Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Ronin73

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

I lys av det jeg skrev over, angående del-synt og full-synt, så ser det ikke ut som om ting er så unyansert. Full synt vinner ikke hands down over del-synt. Det har mer å si hvordan både full-synt og ikke minst hvordan del-synt er konstruert. Og ser man her, så gjør blant annet SYN3 det ganske godt ift flere kjente full-synt! Så kanskje lurt å ikke se seg helt blind på gamle myter...!? :

http://www.technilube.com/motorcycle/mo ... papers.php
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
chrissenator

Post by chrissenator »

Ronin73 wrote:Jeg skjønner heller ikke helt poenget med å fylle på annen viskositet enn det som HD anbefaler.
Det er det vel ingen i denne tråden som har sagt, eller laget noe poeng av - det er mulig du har misset på noe men ALLE 40 oljene er SAMME viskositet ALLE-50 oljene er SAMME viskositet og ALLE 60 oljene er SAMME viskositet og hva som står foran W forteller om hvilke lave TEMPERATURER oljen klarer å beholde sin viskositet.
Dette er helt basic oljekunnskap og jeg ser at flere ikke helt klarer å se ut av viskositets boksen !.

Det tallet som står foran W forteller at oljen holder sin viskositet ELLER sin "tynntflytende" egenskaper ned til den temperatur som angitt FORAN W - dette har ingen verdensting med å benytte annet enn hva fabrikanten anbefaler!.

Om det er en -50W50 olje så er dette en 50 olje med samme viskositet som en 20W50 olje når den blir varm. Forskjellen er at ved -160 grader Celsius så er 20W50 oljen frosset og -50W50 oljen er like tyntflytende og fungerer - det er FREMDELES innenfor hva HD anbefaler.
NB! HD kan ikke annet enn generelt anbefale tallet foran W'en det er det det miljøet du bruker sykkelen i som bestemmer.

Ser dette er vanskelig å forstå men dette et en av årsakene til at jeg bruker ordet 20W50 menigheten!..

Skal en følge HD manualen så rigid så er man litt ute på tur.

Så må du skille mellom kvalitet VS pris og generelt hvilken olje som er best, syn 3 har mange motstandere grunnet at oljen selges som noe annet enn det den egentlig er til en høyere pris enn hva konkurrentene tar for samme kvalitet, der ligger "hatet" i USA og Europa mot markedsføring og prispolitikken til grunn for syn 3 balletten, ikke bland kortene d blir det bare mer uoversiktlig!
Last edited by chrissenator on 03 Mar 2012, 15:34, edited 2 times in total.
To Sportstere er dobbelt så gøy
trøndertore

Post by trøndertore »

Ronin73 wrote:Trøndertore: joda, men nå tenkte ikke jeg på mineralsk olje i 20W50.
Nei du har nok rett i at det ikke er mange synt 20W50 der ute, men det er fordi å lage en synt 20W50 er tåpelig.
Når en først skal brke penger og resurser på å lage en helsyntetisk olje så er det en god ide å la den ha litt større spenn enn en mineral. 20W50 synt produseres vel først og fremst for å markedsføres mot HD-eiere som er livredde for å bruke noe annet enn 20W50, fordi det er hva som står i "Boka"
Hvis penger ikke spiller noen rolle vil jeg anbefale Motul 300V 15W50 Double Ester, eller hvorfor ikke 5W40 av samme oljen.
Legger ved en link vedrørende test av denne etter bruk i en Subaru.
http://www.clubwrx.net/forums/engine-mo ... lysis.html

Og bare så det er sagt, 40 olje går helt greit i en HD, er ikke EN ting som er annerledes med den en andre motorer.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Ronin73

Post by Ronin73 »

Jeg spør ikke for å provosere, men av ren nysgjerrighet. Mener du at det er helt ok å fylle 0W40 og 0W50 på Sportster??

