Ventiljustering..??
Ventiljustering..??
På en 2001 deuce 1450 TC. Er det ventiljustering der eller er det hydrauliske løftere? Hva trengs eventuelt å gjøres?
Tar dere fleste servicen selv, og eventuelt hva overlater dere til verkstedet?
Tar dere fleste servicen selv, og eventuelt hva overlater dere til verkstedet?
2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
Re: Ventiljustering..??
Den har hydrauliske løftere. Sjeldent at man trenger å justere.
Å ta servicen selv krever at man har noe mekanisk sans og verktøy til å utføre div jobb på sykkelen evt. noen kompiser i back up. Feks. skifte lager..osv.
Jeg for min del tar så mye som mulig selv, har kanskje blitt litt paranoid. Har desverre opplevd for mye slurv fra merkeverksteder og andre verksteder med forskjellig graverende art som har hatt sykkelene til kompiser inne.
Sist jeg avslørte slurv fra et verksted var når jeg skulle skifte en stator for en venninne for 3 uker siden. Da jeg tok av primærdekslet sa det "plup" i oljefattet. Oppe i oljefattet fant jeg den trapperte låseklossen for primærkjede/drev som mekanikeren hadde glemt å ta ut. Den har ligget i primæren siden hun skiftet belten i fjor. Bare flaks at den ikke hadde kilt seg og sendt henne langt ut i "purra"
Å ta servicen selv krever at man har noe mekanisk sans og verktøy til å utføre div jobb på sykkelen evt. noen kompiser i back up. Feks. skifte lager..osv.
Jeg for min del tar så mye som mulig selv, har kanskje blitt litt paranoid. Har desverre opplevd for mye slurv fra merkeverksteder og andre verksteder med forskjellig graverende art som har hatt sykkelene til kompiser inne.
Sist jeg avslørte slurv fra et verksted var når jeg skulle skifte en stator for en venninne for 3 uker siden. Da jeg tok av primærdekslet sa det "plup" i oljefattet. Oppe i oljefattet fant jeg den trapperte låseklossen for primærkjede/drev som mekanikeren hadde glemt å ta ut. Den har ligget i primæren siden hun skiftet belten i fjor. Bare flaks at den ikke hadde kilt seg og sendt henne langt ut i "purra"
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Ventiljustering..??
Anbefaler deg å kjøpe Factory Service Manual der finner du i detalj alt du trenger å vite for å ta servicen din og ellers det meste du kan gjøre fra forhjul til bakhjul..
Forøvrig og uten å utdype, så treffer Qonrad spikeren midt på hodet, skal du ha gjort noe skikkelig så bør du ta saken i egne hender.
Forøvrig og uten å utdype, så treffer Qonrad spikeren midt på hodet, skal du ha gjort noe skikkelig så bør du ta saken i egne hender.
To Sportstere er dobbelt så gøy
- Per-øivind
- Posts: 467
- Joined: 10 Mar 2010, 21:10
Re: Ventiljustering..??
Kan bare henge meg på de andre her, og som chrissenator sier skaff deg litteratur så fikser du det meste selv.
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Ventiljustering..??
Har muligens FSM på PDF. Trenger en epostadresse å sende den til 

To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Ventiljustering..??
Å det hadde jo bare vært megasupert!! Sender pm 

2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Ventiljustering..??
LevertFrankeren wrote:Å det hadde jo bare vært megasupert!! Sender pm

To Sportstere er dobbelt så gøy
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Ventiljustering..??
Hur det gikk, fikk du lastet ned PDF'n?.Frankeren wrote:Å det hadde jo bare vært megasupert!! Sender pm
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Ventiljustering..??
Nå blir det å lese seg opp på sakene og etterhvert ta sakene i egne hender
men tror ikke eg skal hive meg på belt bytte med det første selv 


2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Ventiljustering..??
Tja det burde gå greit med belt bytte, har du verktøy så går det fint detFrankeren wrote:Nå blir det å lese seg opp på sakene og etterhvert ta sakene i egne hendermen tror ikke eg skal hive meg på belt bytte med det første selv

To Sportstere er dobbelt så gøy