Justering av bakhjul og sporing

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
Nostalgia

Justering av bakhjul og sporing

Post by Nostalgia »

Da var dagen kommet for å få montert bakhjul igjen etter skifte av dekk, lagring og bremser.
Men da kom man også til en ting man aldri har gjort før, altså å justere strammingen på belten og også bakhjulets sporing i forhold til sykkelen (regner med det er ganske essensielt).

Er det noen som har en grei løsning, tommelfingerregel eller tips til en uerfaren fyr? :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
chrissenator

Re: Justering av bakhjul og sporing

Post by chrissenator »

Det er alltid en fordel å få med sykkelens årgang og modell betegnelse og gjerne i signaturen, det gjør det mye enklere å hjelpe deg :)
To Sportstere er dobbelt så gøy
Coldman

Post by Coldman »

Hva slags sykkel der det? Selv om det er samme prosedyre på "alle", er det litt forskjellige hjelpemidler som kan brukes.

Generelt er det vel slik at man måler at hjulbolten står like langt bak på begge sider. Egentlig veldig enkelt.

En tommelfingerregel er at man ganske lett skal kunne vri belten 45 grader (midt mellom pulleyene). Noen sverger derimot til å bruke et verktøy. Har da inntrykk av at belten blir strammere enn med vri-metoden... om man følger Harleys spesifikasjoner. Mange meninger om dette. Noen mener Harleys spesifikasjoner gir for stramt belt.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Nostalgia

Post by Nostalgia »

Sorry, min feil :klaskepanne:
Gikk litt fort i svingene istad, men sykkelen er en 96' Heritage :fred:

Hvis jeg da måler fra bakerste del av svingarmen og frem til bolten og de står likt, så er det greit?

Coldman

Post by Coldman »

Tror jeg leste i softail-boka at man skulle måle fra midt på svingarmbolten til midt på hjulbolten.
Vi får få softail-folket på banen!!!

På min 2008 Dyna skal man sjekke beltstrammingen med giret i fri, sykkelen på sidestøtta og uten at noen sitter oppå. Om det er slik på Softail, vet jeg ikke.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
tutte

Post by tutte »

Vet at et verksted jeg kjenner til tar i bruk rettholt.
Mål dekkbredden foran og bak og lag to klosser på HALVE forskjellen. Legg så rettholten slik at den ligger ann foran og bak på bakhjulet ,gjør det samme med framhjulet med klossene imellom dekket og rettholten. Rettholten skal ligge inntil på alle 4 punktene. Dette er mye sikrere enn bare å måle på ramma.

Stramming av drivreim er beskrevet her:
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Nostalgia

Post by Nostalgia »

Takker for veldig informative og hjelpsomme svar! :)
Da skal det bli orden i sakene sine så fort jeg får sykkelen ned på gulvet igjen :)

Post Reply

Return to “Chassis”