Forrige eier har brukt HD360 20W50...
Er det noe problem at jeg i forbindelse med skifte av oljefilter bruker helsyntetisk motorsykkelolje 10W40 fra Biltema? Se link. Olje har jeg ikke greie på, men folk sier at man bare betaler for HD-navnet på oljen.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... 000022967/
Olje til 2011 XL883N Iron...
Olje til 2011 XL883N Iron...
2011 Harley-Davidson XL883N Iron
Re: Olje til 2011 XL883N Iron...
Bruker mobil 1 5w50 peaklife fullsyntetisk kjøpt på Jula for 399kr 4 ltr. Kjører sportser 2003 Har også montert scavenger. 

- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Olje til 2011 XL883N Iron...
Det er korrekt, du betaler veldig mye for navnet på HD oljen og den kommer middelmådig ut på tester.
Mustang og meg mfl bruker Mobil1 5W50 peaklife oljen som fåes på coop, obsbygg europris og jula på tilbud til 399kr å 4liter - helt suveren olje til en herlig pris
Mustang og meg mfl bruker Mobil1 5W50 peaklife oljen som fåes på coop, obsbygg europris og jula på tilbud til 399kr å 4liter - helt suveren olje til en herlig pris

To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Olje til 2011 XL883N Iron...
Blir bortimot frustrert nå som jeg leter etter "den beste" olja for min HD.
Kjøpte en fireliter med peaklife i dag, men når jeg leser her http://www.trb-cycles.no/?PageID=143&ItemID=11230 så står det jo der at den olja ikke skal brukes. Hva skal en stakkar tro på?
Kjøpte en fireliter med peaklife i dag, men når jeg leser her http://www.trb-cycles.no/?PageID=143&ItemID=11230 så står det jo der at den olja ikke skal brukes. Hva skal en stakkar tro på?
Trond Erik
'11 Iron Stage I
When life throws a curve...lean into it and open the throttle
'11 Iron Stage I
When life throws a curve...lean into it and open the throttle
Re: Olje til 2011 XL883N Iron...
Nei, si dét du... Jeg ga opp alle de forskjellige svarene jeg fikk fra flere hold, og dro ned til Harley Davidson Trondheim. Der kjøpte jeg oljen de anbefalte... Koster litt mer siden HD-logoen står på flaska, men det er ikke mamge kronene.TEH wrote:Hva skal en stakkar tro på?
2011 Harley-Davidson XL883N Iron
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Olje til 2011 XL883N Iron...
Du skal tro på det som HD selv krever som produsent av motoren og de krever ifølge TRB API:SH , CH -4 , CI -4 og CJ -4TEH wrote:Blir bortimot frustrert nå som jeg leter etter "den beste" olja for min HD.
Kjøpte en fireliter med peaklife i dag, men når jeg leser her http://www.trb-cycles.no/?PageID=143&ItemID=11230 så står det jo der at den olja ikke skal brukes. Hva skal en stakkar tro på?
Og husk på at i FSM Factory Service Manual er det spesifisert ALLE krav til oljen som aksepteres, KVALITETEN derimot er et annet kapittel.
På din 2011 så er det helsyntetisk olje som gjelder, HD har en blanding av mineral og syntetisk som kalles 360 osv - det er da en delsynt som ikke kom så veldig godt ut kvalitetsmessig i tester( bobistheoilguy.com ). Alikevel nekter jeg å tro at oljen på noen måte ødelegger motoren din ved normal oljebytte jmf service intvall.
Selv velger jeg å lese nøye på oljens spesifikasjoner og ha funnet at Mobil1 5W-50 Peaklife(helsyntetisk) er noe av det beste man kan få da den ligger langt over HD's krav, den er produsert av Mobile1 som utvilsomt er en av de ypperste produsenter av olje, den selges for 100kr literen på Jula, Europris, Obs osv - den har retten viskositeten og tåler norsk vinter.
TRB kommer med en absurd floskel om nåle/rullelager fra sekstitallet, verdiløs i dag. De aller fleste oljene som produseres og selges på det norske og eu markedet i dag er av grei til god kvalitet.
Levetiden på oljen er en helt annen sak, bytter du olje innenfor 8000km intervallene og oljefilter(bruk wix/kn eller andre seriøse) så kan du sikkert greit kjøre på mineralolje, bytter du en gang i sesongen uavhengig av kjørelengde er en helsyntetisk viktig. I de flest tester blir mineralolje utslitt etter ca 6500-8000Km helsyntetisk begynner å bli slitt etter ca 12-13000Km
Av prinsipp så kjøper jeg ikke en HD olje som er priset milevis over andre og bedre oljer, i tillegg så har faktisk ikke HD oljene den merking av spec som kreves i Norge - alle oljene til HD er OEM oljer, kjøpt inn på anbud levert på HD's egen emballasje - nøyaktig slik som biltema gjør og selger.
Du velger selv og nok en gang, glem det tullet med at en selger(TRB) skal fortelle deg hva som er feil med andre oljer, det er det tester og fagfolk som avgjør - og for enkelthetsskyld, når oljen jeg bruker går fint i en luftavkjølte Porsche med turbo og 500+ Hk, en Subaru Impreza med turbo og 500+ Hk er det greit i en Harley motor


