Motorbytte vs konvertering av sportster
Motorbytte vs konvertering av sportster
Vurderer å konvertere min 89' sportster fra 883 til 1200 i vinter. Alternativet er kanskje å bytte motor, f.eks kjøpe en 1200 motor fra statene. Tenkte da å bytte til en nyere 5 gira motor (91' til 03') Er det noen som vet om dette er et alternativ. Dvs passer en slik motor, hvor mye hassel er det å skifte, elektrisk o.l? Biltilsynet osv?
Noen som har erfaring med dette?
Bjørn
Noen som har erfaring med dette?
Bjørn
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Motorbytte vs konvertering av sportster
Det billigste blir et 1200kit eller 1250kit, og jeg synes å huske at Baker har noe fix for gearkassen.
Enkelt billig og du slipper pes med øvrigheita...
Enkelt billig og du slipper pes med øvrigheita...
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Motorbytte vs konvertering av sportster
Hadde en -86 med gjentatte ladeproblemer som husmekanikeren til slutt var så dritt lei at han mente jeg burde bytte motor til en nyere enn -91 når girkassen begynte å kødde også.
Trålte eBay en god periode, men de skulle da å ta betalt for dem, og når man plusser på frakt og staten som skal ha sitt på toppen, i tillegg til at tilstanden på det meste var noe uvisst "startet og gikk før sykkelen ble skamkollidert, litt skrammer og bøyde kjøleribber" og i Norge ville man ha 30.000 for en motor, om man i det hele tatt var villig til å diskutere pris...
(Jeg la ut hele sykkelen på finn i en ærlig annonse, og dro til forhandler og kjøpte meg en helt ny en istedet. Ikke så tøff, ikke 1200, men akk så mer pålitelig og nå er den også blitt 1200. Og jeg har fremdeles 1200 sylindre og forhåpentligvis stemplene, samt topper liggende som stod på den jeg solgte. Kan sikkert bli enige om en pris dersom jeg finner stemplene også
)
Trålte eBay en god periode, men de skulle da å ta betalt for dem, og når man plusser på frakt og staten som skal ha sitt på toppen, i tillegg til at tilstanden på det meste var noe uvisst "startet og gikk før sykkelen ble skamkollidert, litt skrammer og bøyde kjøleribber" og i Norge ville man ha 30.000 for en motor, om man i det hele tatt var villig til å diskutere pris...
(Jeg la ut hele sykkelen på finn i en ærlig annonse, og dro til forhandler og kjøpte meg en helt ny en istedet. Ikke så tøff, ikke 1200, men akk så mer pålitelig og nå er den også blitt 1200. Og jeg har fremdeles 1200 sylindre og forhåpentligvis stemplene, samt topper liggende som stod på den jeg solgte. Kan sikkert bli enige om en pris dersom jeg finner stemplene også

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster
Skal du gjøre jobben sjøl svarer det seg nok å kjøpe 1200/1250 sylindere men (uten å ha gjort det selv) er det vel en smalere sak å heise på plass en "bolt on" motor/gir....Og da har du jo en hel 883 motor tilsalgs.... Er relativt dyrt å få 1200 konvertert hvis du setter jobben bort men du vet da at alt er på stell .... Kjøper man en motor på 10 til 20 år så kan det jo være en risk.... Når det gjelder myndigheter så kjører du vel like ulovlig om du konverterer eller kjøper motor.... Du kan jo søke om å få den registrert som 1200 og det vil ikkje vanke betydelige gebyrer siden sykkelen er noen år.... Prosedyrene rundt å få godkjent ny motor er er jeg usikker på (har egen "tråd" på det) så hvis du får snusen i det må du gi beskjed....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Re: Motorbytte vs konvertering av sportster
Fordelen med å bytte stempler og sylindre, er at motornummeret fremdeles stemmer til sykkelen.
Mulig at det står noen støpenummer nederst i bak kant av sylindrene, som en ivrig tilsynsmann kan finne noe ut av.
Mulig at det står noen støpenummer nederst i bak kant av sylindrene, som en ivrig tilsynsmann kan finne noe ut av.
Re: Motorbytte vs konvertering av sportster
Sant nok... Men kom vi egentlig til en konklusjon om tilsynsmennene kunne koble motor og ramme? Ellers så er det (iallefall på 2007-- sportstere) andre topper på 1200. Topper med mer potensiale.... Går jo an å skifte sylinder/stempler og topper men det vanligste i konvertering er vel kun sylinder/stempler... Begynner man å skifte topper i en konvertering blir det nok en kostnad som skal veies opp mot bolt on motor.TCB wrote:Fordelen med å bytte stempler og sylindre, er at motornummeret fremdeles stemmer til sykkelen.
Mulig at det står noen støpenummer nederst i bak kant av sylindrene, som en ivrig tilsynsmann kan finne noe ut av.
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Re: Motorbytte vs konvertering av sportster
Støpenummerert på mine 1200 sylindere har jeg slipt bort. Det var hun et på den ene sylinderen. 

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster
Blir nok konvertering. Har fått en pris på 15 ferdig konvertert. dvs borring, jobb og deler. Høres vel greit ut det?
Re: Motorbytte vs konvertering av sportster
Forresten. Hva vil en konvertering sånn ca gi av effekt? og hva hvis man porter toppene i tillegg?
Re: Motorbytte vs konvertering av sportster
Alt ettersom....MEEEGET lang historie... Eksos har mye å si og hvor moddet man skal ha toppene, kammer osv.......Bjørn1972 wrote:Forresten. Hva vil en konvertering sånn ca gi av effekt? og hva hvis man porter toppene i tillegg?
Kan estimere 60-70 på bakhjulet ved vanlig konvertering... Da tenker eg 1200 sylinder, filter, eksos og tuning....Og i forhold til 883 så flyr du med dette resultatet... :err: Jeg har 66-67 hk på min EFI 2008 med verdens råeste men dårligste eksos (effektmessig.) Vi som har gjort det må forsterke clutsjen/ny fjær for å slippe sluring.... Er mulig å få godt over 100 på bakhjulet (men da med andre og modifiserte topper) hvis man tar helt av....
Her er litt "lektyre:"
http://www.nrhsperformance.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
15000,- var relativt billig men hva inngår i den prisen.....? Demontering, borring, stempler og montering? Hva med filter, eksos, forgasser/tuning? Hva har du fra før?
Last edited by Harlex on 02 Dec 2011, 22:46, edited 2 times in total.
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS