Jan-Ivar wrote:Chrisenator@ du kan jo begynne med å lese boka: Scientific design of exhaust and intake systems.
alle som har holdt på med motorer vet at jo rettere og jevnere man kan få luftstrømmen til å bevege seg jo bedre er det.

Nå har jeg lest litt om både eksos og insugsteori og airflow - men å si at "alle som har holdt på med motorer vet jo at" da faller litt av sakligheten bort.
Jo rettere en kan styre luft jo fortere kan en få den til å flytte seg, det er greit men nå skal jo luften inn i en sugemotor, videre igjennom toppen og forbi ventilen og ned i forbrenningskammeret. Så jada jo rettere jo fortere, men det trenger jeg ikke lese noen bok for å vite, det har jeg regnet på og lest for mange år siden.
Når man bruker et utoverbøyd rør til å feste luftfilteret på får man en veldig ønsket effekt, kaldere luft, da får man mer luft inn i forbrenningskammeret og høyere effekt(forutsatt korrekt justert tenning osv). I mange tilfeller så benyttes denne metoden for å øke effekt og denne metoden er det håpløst å påstå er dårlig eller mindre god en konvensjonell løsning med filterhuset direkte på forgasser. En ladeluftkjøler gjør det samme og det fungerer veldig bra i turbo oppsett.
Kan jeg tillate meg å si at alle som har litt kunnskap og har skrudd og tunet litt motorer vet jo dette selvsagt?.
Det er ørten teorier og ymse løsninger på det meste, noen vil ha glatte inntaksvegger for luft, noen vil ha golfball mønster og noen vil ha glassblåste inntaksvegger og he ligger det forskjellige teorier bak, som eksempel har Forcewinder XR 2 filteret en utfresing som lager en vortex(hvirvelstrøm) den finessen økte flowen med 18% - data på målingene finner du på NRHS og hammer performance sine sider og på Forrcewinder sine sider.
En annen viktig ting å ta med er om man skal blodtrimme eller bare ha et annet filter enn det originale. De aller fleste seriøse aftermarket filtere leverer mye mer luft enn det originale HD filteret, og det er til normalt helt kurant, man merker normalt egentlig ikke mye forskjell kun med et nytt luftfilter alene. Skal man trimme seriøst så begynner mange faktorer å tre inn, og kravene til luftfilter forsvinner til slutt med feks top fuel drag hvor man gjerne bruker åpen VS(velosity stack) for å få trompet(venturi) effekt. Neste blir jo tvangsføding av luft med turbo eller kompressor.