To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Olje til 2011 XL883N Iron...
Helt enig med Chrissenator. Begynner på 3dje sesongen til våren med Peaklife fullsynt.




Re: Olje til 2011 XL883N Iron...
Kan jeg bruke peak life i primæren også?chrissenator wrote:Du skal tro på det som HD selv krever som produsent av motoren og de krever ifølge TRB API:SH , CH -4 , CI -4 og CJ -4TEH wrote:Blir bortimot frustrert nå som jeg leter etter "den beste" olja for min HD.
Kjøpte en fireliter med peaklife i dag, men når jeg leser her http://www.trb-cycles.no/?PageID=143&ItemID=11230 så står det jo der at den olja ikke skal brukes. Hva skal en stakkar tro på?
Og husk på at i FSM Factory Service Manual er det spesifisert ALLE krav til oljen som aksepteres, KVALITETEN derimot er et annet kapittel.
På din 2011 så er det helsyntetisk olje som gjelder, HD har en blanding av mineral og syntetisk som kalles 360 osv - det er da en delsynt som ikke kom så veldig godt ut kvalitetsmessig i tester( bobistheoilguy.com ). Alikevel nekter jeg å tro at oljen på noen måte ødelegger motoren din ved normal oljebytte jmf service intvall.
Selv velger jeg å lese nøye på oljens spesifikasjoner og ha funnet at Mobil1 5W-50 Peaklife(helsyntetisk) er noe av det beste man kan få da den ligger langt over HD's krav, den er produsert av Mobile1 som utvilsomt er en av de ypperste produsenter av olje, den selges for 100kr literen på Jula, Europris, Obs osv - den har retten viskositeten og tåler norsk vinter.
TRB kommer med en absurd floskel om nåle/rullelager fra sekstitallet, verdiløs i dag. De aller fleste oljene som produseres og selges på det norske og eu markedet i dag er av grei til god kvalitet.
Levetiden på oljen er en helt annen sak, bytter du olje innenfor 8000km intervallene og oljefilter(bruk wix/kn eller andre seriøse) så kan du sikkert greit kjøre på mineralolje, bytter du en gang i sesongen uavhengig av kjørelengde er en helsyntetisk viktig. I de flest tester blir mineralolje utslitt etter ca 6500-8000Km helsyntetisk begynner å bli slitt etter ca 12-13000Km
Av prinsipp så kjøper jeg ikke en HD olje som er priset milevis over andre og bedre oljer, i tillegg så har faktisk ikke HD oljene den merking av spec som kreves i Norge - alle oljene til HD er OEM oljer, kjøpt inn på anbud levert på HD's egen emballasje - nøyaktig slik som biltema gjør og selger.
Du velger selv og nok en gang, glem det tullet med at en selger(TRB) skal fortelle deg hva som er feil med andre oljer, det er det tester og fagfolk som avgjør - og for enkelthetsskyld, når oljen jeg bruker går fint i en luftavkjølte Porsche med turbo og 500+ Hk, en Subaru Impreza med turbo og 500+ Hk er det greit i en Harley motorsom sagt, oljen overgår kravet med god margin og litt til, den også bortimot halv pris
Trond Erik
'11 Iron Stage I
When life throws a curve...lean into it and open the throttle
'11 Iron Stage I
When life throws a curve...lean into it and open the throttle