Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga støy
Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga
Hmm lurer på om jeg får plass til ett kompressor horn på buellen min ?
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga
Du har vel egentlig fått et svar på det du spurte om.kkanst wrote:Nå var det ikke fløyter og horn jeg lurte på da folkens :p
Ved gjentatte brudd på pålegg fra biltilsynet kan det utstedes bruksnekt på det aktuelle kjøretøy, og du kan bli straffet for å unnlate pålegg og kjøre et ikke godkjent kjøretøy. Du kan også bli bøtelagt for støyforurensing!.
Mye er dessverre skjønnsmessige vurderinger!. Noen digger lyden og noen vil avskilte og helst utøve mye "myndighet" men det er ikke samstemte håndhevelser rundt om.
Du kan også bruke søkefunksjonen på forumet hvor samme tema har vert diskutert tidligere, samtidig ligger kjøretøy forskriftene på statensvegvesen til fritt gjennomsyn og på lovdata.no ligger veitrafikkloven og enda mer info, div - reaksjonsmuligheter/forføyningsvedtak/strafferammer og lover..
Du er som trafikant og fører av motorkjøretøy selv forpliktet til å sette deg inn i hvilke lover og regler som til enhver tid gjelder for din ferdsel i trafikken.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga
Ja forsåvidt har jeg det. Men vil likevel at diskusjonen skal fortsette for å høre litt på andres erfaringer videre.
Takker for godt og utfyllende svar fra deg chrisenator.
Veldig interessert i å høre hva andre har erfart, spesielt ved 2-gangs-kontroll. Og gjerne 3-gangs også.
Jeg har lyst til å kjøre vance&hines. Er det som er Harley. Men lurer på om ikke tiden hvor Harley fikk lov til å være Harley er long gone i norge.
Takker for godt og utfyllende svar fra deg chrisenator.
Veldig interessert i å høre hva andre har erfart, spesielt ved 2-gangs-kontroll. Og gjerne 3-gangs også.
Jeg har lyst til å kjøre vance&hines. Er det som er Harley. Men lurer på om ikke tiden hvor Harley fikk lov til å være Harley er long gone i norge.
2001 1550 Deuce.
Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga
V&H er bra vettu :toff:kkanst wrote:Ja forsåvidt har jeg det. Men vil likevel at diskusjonen skal fortsette for å høre litt på andres erfaringer videre.
Takker for godt og utfyllende svar fra deg chrisenator.
Veldig interessert i å høre hva andre har erfart, spesielt ved 2-gangs-kontroll. Og gjerne 3-gangs også.
Jeg har lyst til å kjøre vance&hines. Er det som er Harley. Men lurer på om ikke tiden hvor Harley fikk lov til å være Harley er long gone i norge.
Har ikkje selv erfaring med å bli stoppet men husker debatten (akkurat det du spør om) har vært oppe for noen år siden i det gamle forumet. Etter det jeg kan huske så fortalte de som hadde blitt stoppet flere ganger at det ikke virker som det er noe system eller registrering på at du har blitt tatt før. Det er bare til å møte opp med originale potter gang på gang...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga
Er nesten det jeg hadde lyst til å høre; at det ikke er noen registrering 

2001 1550 Deuce.
Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga
Vel, jeg har blitt pottestoppet (nytt ord) av Biltilsynet 2 år på rad (sist i mai i fjor). Lurte veldig på hva som ville skje andre gang jeg møtte opp på etterkontroll.
Hørte ikke et ord om at det var andre gang eller noe. Hadde lyst til å spørre "hva om jeg blir stoppet enda en gang", men våget ikke - og det var like greit... for da kontrollen var ferdig og jeg skulle dra kom han meg i forkjøpet: "Ja, da er det vel hjem og skru på litt åpnere potter igen". Nei, jeg tror ikke det, svarte jeg... men hva om... og jeg blir stoppet igen? "Nei, da får du mangellapp igjen", var svaret. Ok, ikke noe avskilting osv? "Nei, så lenge du ikke kjører med raka rør og ellers kjører ok, går det nok bra"...
Hørte ikke et ord om at det var andre gang eller noe. Hadde lyst til å spørre "hva om jeg blir stoppet enda en gang", men våget ikke - og det var like greit... for da kontrollen var ferdig og jeg skulle dra kom han meg i forkjøpet: "Ja, da er det vel hjem og skru på litt åpnere potter igen". Nei, jeg tror ikke det, svarte jeg... men hva om... og jeg blir stoppet igen? "Nei, da får du mangellapp igjen", var svaret. Ok, ikke noe avskilting osv? "Nei, så lenge du ikke kjører med raka rør og ellers kjører ok, går det nok bra"...
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga
Antyder du her at det er forskjell på ulovlig og ulovlig eksos? Hvordan skal de på kontollen vurdere hvilken innmat du har i pottene då? Vil no tro at det enten er godkjente potter eller ikke godkjente potter?Coldman wrote: "Nei, så lenge du ikke kjører med raka rør og ellers kjører ok, går det nok bra"...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga
kkanst wrote:Det er bare så utrolig kjipt. Hele greia med Harley er jo bunn og i grunn lyden. Hadde det ikke vært for det kunne man like gjerne kjørt engangsjapse :p
Et komprimiss hadde vært om man hadde fått hevet støygrensen litt på Harley, mot at det ble færre som kjørte med verstingspotter og slo seg til ro med mellomtingen..
Nesten så jeg vurderer å kjøre originalt. Skrekk o gru![]()
Det aller verste er at jeg HATER den oppoverbøyen på den nederste potta på det originale anlegget. Styggeste jeg veit..
hvis det kun er lyden det går på har du misforstått hele greia sprø du meg. Harley Davidson er så mye mer en det.
det er sykkelen og alt rundt som er det viktige. lyden er bare en bonus
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
100%er
Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga
Jeg antyder ingen ting, men refererer bare hva kontrolløren sa.Harlex wrote: Antyder du her at det er forskjell på ulovlig og ulovlig eksos? Hvordan skal de på kontollen vurdere hvilken innmat du har i pottene då? Vil no tro at det enten er godkjente potter eller ikke godkjente potter?
Karene som stopper deg er faktisk ganske oppegående. I alle fall har de som har stoppet meg vært det. De vil spørre, høre, lyse og undersøke - og avgjør nok ganske kjapt om det er snakk om raka rør, potter med dempere eller godkjente potter. Når man kommer til etterkontroll er det selvfølgelig bare lovlige/godkjente potter som gjelder, men om jeg forstod ham rett så ville man altså risikere mer dersom man gjentatte ganger ble tatt med raka rør - og spesielt dersom man hadde kjørt på en måte som ikke var helt gunstig.
For å ta en analog til bil og dekk. Dekk med mønsterdybde rett under det lovlige blir selvfølgelig ikke sett like alvorlig på som kjøring med 4 slicks i regnvær. Med andre ord forskjell på ulovlig og ulovlig.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga
Helt enig Coldman, i tillegg til trynefaktor ,er man ydmyk kommer man langt.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.