Gaffel olje

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
TND883

Gaffel olje

Post by TND883 »

Tiden er inne i forhold til serviceboka å bytte olje på gaffel på min kjæres Sportster. Service gjør vi selv, og dette er en ny prosedyre. I forhold til hva jeg finner på nettet om Sportster 2007 så er ikke dette no spesielt vanskelig.
Men jeg lurer på hva dere andre gjør. Følger dere service skjemaet nøye når det gjelder gaffelolje? Det er ingen symptomer på at noe er "annerledes" enn når sykkelen var ny. Ville dere byttet på 40K kilometer?
zeppelin

Re: Gaffel olje

Post by zeppelin »

Jeg skiftet etter boka.
Gikk også over til dobbelt så tykk olje med godt resultat.
Bruker nå SEA 10
Nostalgia

Post by Nostalgia »

Har nå kjøpt inn gaffelolje av typen Harley Davidson Fork Oil "Heavy" (117kr for en flaske til 2 stk FL-dempere hos Lazy) som skal skiftes på både Nostalgia'en min og Fatboy'en til dama.

Hvordan er prosedyren på dette?

Har sett at det på gaffelbena er en stor umbrakoskrue nedenfra og opp på undersiden, en skrue med stjernehode i nedre kant mot sykkelen, og på toppen der gaffelen stikker gjennom øvre krone er det en stor skrue med 34(?)mm hode som fungerer som en plugg.

Er det så enkelt som å tappe gjennom skruen med stjernehode, og fylle på igjen via den store skruen på kronetoppen? :)

Og er det da en tilmålt mengde som skal fylles på?
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
chrissenator

Post by chrissenator »

På Sportsteren er det enkelt, sett sykkelen på jekk med fritt forhjul.
Lag deg en "trakt" som kan ta den første spruten av olje som kommer for det er litt lett trykk på oljen ut et lite hull. Sørg for å måle hvor mye olje som kommer ut slik at du har en ide om mengde pr gaffel bein. Det er også lurt å måle ovenfra før du åpner nede. Tappe skruen er ganske bløt så gi den et lite kakk med en nylonhammer eller anna så kommer den greit ut.

Det du kommer til å oppdage om det er første oljeskift på gaffelen så stinker oljen fyttihelv€&e pluss moms.. Og du vil se at den er "slitt/sliten" og at det er en rein mineralolje inni der, skifter du ofte så er mineral olje fint, går det noen år mellom skiftene så er syntetisk olje best.
Nå vet jeg ikke vekten din eller om du kjører mye med to på, men generelt så er minst en 10W for å stive litt av ellers blaute sportster gaffler, en grei måte å få bedre demping er 15W olje men der gjør gaffelen litt "tregere" så det er litt opp til kjøretstilen din.

Når du antar at det er tomt for olje så senker du sykkelen slik at du kan trykke sammen gaffelen og da kommer det en del til, men ha full kontroll på sykkelen for det er ingen motstand i gaffelen så den kollapser/bunner uten problem.
Topp skruen er det lite press på, om du har i original fjærer - anbefaler deg å investere i progressive fjærer så får du en kraftig oppgradering og kjøre komfort/sikkerhet. De kan du droppe rett i og så er det gjort.

Har du målt opp oljen, så fortvil ikke om det er forskjellig nivå fra ene siden til den andre, ta den med mest i som utgangspunkt - skal finne et mål i cm til deg slik at du har det som maks.

Oljen kan med fordel byttes innen 10' Km og du merker ganske god forskjell på kjøringen..
To Sportstere er dobbelt så gøy
chrissenator

Post by chrissenator »

zeppelin wrote:Jeg skiftet etter boka.
Gikk også over til dobbelt så tykk olje med godt resultat.
Bruker nå SEA 10
Bruker ikke HD en 10W som standard?..
Nostalgia

Post by Nostalgia »

chrissenator wrote:På Sportsteren er det enkelt, sett sykkelen på jekk med fritt forhjul.
Lag deg en "trakt" som kan ta den første spruten av olje som kommer for det er litt lett trykk på oljen ut et lite hull. Sørg for å måle hvor mye olje som kommer ut slik at du har en ide om mengde pr gaffel bein. Det er også lurt å måle ovenfra før du åpner nede. Tappe skruen er ganske bløt så gi den et lite kakk med en nylonhammer eller anna så kommer den greit ut.

Det du kommer til å oppdage om det er første oljeskift på gaffelen så stinker oljen fyttihelv€&e pluss moms.. Og du vil se at den er "slitt/sliten" og at det er en rein mineralolje inni der, skifter du ofte så er mineral olje fint, går det noen år mellom skiftene så er syntetisk olje best.
Nå vet jeg ikke vekten din eller om du kjører mye med to på, men generelt så er minst en 10W for å stive litt av ellers blaute sportster gaffler, en grei måte å få bedre demping er 15W olje men der gjør gaffelen litt "tregere" så det er litt opp til kjøretstilen din.

Når du antar at det er tomt for olje så senker du sykkelen slik at du kan trykke sammen gaffelen og da kommer det en del til, men ha full kontroll på sykkelen for det er ingen motstand i gaffelen så den kollapser/bunner uten problem.
Topp skruen er det lite press på, om du har i original fjærer - anbefaler deg å investere i progressive fjærer så får du en kraftig oppgradering og kjøre komfort/sikkerhet. De kan du droppe rett i og så er det gjort.

Har du målt opp oljen, så fortvil ikke om det er forskjellig nivå fra ene siden til den andre, ta den med mest i som utgangspunkt - skal finne et mål i cm til deg slik at du har det som maks.

Oljen kan med fordel byttes innen 10' Km og du merker ganske god forskjell på kjøringen..
Er det samme prosedyre på FL-gaffelen? :)

chrissenator

Post by chrissenator »

FL gaffelen har jeg ikke vert borti så det vet jeg ikke.
Nostalgia

Post by Nostalgia »

Ah, spørsmålet var rettet mot forumet generelt :)

Nostalgia

Post by Nostalgia »

takamine4 wrote:
Nostalgia wrote:Ah, spørsmålet var rettet mot forumet generelt :)
Mye av metoden chrissenator nevnte brukes også på andre modeller, MEN hvis du også har luft demping (ventil for å regulere lufttrykket) må du ALDRI bruke samme mengde som det er i gaffelen med mest olje. Tilbakeslags ventilene er ikke alltid like tipp topp, så noe av høyre gaffelolje kan gå over til venstre og omvent. Bytt da også o-ringene på luftfordeleren/stabilisatoren som ligger på toppen av gafflene. Noen velger å skru opp den minste skruen på toppen (hvis det er en liten skruet fast i en stor,,,ved luft er det det), men da kan det være vanskelig å fylle på olje. Uansett hvilken og eller begge (ofte nødvendig og lurt ) bytt her også o-ringene.

Chrissenator nevnte progresive fjærer, og at en med tykkelsevalg av olje kan bestemme treghet i demping.
Hva du en velger, o-ringene er viktige,,,,og prisen bør ikke være noe problem ang ringene, fjærene er det flere med touring som lar de vente noen år, men de har jo også normalt sett en annen kjørestil og en kan regulere mye av dempingen med lufttrykket en velger,,,,men progresive er en veldig god invistering.
Ahaa :) Regner med jeg ikke har luftdemping da jeg har én diger flat bolt på toppen av hvert fjærben. Men da skal jeg til helgen forsøke å skifte olje på FL'ene.
Skal skifte til tjukkere olje da de begge er langt mykere i fjøringen enn hva behagelig er.
Skulle vel strengt tatt hatt i progressive fjærer, men det står dårlig i stil til vinterbudsjettet i år :)

tutte

Post by tutte »

Bra tråd.
Jeg byttet over til litt tynnere olje SAE 7,5 (1/2 parten SAE 5 og 10) og kjørte lufttrykket opp. Stivre fjæring med mykere demping. Dette passer min kjørestil bedre. Fikk bedre kontakt med veibanen spesielt i kaldt vær med mye telehiv.
Synes ikke den gynger heller.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Post Reply

Return to “Chassis”