Hei
Har en 2000-Deuce med TwinCam 88-motor. Denne ble kjøpt på LazyBoys i Oslo med bare 9000 km på telleren. Og prisen var deretter.
Har nå kjørt ca 1000 km. Mye småkjøring, og har nok litt for vane å la sykkelen dra tungt enn lett for å få frem den deilig Harley-lyden.
Motoren starter lett, går veldig bra og virker både sterk og bra. Ingen indikasjoner på at den er dårlig. Heller tvert imot.
Men har inntrykk av at det går litt olje. Har ikke vært så flink til å peile, og det er ikke helt enkelt å vite hvordan man skal peile for at det skal bli riktig. Men bruker å la den svivle litt rundt etter kjøretur, for så peile oljen et par minutter etterpå.
Synes jeg merker at oljen minker, men samtidig ser jeg at det renner litt olje av oljepåfyllingen/oljetanken under kjøring av og til. Det skal jo ikke mange desilitrene til før man får utslag på peilepinnen, så om det renner ut litt der av en eller annen grunn, så kan jo det være forklaringen?
Har ikke oljelukt i eksosen, heller ikke blårøyk, men kan kjenne litt oljelukt av motoren. Men denne er tett utad, og det renner ikke noen ut under vinterlagring eller noe.
Kan det være ventiltetningene på eksosventilen? Eller er det normalt med litt forbruk?
Har også hørt at man skal ikke drive på å gire på lavt turtall som jeg gjør. Kjører den nok ikke så veldig opp i turtall som jeg burde. Liker å høre det buldre litt. Kjører tross alt HD :p
Eksospottene (v&h) er tørre og fine.
Er den noen synspunkter?
TwinCam 88 og oljeforbruk
Re: TwinCam 88 og oljeforbruk
Jeg har en TwinCam 96 som har gått 53.000 km. Den bruker absolutt ikke en dråpe olje. Er vel stort sett samme motor som TwinCam 88 med unntakk av kubikken.
Disse motorene skal ha litt turtall. Lugging er noe noe herk, men jeg vet at mange gjør det. Om det har noen innvirkning på oljeforbruk, aner jeg ikke noe om, men motoren har definitivt ikke godt av det. Nå har jeg 6 gir, så det blir litt feil å sammenlikne med en 5-girs, men jeg girer aldri opp i 5. gir før jeg er godt over 80 - og da har jeg altså enda et gir igjen. 60 i 4. gir kan til nød gå hvis veien er flat. Men litt feil å sammenlikne giringa her, altså. Under 2.500 RPM er antakelig lugging.
Disse motorene skal ha litt turtall. Lugging er noe noe herk, men jeg vet at mange gjør det. Om det har noen innvirkning på oljeforbruk, aner jeg ikke noe om, men motoren har definitivt ikke godt av det. Nå har jeg 6 gir, så det blir litt feil å sammenlikne med en 5-girs, men jeg girer aldri opp i 5. gir før jeg er godt over 80 - og da har jeg altså enda et gir igjen. 60 i 4. gir kan til nød gå hvis veien er flat. Men litt feil å sammenlikne giringa her, altså. Under 2.500 RPM er antakelig lugging.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Nå er sykkelen hos Sverre på Skjetten. Han skulle se litt superkjapt på den mellom dekkbyttet. Håper det beste :-/
2001 1550 Deuce.
jeg hadde blitt mer bekymtet om sykkelen ikke brukte olje.
for meg høes det nå ganske normalt ut. en motor skal bruke litt olje. gjør den ikke det får ikke alle delene smøring slik de skal
men ett godt råd er nå å la være å seig dra for å få frem Harley Lyden. tenk på det att nå rmotoren har lavt turtall er ofte oljetrykket lavere. når du da vrir full åpning på gassen for å få frem lyden. suger motoren til seg den den kan og belastnoingene på lagrene i motoren blri mye større. bruk girene så har du motoren lenger.
for meg høes det nå ganske normalt ut. en motor skal bruke litt olje. gjør den ikke det får ikke alle delene smøring slik de skal
men ett godt råd er nå å la være å seig dra for å få frem Harley Lyden. tenk på det att nå rmotoren har lavt turtall er ofte oljetrykket lavere. når du da vrir full åpning på gassen for å få frem lyden. suger motoren til seg den den kan og belastnoingene på lagrene i motoren blri mye større. bruk girene så har du motoren lenger.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
100%er
Et visst oljeforbruk er selvfølgelig helt normalt. Og når jeg skriver at min ikke bruker en dråpe olje, må det ikke tas altfor bokstavelig. 
Det er jo blårøyk mm man bør være på utkikk etter.
Hvor mye olje bruker motoren din da, kkanst?

Det er jo blårøyk mm man bør være på utkikk etter.
Hvor mye olje bruker motoren din da, kkanst?
Coldman
Njææ, det er jeg ikke sikker.. Vil anta det bare er noen DL på 1500 km. Men det har vært tung kjøring, og korte distanser.
2001 1550 Deuce.
Kjør å vær glad!
så lenge det ikke ligger store damemr under sykkelen eller du ser tydlige lekkajser er det lite å bekymre seg over.
så lenge det ikke ligger store damemr under sykkelen eller du ser tydlige lekkajser er det lite å bekymre seg over.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
100%er
Ser ut til å være overtrykket som går ut i oljetanken istedetfor ved luftfilteret som gjør at det renner olje fra påfyllingen. Så er det hvordan man ser om det er tett???
2001 1550 Deuce.
Skru av luftfilter og baseplata, deretter ta av slangene til utluftingene, løsne det deretter fra toppene, blås igjennom og sjekk.
Live fast, Die hard
`57 W/Late shovel
`02 Buell X1
`01 Night train 1550
`02 Heritage Softail 1450
`57 W/Late shovel
`02 Buell X1
`01 Night train 1550
`02 Heritage Softail 1450
Er nå temmelig beroliget og sikker på at det er peilepinnen som ikke tetter og vibererer løs. Var på en times kjøretur her om dagen, og så at det kom olje opp gjennom påfyllinga. Trykte peilepinnen ned noen ganger under kjøring, og deretter skjedde det ikke mer.
Kan alltids hende luftinga ble blåst opp, men peilepinnen sitter nok ikke så bra som den burde. Den er relativt løs. Er heller ikke den originale, men den typen med temperaturmåler.
Kan alltids hende luftinga ble blåst opp, men peilepinnen sitter nok ikke så bra som den burde. Den er relativt løs. Er heller ikke den originale, men den typen med temperaturmåler.
2001 1550 Deuce.