Action Suit Over Air-Cooled Engine Heat Advances

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Action Suit Over Air-Cooled Engine Heat Advances

Post by chrissenator »

Action Suit Over Air-Cooled Engine Heat Advances
by Jason Giacchino

There is an ever-increasing movement of folks who feel Harley-Davidson has taken the air-cooled engine about as far as it can go. It seems like, without fail, anticipation rises among industry insiders and consumers alike that H-D is finally going to deliver upon rumors of making the move to liquid cooling.

clickety clickhttp://www.hdforums.com/industry-news/t ... _campaign=
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Action Suit Over Air-Cooled Engine Heat Advances

Post by Coldman »

Ja, jeg ser stadig svartsvidde og delvis oppbrente HD-motorsyklister. Fyttegrisen så farlige disse HD'ene er asså. For ikke å snakke om alle Toyota Prius som driver ukontrolert lavtflyging på egen hånd.

Sportster 10 minutter etter at den forlot forhandleren:
Image

Samme sykkel to dager senere:
Image
(Joda - det er samme sykkel. Helt sikkert asså.)
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Action Suit Over Air-Cooled Engine Heat Advances

Post by chrissenator »

HD struper sine motorer så mye som mulig for å tilfredtile EPA ol krav. Vi som har 07 modeller har ekstra varme motorer og det er litt mer i det enn en utbrent HD..

Når det faller så uheldig ut som 07 modellene sliter er det egentlig rart at alle andre en HD lager en fix.

http://www.hdforums.com/forum/general-h ... -heat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nightrider.com/biketech/hd20 ... rmance.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nightrider.com/biketech/hd2007HD_heat_00.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nightrider.com/biketech/hd20 ... pgrade.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Action Suit Over Air-Cooled Engine Heat Advances

Post by Coldman »

Beklager at jeg måtte fleipe litt over temaet, men jeg tror det er sterkt overdrevet. Og det er alltids en tredjepart som leter etter noe å sko seg på.

At klær tar fyr mm tror jeg ikke noe på. Motorene er ikke bare luftkjølte, men olje- og luftkjølte. Klart de blir veldig varme og går på grensen til det forsvarlige mht hvor mager bensinblandingen kan være, men det er nok ikke tullinger som står bak konstruksjonen. Av f.eks. alle solgte 2007-modeller... hvor stor andel har hatt problemer på grunn av varmen? Jeg tror det er en veldig, veldig liten andel.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Action Suit Over Air-Cooled Engine Heat Advances

Post by Erlend »

En gang smeltet regnbuksa mi fordi den ble liggende mot eksosrøret mitt under kjøring. Kan jeg saksøke HD for det, tro?
Keep the rubber side down!
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Action Suit Over Air-Cooled Engine Heat Advances

Post by chrissenator »

Coldman wrote:Beklager at jeg måtte fleipe litt over temaet, men jeg tror det er sterkt overdrevet. Og det er alltids en tredjepart som leter etter noe å sko seg på.

At klær tar fyr mm tror jeg ikke noe på. Motorene er ikke bare luftkjølte, men olje- og luftkjølte. Klart de blir veldig varme og går på grensen til det forsvarlige mht hvor mager bensinblandingen kan være, men det er nok ikke tullinger som står bak konstruksjonen. Av f.eks. alle solgte 2007-modeller... hvor stor andel har hatt problemer på grunn av varmen? Jeg tror det er en veldig, veldig liten andel.

Lo ganske mye selv først når jeg leste at klær hadde tatt fyr, det skal jo litt til vil jeg påstå - hvorfor saksøkere drar det så langt vet jeg ikke og det påståes at det er slik det "må" gjøres for å få gjennomslag. De om det og akkurat den biten av saken...

For min del har jeg byttet ut O2sensorene med to feite og gode motstandere og det har hjulpet godt(fulgte med PCIII).

En luftavkjølt motor har i sin design og funksjon inkludert bensin som en kjølende faktor, særskilt insprøytingsmotorer så det er ikke så uforståelig at varme blir et problem når de strupes så mye.
Når motoren får lov til å gå så varmt som spesielt 07 mod tillater er det ingen tvil om at det er ekstrem belastninger for oljen som beveger seg i øvre sjikt av hva den tåler om en bruker en 20-50 olje, nesten risikabelt vil jeg påstå - har tenkt å kjøpe meg et IR termometer og få lest av hvor varmt det blir i toppene, eksosrør, oljefilter, sylinder og blokk.

