Hva blir egentlig gjort her?

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Frankeren

Hva blir egentlig gjort her?

Post by Frankeren »

Satt å så på denne videoen, men fant ikke helt ut hva fyren egentlig gjør, og hva han oppnår med dette inngrepet.

" onclick="window.open(this.href);return false;
2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
Jan-Ivar

Re: Hva blir egentlig gjort her?

Post by Jan-Ivar »

fjerne ett spjeld i luftintaket på luft filter boksen.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
HD-Per

Post by HD-Per »

Typisk en del av en Stage 1 operasjon, i tillegg til dette blir nok eksosen også byttet.
På europeiske modeller sitter det spjeld både i luftfilterboksen og eksosen for å overkomme støy og utslippskravene her i europa.
Ved å bytte til åpen(ere) eksos og highflow luftfilter får man en motor som ikke går så "lean" og blir veldig varm, og så får man litt mer effekt.
Samtidig må ECM omprogrammeres eller sette på "fuel dongle" slik som i denne video, her finns det mange varianter.
Frankeren

Post by Frankeren »

Okei. På min TC står det screamin eagle eksos og det er montert k&n luftfilter. Er dette noe jeg bør få sykkelen omprogramert for? (Min er med forgasser). Og denne "fuel dongle"er den delen som blir satt på ledningen som stripses vekk?
Synes dog åpningen i luftfilterboksen ser akseptabel ut originalt....?
HD-Per

Post by HD-Per »

Siden du har forgasser har du ikke noen ECM å programmere om, ECM brukes til bl.a å styre innsprøyningen(EFI)..derfor omprogrammering.
På forgasser må du bytte dyser, for å finne ut om det er gjordt må du nok spørre forrige eier, eller åpne gasseren å se nr. på dysene...
Skal du få utbytte av highflow filterne bør tilgangen på luft rundt filteret være stor. Vanligvis setter man på en STAGE 1 filtersett(finnes utallige), de har ikke noen boks.
Frankeren

Post by Frankeren »

Oki :)
Forrige eier var en fyr på 57 år. Han likte best "chrome stasj" som han sa. Så det eneste han hadde gjort var å bytte bakdelen på sykkelen, bytte eksos til SE og ellers mye chrome. Så er nok ikke gjort noe i gasseren. Men er krefter nok for min del uansett. Lar den nok sikkert være som den er :) eneste grunnen til K&N filter var at jeg fikk det til samme pris som HD filteret. Takker for svar!
HD-Per

Post by HD-Per »

...men det er ikke bra for motoren at man bytter eksos/filter og ikke dyser om...den vil gå veldig varm. Alle elementene er tilpasset hverandre,dvs. bytter du en av dem...bør man bytte de andre også.
Frankeren

Post by Frankeren »

Okei, får kontakte Twin Thunder hvor eksosen ble byttet og høre med dem hva de sier.
chrissenator

Post by chrissenator »

TwinThunder kommer til å si akkurat det samme som HD-Per :-)
Det er helt sikkert noen fler med samme motor som du har, og som har gjort tilsvarende med eksos og luftfilter og har en anbefaling på hvilken dyse du bør bytte til. Det er ikke en uoverkommelig jobb så det kan gjøres av de fleste, igjen vil jeg anbefale deg FSM så står det i detalj om forgasseren din med tegninger.
Blir du med på Osa turen så treffer du Sandman som også kjører Deuce, han har sikker litt tips og råd :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
Frankeren

Post by Frankeren »

Ja, skjønner, men tenkte å høre med TT om de hadde byttet dyser i forbindelse med eksosbytte. Mulig det allerede er gjort :/ just dont know.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”