
Jeg har brukt min Tom Tom Rider et par sesonger nå og er veldig fornøyd med den. I tillegg til sykkelfeste kjøpte jeg også sugekopp feste til bien. Funker flott. LITT vanskelig å se når sola skinner rett på, men det er sikkert de andre også. Denne har i alle fall "skyggelue", som hjelper noe.
Det eneste som irriterer meg er at Rideren kjenner igjen holderen for sykkel, og når du begynner å kjøre slår det inn en egen kjøremeny. Denne har redusert antall valg, og det synes jeg er noe dritt. 3-4 standard valg, samt en som du kan velge selv at et utvalg. Driver og jobber sammen med Tom Tom nå for å bli kvitt denne funksjonen. Egentlig er det bare èn knapp jeg virkelig mangler når jeg kjører, og det er "sett som besøkt og gå til neste waypoint". Når jeg har laget en tur på forhånd med flere waypoints er det et problem at jeg må stoppe for å få gjort dette. Vanligvis setter man et waypoint til en by eller tettsted. Også vanlig er det at gjennomfartsveiene går litt i utkanten av sentrum. Dervet treffer man ikke waypointet akkurat, og du får hele tiden beskjed om å snu. En slik "gå til neste waypoint" ville derfor vært fin å ha i kjøremenyen. Vi får se om jeg får det til sammen med Tom Tom. Ellers fungerer den 100%. Fulgte også med liten høytaler til å legge inni hjelmen, og mikrofon på bluetooth. Kan bruke mobilen og alle de tinga der.
Dette var min erfaring. Håper du finner en du blir fornøyd med.
Jeg har brukt min Tom Tom Rider et par sesonger nå og er veldig fornøyd med den. I tillegg til sykkelfeste kjøpte jeg også sugekopp feste til bien. Funker flott. LITT vanskelig å se når sola skinner rett på, men det er sikkert de andre også. Denne har i alle fall "skyggelue", som hjelper noe.
Det eneste som irriterer meg er at Rideren kjenner igjen holderen for sykkel, og når du begynner å kjøre slår det inn en egen kjøremeny. Denne har redusert antall valg, og det synes jeg er noe dritt. 3-4 standard valg, samt en som du kan velge selv at et utvalg. Driver og jobber sammen med Tom Tom nå for å bli kvitt denne funksjonen. Egentlig er det bare èn knapp jeg virkelig mangler når jeg kjører, og det er "sett som besøkt og gå til neste waypoint". Når jeg har laget en tur på forhånd med flere waypoints er det et problem at jeg må stoppe for å få gjort dette. Vanligvis setter man et waypoint til en by eller tettsted. Også vanlig er det at gjennomfartsveiene går litt i utkanten av sentrum. Dervet treffer man ikke waypointet akkurat, og du får hele tiden beskjed om å snu. En slik "gå til neste waypoint" ville derfor vært fin å ha i kjøremenyen. Vi får se om jeg får det til sammen med Tom Tom. Ellers fungerer den 100%. Fulgte også med liten høytaler til å legge inni hjelmen, og mikrofon på bluetooth. Kan bruke mobilen og alle de tinga der.
Dette var min erfaring. Håper du finner en du blir fornøyd med.
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
FLHTCUSE
Har TomTom Rider førstegenerasjon, og den er jeg fornøyd med på sykkelen, men irriterer meg blå over den i bil. Fordi flesteparten av menyalternativene forsvinner med en gang kjøretøyet er i bevegelse, så jeg kan bare drite i å taste inn en adresse feks før bilen har stått i ro noen sekunder (rødt lys etc er liksom ikke tid nok) Det skal visst ikke være sånn, nå har jeg resettet den og gått gjennom sikkerhetsinnstillingene, men har ikke prøvd den igjen i bil siden. Har ikke store håpet, for å si det slik
Men lese sms og svare på dem går fint via GPSen mens man sitter på sykkelen i fart, akkurat som DET er noe mindre trafikkfarlig enn å taste adresser når GPSen ikke står i MC-holderen??
