Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Ronin73

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Hadde tenkt å importere litt Amsoil, men det blir litt mye pes. Så med Scavenger og Lucas 20W50 helsynt så blir det nok veldig bra. Skal legge ved noen bilder etter hvert :mc_smil:
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Badboy

Post by Badboy »

Hei Chrissenator!

Hadde jeg lest denne før jeg tok kjøreturen i minus 15 så hadde jeg ikke fått oljelekkasje! Det er nesten litt utrolig å lese at løsningen på de problemer jeg hadde med oljen allerede var helt presist beskrevet her!

chrissenator wrote:
kakkarn wrote:I 80-årene var det noen motorhavarier hvor syntetisk 5w-50 fikk skylda. Dette var på Shovelhead og jernsportster.
Jeg kan ikke se i servicemanual for evo at under 15w er anbefalt. På mine sykler bruker jeg 20w-50 på Evo og singel 50 olje i gamle Panheaden. 15w-50 er antakelig grei på Evo og TC også, men tynnere enn det er jeg skeptisk til på sommerstid.
Like viktig tror jeg det er å ta det med ro de første kilometrene når motoren er kald og gjerne hyppigere olje og filterskift enn det intervallene sier, uansett om en bruker syntetisk,delsyntetisk eller mineraloje.
Det er utrolig artig å lese om hendelser og årsak tredve + år tilbake, desverre er det ikke reelt eller brukandes til noe i dag.

Det er riktig at det ikke "anbefales" lavere enn 15W men det spiller ikke noen rolle om det er 0W eller 5W, 10W, 15W, annet enn at oljen er mer tyntflytende i kulde så om du kjører 0W50 så er det helt greit her hvor det er så kaldt - det er en anbefaling fra HD ikke et krav at oljen skal være mindre enn 15W - oljen holder de 50 den skal selv om "Wintergraden" er lavere..

Tenk deg at du bor i kautokeino/jokkmokk - det er -15 grader om natten og knusktørrt på veien, du går ut av gammen og ser at det er bare -5 nå og da er det fint å fyre opp Harleyen for å se etter reinflokken, ville du da turt å gjøre det med en 20W50 olje eller ville du ha en tynntflytende 0W50 olje?.

Kjører du til det blir kaldt og mot 0grader kan du trygt gå ned under 15W og uten problemer til 0 og fremdeles kjøre den om sommeren samma hvor varmt det blir en sommerdag - den blir ikke tynnere i varmen.

En "grei nok" måte å lese tallene på er: laveste utetemperatur i Winter W og høyeste sommer temperatur eks:
0W50 = inntil 0 grader celsius utetemp Winter og +50 grader celsius sommer utetemp.

Den beste årsaken til å ta det med ro de første kilometerene er at hele motoren oppnår jevn og fin driftstempreatur, la den puttre i fred litt på tomgang til den blir varm er ytterst omtenksomt ovenfor en HD, motor helt uavhengig av olje hel/del synt/mineral :D
Badboy

Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
chrissenator

Post by chrissenator »

Hei BadBoy
Heldigvis gikk det rimelig smertefritt for deg da og kun en slange som røk :)

Olje er et ganske interresant tema :)
To Sportstere er dobbelt så gøy
Ronin73

Post by Ronin73 »

Fikk Scavenger settet med DVD denne uka. I Fredrikstad er våren i anmasj med plussgrader og smelting. Om dette været holder seg er snart hovedveien bar, og en liten testtur er snart aktuelt. Da skal det utføres et såkalt "total oilchange" med Scavenger, og etterfylle med Lucas Oil 20W50 helsynt. Kan legge ut litt bilder fra prosessen og erfaringer, dersom det er interessant...?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
chrissenator

Post by chrissenator »

Bilder og detaljer er ALLTID interessant så det er bare til å gi gass :)
Ronin73

Post by Ronin73 »

chrissenator wrote:Bilder og detaljer er ALLTID interessant så det er bare til å gi gass :)
Da blir de bilder med kommentarer så fort oljeskift lar seg gjøre :notere:

Vi får få litt fort på forumet her igjen og dele så mye tips og erfaringer vi kan! Det som virker opplagt og selvfølgelig for enkelte er kanskje gull verdt for en annen :)
Ronin73

Post by Ronin73 »

I dag fikk jeg montert Scavenger total oil change på Sportsteren! Ingen vits med bilder av den prosessen, da hele monteringen er godt forklart med video på deres hjemmesider. MEN jeg skal filme det første oljeskiftet jeg tar og limer det inn i tråden her, sånn at dd som lurer kan få det med seg. Har stor tro på at motoren har godt av dette. Venter med oljeskift til det blir litt varmere i lufta. Nå sitter det Biltema 10w40 helsynt fra vinterlagring. Skal bestille noen flasker med Lucas 20w50 fra 24mx.no snart og et K&N oljefilter... Fortsettelsen følger:-)
chrissenator

Post by chrissenator »

Europris har billig Mobil1 olje har jeg sett, 379 kr for 4l...
trøndertore

Post by trøndertore »

Image

Faen, åsså æ som kløyva motoren for å få ut gammel olje når æ kunna brukt en slik scavenger i steden :lol:
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Ronin73

Post by Ronin73 »

trøndertore wrote:Image

Faen, åsså æ som kløyva motoren for å få ut gammel olje når æ kunna brukt en slik scavenger i steden :lol:
Hehe, det må være Scavenger versjon 1 :lol:
Post Reply

Return to “Sportster”