No er det sånn at tallet foran 0-en sier noe om viskositeten på oljen når den er kald, tallet etter når den er varm(100gr).tutte wrote:Jeg bruker 10w40 om vinteren og 20w50 på sommeren (prøver nå 15w40 hele året) Har over 20 vintre på 2 hjul men brente meg en gang ved å bruke 5w50 syntetolje denne viste seg å smøre for dårlig og fikk rådebank..
Man må huske at motorene i syklene våre har lang slaglengde dette krever en god olje film inne i sylinderene.
Har kjørt med 20w50 olje om vinteren men da har jeg satt på en vifteovn til å blåse på motoren en god time før avreise. Dette fungerte også bra men kjedelig ved lengre stopp feks telttur. Da ble den tungstartet..
Ergo; 5w50 og 20w50 skal være like tykke ved 100gr hvis ikke er det svindel.
Er jo en viss sansynlighet for at det kan skje, men med kjente merker er den vel "svindlende" liten

Noe helt annet er det når disse to viskositetene blir gamle og slitte, 5w50 er basert på en 5 olje og 20w50 på en 20 olje, så når polymerene som danner lange kjeder når tempen øker slutter å gjøre jobben sin vil 5w50 bli tynnere enn 20w50.