Men lese sms og svare på dem går fint via GPSen mens man sitter på sykkelen i fart, akkurat som DET er noe mindre trafikkfarlig enn å taste adresser når GPSen ikke står i MC-holderen??
Jeg har oxo førstegenerasjon Rider, veldig fornøyd. Jeg har oxo laget en HD poi base for skandinavia som ligger ute på http://www.tomtom.no" onclick="window.open(this.href);return false; sitt forum. Til info så ligger det HD poi baser for andre land i TomTom Home for nedlastning.
Supert, tusen takk for hyggelige svar. Jeg har lest nettop det du sier BikerEva at en del av funksjonaliteten kobles ut når man dokker på sykkelen. Menyer blir borte osv. Men sånn er det vel bare...MPX sier at det kommer en ny Raider nå i vår, så tror nok at jeg venter på den istedet for å starte på "nytt" med Garmin sine GPS. Forumet til Nystul er også helt supert. Visste ikke at det var en HD poi base der:-) Jeg som har laget min egen....
- Christer
Misforstå meg rett, GPSen er helt knall til MC-bruk. Jeg synes feks å kunne søke på postnr er genialt, jeg har fartet litt rundt med andre utgaver i og rundt Oslo, og det er ultrafrustrerende å ikke kunne finne en gate utenfor en stor by, om man ikke vet hvilken kommune den ligger i, feks!
Men irriterende til bilbruk når man gjerne har en sidemann som kan taste på den, om man ikke gjør det selv i fart (litt enklere å drive med fartsknotting i bil enn på MC)
Skal se om jeg har fått orden på det nå!
Men irriterende til bilbruk når man gjerne har en sidemann som kan taste på den, om man ikke gjør det selv i fart (litt enklere å drive med fartsknotting i bil enn på MC)
Skal se om jeg har fått orden på det nå!
Jeg har Gramin GPS, og den fjerner ikke noe funksjonalitet i fart. Jeg kan taste av hjertens lyst. Jeg er foresten veldig fornøyd med min. Den er grei å betjene med hansker på, fin å zomme ut og inn, jeg får lagret det jeg vil, og den tar meg som regel dit jeg skal. En og annen merkelig omvei nå og da, men det spiller jo ingen rolle for en MC-fører
Da har VG testet GPS til motorsykkel.
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10004353" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10004353" onclick="window.open(this.href);return false;
Raskere enn sin egen.....
Yepp, fikk med meg at Garmin kom med 220. Jeg har akkurat kjøpt meg en Tom Tom Rider gen.2 og prøvde den for første gang i helgen. Så langt er den som forventet, akkurat like brukervennlig som de andre jeg har fra Tom Tom. Det at den blir "låst" i MC dokkingen kan løses med å teipe over kontakt nr. 2 på selve dokking platen. Da tror GPS at den sitter i bilfeste og du har full funksjonalitet om du ønsker det...BikerEva wrote:Har TomTom Rider førstegenerasjon, og den er jeg fornøyd med på sykkelen, men irriterer meg blå over den i bil. Fordi flesteparten av menyalternativene forsvinner med en gang kjøretøyet er i bevegelse, så jeg kan bare drite i å taste inn en adresse feks før bilen har stått i ro noen sekunder (rødt lys etc er liksom ikke tid nok) Det skal visst ikke være sånn, nå har jeg resettet den og gått gjennom sikkerhetsinnstillingene, men har ikke prøvd den igjen i bil siden. Har ikke store håpet, for å si det slik
- Christer
Ahhhh. Takk for det tipset. Det skal jeg forsøke. Jeg spurte Tom Tom om dette, men de ville ikke gi meg akkurat den beskrivelsen. De sa også at dette med sikker kjøremeny ikke ville bli forandret på. Jeg argumenterte med at en av knappene du kan velge heter "se gjennom kart", og at det å sitte på holde på med dette neppe er mer trafikksikkert enn å ha en knapp som heter "hopp til neste waypoint". De skulle se på saken, men det er vel lite trolig at det skjer noen endringer her. Men, da ser det ut som om vi kan mekke det selv.
Kontakt nummer 2 fra venstre?
Kontakt nummer 2 fra venstre?
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
FLHTCUSE