En annen ting er at Screamin Eagle har to oljer nå. En de oppgir som BLEND og en de oppgir som FULLY SYNTHETIC. Det er sistnevnte de kaller SYN3. Leser av andre oljer at etter hvert som de utvikler produktet, så er det ikke alltid de endrer embalasje. En rep fra Castrol uttalte noe om dette. Så st SYN3 kanskje har endret seg siden 2003 er kanskje ikke utenkelig. SYN3 gjøt det i hvertfall bra i test.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
trøndertore

Post by trøndertore »

Personlig så hadde jeg vel ikke brukt en 0W olje, men 5W40 eller 5W50 ikke noe problem.
Det som de fleste ikke skjønner er at med en tykk olje så øker friksjonen mellom stempel og sylinder, friksjon er varme.
Det man da gjør er å varme opp en unødig tykk olje slik at den blir tynnere.
Tilslutt har man like tynn olje men høyere oljetemperatur.
I gamle dager med single grade olje ville en kjøligere motor (f.eks hvis man reduserte temperaturen på kjølevannet) gi bedre fylling i sylindrene pga kaldere innsugsluft, denne effekøkningen var cirka den samme som man tapte pga. høyere friksjon mellom stempel og syl. med andre ord: Vinninga gikk opp i spinninga.
Med dagens moderne multiviskositets-oljer kan du "Have your cake and eat it" det har i allefall æ tænkt å gjør ;)

trøndertore

Post by trøndertore »

Syn3 er sikkert en god olje, har selv ikke brukt den. Det som mange reagerer på er vel det at HD selger den til en pris som kunne gitt deg en bedre olje hvis en gikk for helsynt. fra andre produsenter.
Dessuten har vel HD kjørt en bevisst forvirrende olje policy helt fram til de måtte følge internasjonale standarder.
Eksempelvis gaffeloljer som type A, B og C osv, dette har nok, med rette, provosert mange.

Ronin73

Post by Ronin73 »

Det er det jeg tror også. Jeg har ikke noe favorittolje, men tror mye av kritikken mot HD olje ikke har så mye med selve oljen å gjøre....

Skal se litt på pris men vurderer å sende etter Amsoil 20W50 eller Dynacycle 20W50 fra USA. Må fraktes med båt, men frakten er billig. Og det tar 2-3 uker. Men kommer uansett ikke til å skifte olje før det uansett.
Ronin73

Post by Ronin73 »

Les denne:
motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Denne artikkelen gir vel svar på absolutt ALLE spørsmål du måtte ha om motorolje! Lettlest er den også. Nå lurer jeg egentlig ikke på noe som helst angående motor olje lengre...
Jan-Ivar

Post by Jan-Ivar »

men man kan aldri gå feil om man følger fabrikantens spesifikasjoner.
leser du i instruksjons boka så såtr det der hvllken viskositet de anbefaler og eb API norm du bør hoøde deg til.
gjør man det er man sikkret at motoren får den smøringen fabrikanten anbefaler.

men så er det jo sånn da at alle fabrikanter har sine spesielle olje som de også anbefaler.
Harley Davidsons olje er ganske sikkert ikk enoe bedre en f.eks., Motul , Bel Ray, Castrol, Valvoline eller statoil fo rden saks skyld.
olje er oilje i utgansg punktet, forskjellen ligger nok mets i tilsettingnene.

pr i dag har vi Castrol olje i kranene på jobb. Moor olja har en fluoriserende tilsats som gjør det lettere å finne olje lekasjer. ved bruk av ultrafiolett lys og spesielle briller, ett fancy salgs argument men total ubrukelig spør du meg.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
trøndertore

Post by trøndertore »

Ronin73 wrote:Les denne:
motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Denne artikkelen gir vel svar på absolutt ALLE spørsmål du måtte ha om motorolje! Lettlest er den også. Nå lurer jeg egentlig ikke på noe som helst angående motor olje lengre...
Linkie not workie :)

Post Reply

Return to “Sportster”