Sier du det... Har ikkje opplevd det tidligere... Har brukt SYN3...trøndertore wrote:Vær obs på at 20W50 olje i primæren kan gi klutsj-drag, dvs. at den ikke frir ordentlig. Den gamle Sport Trans Fluid var 10W40.
Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
- trøndertore
Hvis du ikke har problem med klutsjen så er det bare fint med en tykkere olje for girkassa sin del.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Skal skifte clutsj no. Har kjøpt en performance clutsjkit med ekstra lamell/plate og 15% kraftigere fjær.... Det som bekymrer meg i den forbindelse var at jeg idag da jeg åpnet pakken stod en lapp der det stod at de ikke anbefalte bruk av syntetiske oljer..... Jaja.... Regner med at det går bra.... Problemet med den originale var at den begynte å slure ved fullt gasspådrag etter 1200 konverteringen...... Jeg håper og tror at det blir uproblematisk med den nye clutchen og at det blir slutt på sluring. Kommer til å banne kraftig hvis det dukker opp andre type problemer..... :klage:trøndertore wrote:Hvis du ikke har problem med klutsjen så er det bare fint med en tykkere olje for girkassa sin del.
http://www.jpcycles.com/product/632-063
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
- trøndertore
Så lenge oljen er Jaso spesifisert eller oppgitt å gå med våtklutsj så går det nok greit, da har den jo friksjons-additiver.
Husk å sjekk om platene skal bløtlegges i olje før montering, da kan en jo bruke en mineral MC-olje til det, sånn for sikkerhets skyld.
Selv har jeg karbonplater i Scorpion klutsjen min, de skulle monteres tørre, er det kevlar skal de nok bløtlegges.
Husk å sjekk om platene skal bløtlegges i olje før montering, da kan en jo bruke en mineral MC-olje til det, sånn for sikkerhets skyld.
Selv har jeg karbonplater i Scorpion klutsjen min, de skulle monteres tørre, er det kevlar skal de nok bløtlegges.
Skal bløtlegges i oljen som skal brukes... I mitt tilfelle blir det amsoil 20/50 fullsyntetisktrøndertore wrote:Så lenge oljen er Jaso spesifisert eller oppgitt å gå med våtklutsj så går det nok greit, da har den jo friksjons-additiver.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Jeg tror nok at jeg kommer til å gå tilbake på Amsoil på primæren... Det står i rimelig klar tekst at jeg ikke bør bruke syntetisk olje på den nye performance clutsjen.
http://www.energyoneclutches.com/clutchinfo/BTX11.pdf
Da blir spørsmålet hvilken olje som er best der.
Denne blir vel ikkje feil tenker eg (http://www.harley-davidson.com/gma/gma_ ... cale=en_US ) men hva er alternativene og er de evt. mye bedre?
Denne blir vel ikkje feil tenker eg (http://www.harley-davidson.com/gma/gma_ ... cale=en_US ) men hva er alternativene og er de evt. mye bedre?
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
- trøndertore
Sjøl bruker jeg vanlig mineral Mc-olje i primæren, for tiden Motul 5000 siden vi har det på jobben. Før brukte jeg Bel-Ray EXL. Begge har fungert utmerket.Harlex wrote:Jeg tror nok at jeg kommer til å gå tilbake på Amsoil på primæren... Det står i rimelig klar tekst at jeg ikke bør bruke syntetisk olje på den nye performance clutsjen.
Da har jeg fått tatt et såkalt "Scavenger - total oil change". Gjorde som bruksanvisningen og demovideoen som fulgte med. Siden det er litt kald-vær enda (nydelig søndag i dag, da!), så kjøpte jeg en 4-liter med Biltema helsyntetisk 10W40 MC olje (API:SM/ JASO:MA2). Først kom det bare en desiliter med møkkete olje i is-boksen jeg hadde lagt under, selv om motoren gikk. Etter litt tukling frem og tilbake, skjønte jeg at det var lurt å bruke choke sånn at turtallet lå jevnt på rundt 2500 rpm. Antakelig klarte ikke oljepumpa å få oljen rundt når motoren gikk på 2000 rpm.
Slik gjorde jeg:
Først kjørte jeg meg en liten runde, sånn at oljen ble skikkelig varm. Før vinterlagring fylte jeg på med den samme 10W40 fra Biltema. Fra før hadde jeg HD 360-olje. Ergo var det ca 1 liter med gammel HD 360 olje toppet opp med gammel 10W40 olje som nå kom ut ved vanlig oljetømming. Oljen så grå-sort og bar preg av at den var fra i fjor. Som et vanlig oljeskift. Og her hadde man vanligvis satt på oljeslangen igjen, og et nytt oljefilter før en fylte på med dyr MC-olje igjen. I den trua at nå ville det bli ren og ny olje i Sportsteren. Men nei...
