Finnes det noen tabeller for grade og lengde på gaffelbein.
Vurderer å forlenge gaffelbeina på en FXWG 82 og legge inn en rake på 3 grader i styrekrona. Normalt har FXWG 2 tommer over standard lengde, men hvor mange tommer over kan en benytte ved 3 graders ekstra rake?
rake og gaffellengde
Re: rake og gaffellengde
Her????
http://cbp.no/beregning_v2locked.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Putte inn verdier etter hva du vil...
http://cbp.no/beregning_v2locked.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Putte inn verdier etter hva du vil...
Raskere enn sin egen.....
Re: rake og gaffellengde
En annen løsning enn å forlenge gaffelbena, kan være å sette inn et større fremhjul.
Re: rake og gaffellengde
er ikke så veldig komplisert, bare å hente frem gammel matte-lærdom med vinkler og trekanter :err:
D går sæ t'
Re: rake og gaffellengde
En må vel ha noen basiskunnskap som forsprang, etterløp, gaffelgeometri osv i ranselen også før en bruker matte-lærdommen.SHSHD wrote:er ikke så veldig komplisert, bare å hente frem gammel matte-lærdom med vinkler og trekanter :err:
Re: rake og gaffellengde
En må vel ha noen basiskunnskap som forsprang, etterløp, gaffelgeometri osv i ranselen også før en bruker matte-lærdommen.[/quote]
Om utfordringa er hvor mye lengre gaffelben man trenger, for å "svelge" 3 graders ekstra rake, så er det ikke mye man får gjort med forspranget, det gir seg selv. Da fungerer gamle pytagoras til formålet. Skal man derimot opprettholde et bra forsprang, etter å ha raket ut krona 3 grader, og forlenget gaffelen, så må man gjøre noe med ramma for å kompensere. Er nok greit å kunne litt om hvordan dette er satt opp, om man skal ha kontroll på det man gjør. Om ikke kan resultatet bli så som så.... Nå er jo ikke 3 grader mye, så det blir nok sikkert innenfor sikkerhetsmarginene. En stivrammesykkel bør ha ca 10 cm forsprang for optimalt oppsett, en fjæringssykkel noe mer, kanskje 15 cm. En ut-raking i krona vil i utgangspunktet føre til et kortere forsprang, det vil også en forlenging av gaffelen gjøre. Hever man ramma som en følge av lengre gaffel, vil det virke i motsatt retning, ved at vinkelen i styrehodet blir større. Hjulvalg påvirker også disse vinklene. Har brukt den linken hos CBP tidligere, den gir en grei indikasjon. Men til slutt valgte jeg å måle opp på egen sykkel, og selv beregne hvordan dette ble med de komponentene jeg ønsket. Da fikk jeg det helt nøyaktig som jeg beregnet.
Om utfordringa er hvor mye lengre gaffelben man trenger, for å "svelge" 3 graders ekstra rake, så er det ikke mye man får gjort med forspranget, det gir seg selv. Da fungerer gamle pytagoras til formålet. Skal man derimot opprettholde et bra forsprang, etter å ha raket ut krona 3 grader, og forlenget gaffelen, så må man gjøre noe med ramma for å kompensere. Er nok greit å kunne litt om hvordan dette er satt opp, om man skal ha kontroll på det man gjør. Om ikke kan resultatet bli så som så.... Nå er jo ikke 3 grader mye, så det blir nok sikkert innenfor sikkerhetsmarginene. En stivrammesykkel bør ha ca 10 cm forsprang for optimalt oppsett, en fjæringssykkel noe mer, kanskje 15 cm. En ut-raking i krona vil i utgangspunktet føre til et kortere forsprang, det vil også en forlenging av gaffelen gjøre. Hever man ramma som en følge av lengre gaffel, vil det virke i motsatt retning, ved at vinkelen i styrehodet blir større. Hjulvalg påvirker også disse vinklene. Har brukt den linken hos CBP tidligere, den gir en grei indikasjon. Men til slutt valgte jeg å måle opp på egen sykkel, og selv beregne hvordan dette ble med de komponentene jeg ønsket. Da fikk jeg det helt nøyaktig som jeg beregnet.
D går sæ t'
Re: rake og gaffellengde
Her finner dere også litt mere om rake.
http://www.rbracing-rsr.com/advchoppercalc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rbracing-rsr.com/advchoppercalc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: rake og gaffellengde
Husk å ta off-set i styrekrona med i beregningen, om den er ulik på ny og gammel. Forskjellen mellom de utgjør samme verdi i endret forsprang.