Mappen som følger min PCIII kontra HDs original map er 95% forskjellig og det er helt grusome verdier HD har satt, det er kun ved bra pådrag/ mer pådrag enn søndagskjøreren at HDs map endrer seg, er veldig glad for at jeg selv har sett mappene og hvor tørt de kjøres fra fabrikk, ufattelig lett å endre litt på galskapen...

Det er også et lite tankekors at det er katalysator i kun 1 av to eksosrør :err: :err:


Typisk stock map, AFR 14.7-9 søndagskjører(snail cruiser) modus
Image
Typisk stage 1 map
Image

Husker jeg riktig så har ikke min map en eneste AFR over 13.9..

Denne forklarer det meste http://www.nightrider.com/biketech/hd2007HD_heat_00.htm" onclick="window.open(this.href);return false; at det er et motor teknisk problem er hevet over enhver tvil, men at det er blitt en antennelseskilde på to hjul :err: .
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Action Suit Over Air-Cooled Engine Heat Advances

Post by chrissenator »

En mulig løsning på problemet :err: :err: :err:
Image
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Action Suit Over Air-Cooled Engine Heat Advances

Post by Coldman »

chrissenator wrote:En mulig løsning på problemet :err: :err: :err:
Image
Hehe, den var fin.
Var en her som foreslo å lede deler av eksosen inn i styret slik at man fikk ildsprutende varmehåndtak.

Nei, jeg vet sannelig ikke. Det er mange som mener mye om litt av hvert, f.eks. olje, dekk osv. Noen får det til å høres ut som HD-olja er rene galskapen å bruke, og at dekkene syklene leveres med er livsfarlige. Jeg tror ikke noe særlig på dette, men tror selvfølgelig heller ikke at alt som kommer fra HD er verdens beste løsninger. Nettet er proppa med meninger om alt mulig. Jeg velger å ta det meste med en klype salt. At en og annen motor går i dass skjer med alle merker. Men det er klart - vil man konstant ligge på rødlinja når man kjører, er kanskje ikke en luftkjølt Harley det rette valget. Vi snakker om cruisere som utmerket tåler litt hardkjør innimellom. Skift gjerne ut støtdempere, potter, deksel, sal, styre osv, men la motoren være i fred - det er nå min mening.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Action Suit Over Air-Cooled Engine Heat Advances

Post by chrissenator »

Kort sagt så er HD oljen brukendes - det finnes mye bedre, bortsett ifra literpris så er den debatten egentlig død fra min side. :shit:

Det vi kan med sikkerhet fastslå er at Dunlop dekkene som leveres har normalt lang levetid, da er det gitt at de er en del hardere enn racingdekk - og ikke har alle egenskapene som gode racingdekk har, tar en det i betraktning så er dunloppsene helt greie, er behovet større en kapasiteten på originaldekk må man investere. No more no less :err:

Alle fabrikanter leverer en og annen (blå)mandagsmotor det er ikke noe å legge skjul på, derimot så fikk HD en del problemer med denne nymotens EFI motoren og høy temperatur, det som er sikkert er at noen sliter mye mer med dette enn andre og generelt bør ikke motorene gå så varmt.
HD har valgt å legge seg under radaren med dette varme problemet isteden for en lett remapping fix og så i det minste si at de har prøvd - årsaken er såre enkel, motorene er strupt maks ned og det generer varme, mye varme for noen og de som sliter med problemet blir møtt med artige svar hos forhandlerene, kjedelig.
Selv om det er en cruiser eller en 1200XR så er varmen som genereres et problem det er helt uavhengig av hva motoren står i og hvor ofte en ser rødstreken, de går for varmt også på tomgang.
Løsningene som finnes på varmeproblemet er enten en ECU remap, en fuelcontroller eller bytte ut O2sensorene med en resistor 2mohm 2w så får en feitere miks og mindre varme - har fjernet O2 sensorene mine og det har gitt en forskjell helt klart.

Andre har snust på problemet og funnet meget gode løsninger, og veldig enkle løsninger som egentlig HD burde ha gjort, utover det ser ikke jeg heller problemet - og ja du har helt rett, på nett kan man finne de mest geniale løsninger på alle mulige konstruerte problemer og ideer til fantastisk gode priser - snakeoil er det mye av.

"Var en her som foreslo å lede deler av eksosen inn i styret slik at man fikk ildsprutende varmehåndtak." :err: :err: :err:
Kreativiteten er det ikke noe å utsette på :err: :err:
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”