Jeg lurer etter erfaringer med hva slags oppsett av drev som lønner seg for mitt bruk, da jeg for det meste ligger og lurker på motorvei i 90-100km/t. For øyeblikket sitter det jeg regner med er orginal dreving på sykkelen min, og da syns jeg det kan bli et litt over kanten masete turtall når jeg ligger en stund i disse hastighetene. Er ikke kjempeopptatt av akselerasjon, da jeg er mer cruiser-typen (derav sykkelvalget).
Sykkelen er en 96' Heritage med beltedrift
Dreving for motorvei 1340 Heritage
Dreving for motorvei 1340 Heritage
"You know Billy, we blew it."
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Dreving for motorvei 1340 Heritage
Du kan gå opp en tann eller to på fremre drev så får du lavere turtall, hvor mye vet jeg ikke men du vil merke en økning. Veldig greit å gjøre det ifbm bytte av belt. Husk bare på at du har nok stramming igjen på belten vedevnt skifte av pulley.Nostalgia wrote:Jeg lurer etter erfaringer med hva slags oppsett av drev som lønner seg for mitt bruk, da jeg for det meste ligger og lurker på motorvei i 90-100km/t. For øyeblikket sitter det jeg regner med er orginal dreving på sykkelen min, og da syns jeg det kan bli et litt over kanten masete turtall når jeg ligger en stund i disse hastighetene. Er ikke kjempeopptatt av akselerasjon, da jeg er mer cruiser-typen (derav sykkelvalget).
Sykkelen er en 96' Heritage med beltedrift
ser på sidene til J&P at front drevet er enten 30-32-34tenner så da kan du telle hvor mange tenner som står på pr i dag og gå opp med to tenner som vil redusere rpms anslagsvis 200rpm. Går du for langt opp, feks 4tenner kan du få lugging og nøkking på lavere gear og det vil du helst ikke
J&P: http://www.jpcycles.com/2010-harley-dav ... 4294962016" onclick="window.open(this.href);return false;
Underlig at du får så få svar! Det er vel mange som har 1340 og noen har vel byttet enten fremre eller bakre pulley
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Dreving for motorvei 1340 Heritage
Jeg har byttet ut pulleyene med drev. Fikk høyere dreving nå men siden jeg hadde ganske lav dreving før (Police sykkel) merker jeg at akselerasjonen har blitt dårligere. Før gikk den fortest på 5 gear (ca 200) nå har jeg vansker med å passere 160. Tror den har høyere toppfart på 4 gear nå.Dog harjeg mye bedre(lavere) turtall rundt motorvegfart ,underkant av 3000 rpm.
Mitt råd er ikke gå opp mer enn 10% , feks har du 20 tenner gå opp 2 ikke 4.
Mitt råd er ikke gå opp mer enn 10% , feks har du 20 tenner gå opp 2 ikke 4.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Dreving for motorvei 1340 Heritage
Ser du har tatt med prosenten og tutte, det gjør "bildet" litt mer tydelig.
Husker du tantallet på de drevene du byttet ut og tallene på de nye?.
Du får lavere toppfart skriver du, kan det ha en sammenheng med bytte av også bakre pulley, siden du da endrer hele drivlinjen? Det er en stund siden jeg hadde utveksling og drev formlene i hodet
På min Sportster byttet jeg ut frontpulley fra et 28t med et 30t det ble en himmelsk forbedring og jeg ble kvitt det irriterende høye turtallet i 4gear 80-90Kmt og om jeg la over til 5gear ble det nøkking og lugging. Nå er det en fryd å ligge i 4gear 80-90kmt og ikke tenke på turtallet lengre. Når jeg ligger i ca 100Kmt er det helt supert å skifte til 5gear - en omdreving er ofte løsningen for å tilpasse Harleyen til førerens kjørestil og fart.