Etter at jeg fikk satt på Scavenger sitt blind-filter i, kirurg-tanga på returlinja for olje og åpnet uttaket for den nye gummislangen med T-kobling; var alt klart. Ja, og så fylte jeg opp oljetanken helt full med ny olje. Jeg lagde meg et merke i isboksen, sånn at jeg visste når det hadde kommet ut 1 liter olje.
Og den literen med olje som ble presset frem av den nye oljen, og som var igjen i motoren etter det vanlige oljeskiftet, sier mer enn tusen ord. Den var også grå-svart. Så det at en liter med den guffa vil blande seg med ny olje, MÅ jo forringe den nye oljen betraktelig.
Jeg kjørte meg så en ny runde på 10-15 minutter, og peilet oljen igjen. Jeg kødder ikke, men den oljen som nå lå i oljetanken nå, var like lys som solsikke-olje. Den var så lys at det var umulig å se den på peilepinnen!!!
En liten digresjon:
Når diverse tester av olje gjøres, så er det ingen av dem som bruker en scavenger, tror jeg. Har i hvertfall aldri lest om det. Så testes en Screamin Eagle SYN3 mot f.eks AMSOIL 20W50. Fra før sitter det sikkert HD360 i motoren. Denne tømmes, og så fylles det på med Screamin Eagle SYN3. Altså et vanlig oljeskift. Da er 1 liter av den gamle HD360 igjen i motoren, som vil blande seg med 3 liter med ny SYN3. Oljen analyseres for viskositet etc. Så tømmes SYN3 ut og på med ny Amsoil. Nå vil den gamle HD 360 være vesentlig mindre mengde, og Amsoil vil blande seg med omtrent 1 liter SYN3 i steden for 1 liter gammel HD 360. Resultatene i analysen vil bli mye bedre for Amsoil enn med SYN3.
Bare en tanke...
så litt bilder....
Slik gjorde jeg:
Først kjørte jeg meg en liten runde, sånn at oljen ble skikkelig varm. Før vinterlagring fylte jeg på med den samme 10W40 fra Biltema. Fra før hadde jeg HD 360-olje. Ergo var det ca 1 liter med gammel HD 360 olje toppet opp med gammel 10W40 olje som nå kom ut ved vanlig oljetømming. Oljen så grå-sort og bar preg av at den var fra i fjor. Som et vanlig oljeskift. Og her hadde man vanligvis satt på oljeslangen igjen, og et nytt oljefilter før en fylte på med dyr MC-olje igjen. I den trua at nå ville det bli ren og ny olje i Sportsteren. Men nei...
Etter at jeg fikk satt på Scavenger sitt blind-filter i, kirurg-tanga på returlinja for olje og åpnet uttaket for den nye gummislangen med T-kobling; var alt klart. Ja, og så fylte jeg opp oljetanken helt full med ny olje. Jeg lagde meg et merke i isboksen, sånn at jeg visste når det hadde kommet ut 1 liter olje.
Og den literen med olje som ble presset frem av den nye oljen, og som var igjen i motoren etter det vanlige oljeskiftet, sier mer enn tusen ord. Den var også grå-svart. Så det at en liter med den guffa vil blande seg med ny olje, MÅ jo forringe den nye oljen betraktelig.
Jeg kjørte meg så en ny runde på 10-15 minutter, og peilet oljen igjen. Jeg kødder ikke, men den oljen som nå lå i oljetanken nå, var like lys som solsikke-olje. Den var så lys at det var umulig å se den på peilepinnen!!!
En liten digresjon:
Når diverse tester av olje gjøres, så er det ingen av dem som bruker en scavenger, tror jeg. Har i hvertfall aldri lest om det. Så testes en Screamin Eagle SYN3 mot f.eks AMSOIL 20W50. Fra før sitter det sikkert HD360 i motoren. Denne tømmes, og så fylles det på med Screamin Eagle SYN3. Altså et vanlig oljeskift. Da er 1 liter av den gamle HD360 igjen i motoren, som vil blande seg med 3 liter med ny SYN3. Oljen analyseres for viskositet etc. Så tømmes SYN3 ut og på med ny Amsoil. Nå vil den gamle HD 360 være vesentlig mindre mengde, og Amsoil vil blande seg med omtrent 1 liter SYN3 i steden for 1 liter gammel HD 360. Resultatene i analysen vil bli mye bedre for Amsoil enn med SYN3.
Bare en tanke...

så litt bilder....
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Her er resultatet fra Scavenger The Total Oil Change System:
ANBEFALES om du er glad i motoren din, og er interessert i å kjøpe god olje til Sportsteren :mc_smil:
ANBEFALES om du er glad i motoren din, og er interessert i å kjøpe god olje til Sportsteren :mc_smil:
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Du fikk ikkje med kirurg-tangen når du kjøpte scavengeren sant?
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS