Motorbytte vs konvertering av sportster

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by chrissenator »

Bjørn1972 wrote:
chrissenator wrote:Det er vel det beste som man kan få på markedet det som leveres av NRHS.
hmmmm.....må innrømme at NRHS 1250 kitet ble veldig fristende.... :err:
Anbefales absolutt, tar du en stage II jobb på toppene får du 90ish RWHP
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Bjørn1972
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010, 09:19

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by Bjørn1972 »

chrissenator wrote:
Bjørn1972 wrote:
chrissenator wrote:Det er vel det beste som man kan få på markedet det som leveres av NRHS.
hmmmm.....må innrømme at NRHS 1250 kitet ble veldig fristende.... :err:
Anbefales absolutt, tar du en stage II jobb på toppene får du 90ish RWHP
Er dette noe av det samme eller? http://www.hammerperf.com/xlbigborekits.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by chrissenator »

Jepp det er 99% samme deler og utstyr de bruker, samme porting og teknologi for å si det slik, tror det kun er forskjeller på stemplene og en og annen pakning. Same shit in new wrapping :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by Svima »

Tror man bør skifte til en sterkere starter med det samme også, fordi kompresjonen blir litt tøffere?
Og etter hva jeg har forstått så er det ikke avgift på effektøkning på motorer eldre enn ti år, men sjekk det gjerne i forb. med det du skal.
/ Svima
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by Coldman »

Bare for å ha nevnt det.... Jeg hadde en 2002 Sportster 883. Bytta stempler og sylindre (og pakninger) til 1200, bytta dyse i gasseren, monterte åpnere luftfilter og justerte mikseskruen. Det funka som bare det og sykkelen fikk et helt annet fraspark.

Ikke nødvendig med tenningsjustering, sterkere starter, batteri eller noe som helst. En slik sak gir selvfølgelig ikke samme uttelling som høykomp stempler, porting av topper, større ventiler, hvassere kammer, forsterket kløtsj og gudene vet hva man kan gi seg inn på. Men det er billig og enkelt - og det gir en motor som er like slitesterk som en originalmotor fordi den egentlig ikke er trimmet (i alle fall minimalt). Om det er større forskjeller på nyere 883 og 1200 enn det var på 2002-modellen, vet jeg ikke. Kan hende det ikke er like enkelt...

Selvfølgelig artig å ha over 100 HK på bakhjulet, men det er sikkert også lurt å vurdere hva slags kjørestil man har. Er det snakk om cruising, holder kanskje en enkel oppgradering - eller en trinnvis oppgradering (først 1200, så porting av topper osv). Men så er det det at vi er noen forbaska rånere hele bunten. Det blir liksom aldri nok... Det er bare lommeboka som begrenser oss. Hehe.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by TCB »

Kanskje dere bør tenke litt på bremsene også, kjekt at de står i forhold til ekstra krefter i motoren.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by Coldman »

Vedr 2002-modellen...
Det var tre - og kun tre - forskjeller på 883 og 1200, nemlig kubikken, dysingen og antall tenner på fremre pulley. Ellers: Samme bremser, tenningsmodul, topper, girkasse osv. osv. Jeg tror heller ikke det er så veldig store forskjeller på dagens 883 og dagens 1200, men noen flere enn de 3 nevnte er det nok (minus forgasserdysene som helt nye sykler ikke har).
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by Svima »

Jeg vet ikke hvor stor betydning det har, men jeg har også måttet skiftet batteri, men om det var pgaalder, dårlig vedlikehold eller annet vet jeg ikke men det var helt nødvendig for min var veldig tungtartet med det samme jeg tok den ut på første turen. Antok derfor at det faktum at starteren er oppgradert i forbindelse med motoroppgraderingen hadde med dette å gjøre...
/ Svima
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by chrissenator »

TCB wrote:Kanskje dere bør tenke litt på bremsene også, kjekt at de står i forhold til ekstra krefter i motoren.
Skal være rimelig ærlig med deg, bremsene er originalt noe makkverk og er ikke gaffelen oppgradert til minimum progressive fjærer så er hele bremsehistorien noe dritt. Har endret kraftig på gafflene mine og det i seg selv gjorde mye - målet er brembo calipper foran slik at det blir reell bremsekraft.
Bremsene burde oppgraderes uavhengig av modding av motor.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by chrissenator »

Svima wrote:Tror man bør skifte til en sterkere starter med det samme også, fordi kompresjonen blir litt tøffere?
Og etter hva jeg har forstått så er det ikke avgift på effektøkning på motorer eldre enn ti år, men sjekk det gjerne i forb. med det du skal.
Starteren min funker greit den, har litt mer komp nå så jeg er nok i grenseland men det funker fint.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”