Jeg startet denne tråden, chrissenator, og den gikk fra interessant til litt agressiv, og nå i det siste til veldig informativ og fin tråd om olje. Det var du som gjorde meg obs på at det fantes noe som heter Scavenger. Akkurat DET er jeg veldig happy for i dag

Nå får jeg helt ny olje til Sportsteren. Det skal bli spennende å se hvor lang tid det tar før den begynner å bli grå igjen. Nå vet jeg i hvertfall at kjøleegenskapene og smøreegenskapene innenfor de forskjellige temperaturer stemmer for den oljen jeg velger å kjøpe :takk:
Egentlig litt synd Biltema ikke lager en fullsyntetisk 20W50, for så mye som jeg har lest om olje denne vinteren, så er jeg enig med deg chrissenator. Biltema med høyeste API spec og siste JASO spec, tror jeg har meget gode egenskaper. Det finnes sikkert bedre oljer der ute, med bedre tilsetninger. Men dersom man bytter olje med Scavenger, og har to oljeskift i løpet av en sesong, så tror jeg nesten det er hipp som happ hva man bruker. Bare synd utvalget med Mobil1 20W50 og Amsoil ikke finnes i Norge. Men ut i fra de største testene, så kommer SYN3 hakk i hel med Amsoil, også. Så derfor blir det SYN3 til motoren.
Og dette med at SYN3 ikke er fullsyntetisk...vel, det er slått fast at "fullsyntetisk" ikke har noe med produksjonen av oljen å gjøre, men egenskapene. Når oljene har egenskaper som fullsyntetisk, så regnes de som fullsyntetisk uavhengig av produksjonsmetode eller baser (over baseoil 3)...