Med mindre bremsepumpe får du mindre kraft. Tror ikke at du skal bruke bremsepumpe og calippere som ikke passer sammen.
Det skal være 11/16 bremsepumpe for dual disc. Det er anleggsflaten på bremseklossene som bremser skiven. Og da er det calippere med flest mulig stempel som er tingen for å forbedrer bremsene.
På tide med bedre bremser?
Re: På tide med bedre bremser?
Med en mindre pumpe får man høyere trykk ved mindre kraft på hendelen. Det er teorien bak.
Men etter det jeg skjønner er 11/16" det jeg nok kommer til å gå for så for jeg se om det holder, hvis ikke får jeg bytte calippere
Men etter det jeg skjønner er 11/16" det jeg nok kommer til å gå for så for jeg se om det holder, hvis ikke får jeg bytte calippere
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Re: På tide med bedre bremser?
Nettopp, men sjekk dim som står på nå....tutte wrote:Har fått råd (ikke her) om å sette på mindre bremsepumpe da vil jeg få mere kraft.Vigdilan wrote:Med skikkelige bremser er det lettere å dosere bremsekraften, men det enkleste trikset er å sjekke boring på bremsesylinderen du har. Den kommer i 3 forskjellige boringer der 3/4" er den største og 5/8"er minst. 11/16" er det rette for bedre bremsefølelse og kraft med doble skiver. Om du tar bremsepumpa av så er boringen stemplet inn på flaten mot gasshåndtaket, Denne boringen kom på sykler med dobble skiver fra 1984. Eller så kjøper du komplett styre fra 1996 og opp til en sykkel med dobble skiver som også funker mye bedre, men pga eletrise koblinger blir mer arbeid...
Re: På tide med bedre bremser?
Men med mindre pumpe, flytter du også mindre bremseveske i rørene. Og det er bremsevesken som presser klossene mot skiven, med doble skiver trengs det mere bremseveske for å stoppe sykkelen. Mener at du får lengre vandring på bremsehendelen med en mindre pumpe.
Re: På tide med bedre bremser?
Det skjønner jeg, tenkte å bytte bremseslangene til metallomspunnede, det gjør visst susen.TCB wrote:Men med mindre pumpe, flytter du også mindre bremseveske i rørene. Og det er bremsevesken som presser klossene mot skiven, med doble skiver trengs det mere bremseveske for å stoppe sykkelen. Mener at du får lengre vandring på bremsehendelen med en mindre pumpe.

Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Re: På tide med bedre bremser?
vil tro at du har 11/16 pumpe originalt.
en overhaling av hoved pumpa og eventuelt calipperne kan jo være på sin plass. ett slikt overhalings sett koster noen få kronr og kan
gjøre underverker.
nye metall omspunne bremseslanger gir deg ikke super bremser alene men det gir litt ekstra.
rengjøre glideboltene til calipperne og sørge for at de glir lett vil også gi dg en følelse av bedre bremser.
hvis calippern ikke glir på glideboltene vil bare en av klossene presses skikkelig mot skiva.
en overhaling av hoved pumpa og eventuelt calipperne kan jo være på sin plass. ett slikt overhalings sett koster noen få kronr og kan
gjøre underverker.
nye metall omspunne bremseslanger gir deg ikke super bremser alene men det gir litt ekstra.
rengjøre glideboltene til calipperne og sørge for at de glir lett vil også gi dg en følelse av bedre bremser.
hvis calippern ikke glir på glideboltene vil bare en av klossene presses skikkelig mot skiva.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
100%er
Re: På tide med bedre bremser?
Glideboltene sleidet fint og ble satt inn med fett når jeg skiftet klosser sist.
Men siden jeg har nok å gjøre med "Rullebo" før vinteren kommer, er det satt litt på vent.
Men siden jeg har nok å gjøre med "Rullebo" før vinteren kommer, er det satt litt på vent.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.