Har litt samme erfaringer som deg ptb, spesielt ifbm såkalte ladere er det veldig stor forskjell på en billig lader og en mer anerkjent til litt mer peng. Leste en gang om ladesyhkluser, vedlikeholdssykluser osv og forskjellene var ganske store - helt åpenbart at en god lader koster litt og det er jo en del som har fått ødelagt batterier med billigladere iflg Bergen batteri service - de likte også Exide laderene.
Batteriet mitt var nytt i 2007 orig HD batteri - fungerer 100% og denne vinteren er første med Ctek laderen, tror jeg har det i noen år til.
Har eksperimentert mye med div batterier på bil, båt og faktisk på rullestoler

det som har vist seg er at man kan godt være heldig med et billig batteri eller uheldig - et skikkelig batteri har jeg erfart at det normalt er skjeldent det er behov for noe dill dall, de fungerer og det lenge(klart det er unntak men få)- jeg har alltid montert inn så stort batteri som mulig der jeg har kunnet både i fysisk størrelse og Ah.
Vi testet en rullestol en gang som heter Meyra Leopard - fire stk 170Ah og vi testet med varta og sønnak mener jeg det var og et billigmerke- Når vi belastet rullestolen så kunne vi slepe en bil(Mercedes 190E) med rullestolen opp en liten bakke fem seks ganger med de seriøse batteriene i tillegg var det mer puff igjen på batteriene ca 50%.
Billig batteri holdt to tre turer opp bakken og de var rimelig ferdige etterpå og de måtte lades for elektronikken på Leoparden viste batterinivå på lav.
Det er etter min erfaring ofte lite å spare på billigbatteri om en ikke passer på det som en smed, jeg er glad i plug, play & forget og det betaler jeg lett de 20-40% ekstra for.