Nå har jeg jo økt volumet pittelitt på min Sportster og det er også en faktor i forhold til omdreving og turtall. Det ble kun byttet frontpulley og jeg har økt toppfarten på min nå fra 170ish til 190+ og aksen er forbedret kraftig - men jeg kjørte den en stund med 28t og det var en lidelse, men lettere å holde den rundt 3000rpm under innkjøringen, så lenge det var et tema :err: .
Husker du tantallet på de drevene du byttet ut og tallene på de nye?.
Du får lavere toppfart skriver du, kan det ha en sammenheng med bytte av også bakre pulley, siden du da endrer hele drivlinjen? Det er en stund siden jeg hadde utveksling og drev formlene i hodet
På min Sportster byttet jeg ut frontpulley fra et 28t med et 30t det ble en himmelsk forbedring og jeg ble kvitt det irriterende høye turtallet i 4gear 80-90Kmt og om jeg la over til 5gear ble det nøkking og lugging. Nå er det en fryd å ligge i 4gear 80-90kmt og ikke tenke på turtallet lengre. Når jeg ligger i ca 100Kmt er det helt supert å skifte til 5gear - en omdreving er ofte løsningen for å tilpasse Harleyen til førerens kjørestil og fart.
Nå har jeg jo økt volumet pittelitt på min Sportster og det er også en faktor i forhold til omdreving og turtall. Det ble kun byttet frontpulley og jeg har økt toppfarten på min nå fra 170ish til 190+ og aksen er forbedret kraftig - men jeg kjørte den en stund med 28t og det var en lidelse, men lettere å holde den rundt 3000rpm under innkjøringen, så lenge det var et tema :err: .
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Dreving for motorvei 1340 Heritage
Jeg har byttet fra belt og pullyer til kjede og drev, husker ikke alle tallene, men det som sitter på nå skal være fra Hayabusa. Vet at pullyene på Police utgaven har lavere utveksling enn vanlig for å forbedre akselrasjonen. At toppfarten vår høyere med det gamle oppsettet skyldes at jeg fikk brukt 5.gearet helt ut til maxturtall,det orker den ikke lenger. Vil liksom ikke noe særlig over 4000 før stoppet det ikke å øke. Police oppsettet har nok ikke samme turtallssperre.
Savner det litt, men nå fungerer det bedre på langturer,fordi om forbruket har økt når jeg skuffer på mye kull.
Savner det litt, men nå fungerer det bedre på langturer,fordi om forbruket har økt når jeg skuffer på mye kull.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Re: Dreving for motorvei 1340 Heritage
Du må ikke skuffe på for mye kull Tutte så forbruket øker. Tenk på miljøet
01 Fat Boy stage 1 SEST
Re: Dreving for motorvei 1340 Heritage
Jammen,da må jeg få dreva ned litt.... Så jeg får opp toppfarta igjen.Toro wrote:Du må ikke skuffe på for mye kull Tutte så forbruket øker. Tenk på miljøet
Men jeg venter på global oppvarming, lengre sykkel sesong og mindre snøbrøyting :err:
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Re: Dreving for motorvei 1340 Heritage
Denna vinter`n så har du slept billig unna så langt når det gjelder snøbrøyting i Oslos gater. Sånn som de meterologiske prognosene sier nå så kan ta Policen en tur til Nebben den 08,12 hvis du har mulighet, så kanskje oppmøtet stiger. Har nemlig vært labert i det siste. :thumb: Beklager at jeg blander inn en sak som hører hjemme i en annen tråd
01 Fat Boy stage 1 SEST
Re: Dreving for motorvei 1340 Heritage
Det var forslagstørke her en liten stund, men når demningen først brast kom det jaggu en god del hjelp Tror jeg skal forsøke meg på et par tenner mer på fremste drevet, passer fint nå som ting allikevel står demontert.
Har nå fått av hjulene og gasser i påvente av nye saker, så skal telle litt tenner neste gang jeg er og skrur
Takker!
Har nå fått av hjulene og gasser i påvente av nye saker, så skal telle litt tenner neste gang jeg er og skrur
Takker!
"You know Billy, we blew it."
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
~96' Heritage Nostalgia FLSTN~